Sutretullinger

Skal vi tro Aftenpostens nettutgave i dag er det dette som irriterer nordmenn mest ved julefeiringen:

  1. 63,5 % mener veldedighetspresset er mest irriterende
  2. 53 % mener forventningene til å kjøpe julegaver er mest irriterende
  3. 35,5 % mener julepynten suger mest
  4. 34,5 % mener det er verst at det er så mye mat
  5. 29 % misliker juleselskapene
  6. 24,5 % irriterer seg mest over juletemaer i filmer og TV-serier

god-jul.gif

 

Undersøkelsen er foretatt av det amerikanske markedsundersøkelses-selskapet GMI, som har spurt 1000 mennesker i 15 ulike land. Resultatene overfor er hva nordmennene svarte.

Nåvel. Denne trash-saken er ikke egentlig like banal som den kan virke. Tvert om: dette er alvorlig. Jeg vil nå gi velmenende og etter eget skjønn svært gode råd, jeg bruker samme punktrekkefølge som over.

1. Veldedighetspresset

Ja. Kan hende står det folk som samler inn penger på flere plasser akkurat nå. Kanskje virker det som om Frelsesarmeen, Kirkens bymisjon, Røde Kors og andre ser på deg med «du bør kanskje gi penger til en god sak nå»-blikket. Kanskje føler du det en smule ubehagelig at du går forbi, med tanker om at «Wæ! Står dere her også?» eller du later som om du ikke ser dem, fordi man kan jo ikke gi til alle! Dette skyldes kanskje to ting:

a) Du er mer i byen, fordi du stresser med å kjøpe julegaver, gavebånd og kort, og dermed er det naturlig å se flere, jeg innrømmer at jeg har lagt merke til strategiske plasseringer av bøssene.

b) Du innser at de egentlig står ute og samler inn penger hele resten av året også, men du legger ekstra godt merke til dem nå, fordi det snart er jul og vi har lest i avisene, sett på TV og hørt på radio at vi har et overforbruk og at det kanskje er bittelittegranne skjemmende og at samvittigheten biter og gnager litt ekstra av den grunn.

Mitt råd, kortversjonen: Gi eller la være. Gir du: flott. Lar du være: helt legitimt. Men ikke gå rundt og synes synd på deg selv fordi du ikke gir penger til folk som kanskje trenger det mer enn deg.

2. Julegavene

Aftenposten skriver ikke noe om hva nordmenn finner plagsomt ved julegavene, men jeg regner med at det er fordi det er dyrt og fordi det er stressende.

a) Julegavene er for dyre: Ikke kjøp julegavene lille julaften, i panikkartet desperasjon. Menn på lille julaften oppfører seg som idioter på budrunde, totalt irrasjonelle og tusenlappene renner ut av hendene. Dersom prislappen er plagsom: ikke kjøp så dyre julegaver, da vel. Easy as that.

b ) Det er så stressende: Ikke stress så fælt med å gjøre noe som kan være riktig hyggelig. En tur i butikkene nå minner mer enn bare litt om ordinære lørdager på Ikea, hvor folk går rundt med martyrblikk og par krangler åpenlyst. Det er ikke synd på deg fordi du kjøper julegaver, det er heller ikke synd på de som kjøper seg nytt kjøkken eller en ny Klippan-sofa på Ikea. Vi har heller ikke kjøpt julegavene før nå, ikke er vi ferdige heller, men neimen om jeg skal gå rundt med latterlig hengeleppe og kjøpe de siste gavene.

Old indian trick som berger store deler av både a og b: skriv handleliste.

3 Julepynten

Man kan jo gjøre seg selv nærmest gal ved å irritere seg over naboens overdrevne julepynting. Vår nabo, dronninga av nips-helvetet, har nå dekorert veldig mye, og av erfaring vet vi at det blir mer. Akkurat på samme måte som hun har nips og annen styggedom stående fremme hele året igjennom. I stedet for å irritere seg over julepynt: pynt mindre og ikke bruk energi på irritasjon over andres pynting. Ikke legg frem all julepynten du har, dersom synet av den irriterer deg så veldig.
4. Maten

Siden så vidt mange svarte at de irriterer seg mest over maten, regner jeg med at størstedelen av disse har et relativt problemfritt forhold til mat. Med dette utgangspunktet går jeg videre: For mye mat? Spis M I N D R E! Heller ikke i desember står det noen og dytter maten inn i kroppen din, dog har jeg hørt om såkalte feeders, men de er mildt sagt i mindretall.

5. Selskapene

Hvis juleselskapene er så slitsomme: ikke gå, da. Det er ingenting som er mer stusselig enn sure ansikter rundt bordet. Liker du ikke maten, oss, den marginale julepynten vår eller mennesker in general: vi klarer oss helt fint uten ditt furtetryne når vi andre hygger oss. Nå som i løpet av resten av året er det lov til å gjøre det man selv ønsker.

6 Julefilmer/jule-TV-serier

Ikke sitt å se på programmer du ikke liker. Herregud, hvor vanskelig er det å skru av Tv-en?

Jeg må virkelig si at jeg begynner å bli seriøst lei av all sutringen. Stresset skaper vi selv, og dersom du er en av disse som hele tiden snakker om å gi bort en geit i gave og allikevel kjøper X-box, får du enten slutte å snakke om det, eller slutte å irritere deg. Det er ikke den ekstra juleribba som er problemet, det er din egen surhet som gjør det vanskelig for både deg selv og andre. Prøv å slapp litt av, da. Bortskjemte, bortskjemte menneskene. Hrmf.

5 kommentarer

Filed under Idiotisk

5 responses to “Sutretullinger

  1. Det bør klages på julen. Mest mulig. Jo mer jo bedre. Det er noe skitt.

  2. Da er det kanskje best du dropper det. Det er ikke mer dritt enn det man lager det til selv.

  3. Finfint innlegg!
    Jeg liker julen jeg, og passer på å dosere i egnede mengder. Julen vil jeg nemlig ikke gå lei av.

    🙂

  4. Jeg liker julen jeg også, og dersom jeg klarer å gjøre det til et stresshelvete, så er det min egen skyld.. Så det skal jeg ikke 😀

  5. Hm. Ser at denne posten havner høyt oppe for tida, siden folk tydeligvis googler på «jul» og «jul+stress» (jeg ser det på søkeordene som gjør at folk finner blogen).

    Bare husk på i år også da, at hvis du synes jul er pyton: så velg å gå ved siden av mainstream – ikke gjør så mye ut av jula rett og slett.

    Og hvis du liker jula, men hater streset rundt: stress mindre, når alt kommer til alt er det ikke så farlig om ikke alt er helt *perfekt*, mange av oss har andre ting å gjøre rett før jul (eksamen for eksempel) enn å vaske hvert hjørne.

    Men: ikke klag så mye. Det er lov å si nei takk til en porsjon til, er du ikke sulten, så er du ikke sulten. Det er lov til å la være å overpynte huset med nisser og engler.
    Det er også lov til å skru av TVen.

    Og ribbe. Herregud. Det er så lett. Ikke bry deg om at den skal snus og helles sjy over. Ribba lager seg selv. Inn i ovnen==>to timer==>ferdig.

    For meg blir det helt utrolig at det må iverksettes RIBBETELEFON…

Legg igjen en kommentar

