Å rekonstruere et magisk øyeblikk

I stad begynte jeg å grine av barne-tv. Jeg tror nesten at jeg skremte datteren min ganske mye, i alle fall så hun på meg med lettere forskremt blikk og begynte å tørke tårene mine.

Jeg så på kveldens episode av Jul i Svingen, NRKs julekalender. Linus bor i Svingen, sammen med søsteren Klara, den snille og fornuftige mammaen og den litt rotete og ganske tullete faren. I kveld begynte foreldrene til Linus å krangle. En sånn idiotisk dustekrangel, som de fleste har vært igjennom, noen sikkert ofte. I alle fall, denne krangelen eskalerte veldig, og de ble skikkelig uvenner. En slags type «dette blir det vanskelig å fikse»-uvennskap.

Da Linus spurte mammaen sin om hvorfor hun ble glad i faren den gangen de møttes, så svarer moren at det husker hun faktisk ikke. Linus snakker med en venn av familien, som forteller om hvordan foreldrene møttes. Moren hadde hatt rosa genser, oppsatt hår, vært den fineste dama de hadde sett, og faren og noen kompiser hadde spilt rockekonsert.

Linus bestemmer seg for å rekonstruere dette øyeblikket. Sammen med lillesøster Klara og pappaen, som innser at her må det hard innsats til for å gjøre at mamma igjen husker hvorfor hun er glad i ham, klarer de å gjenskape kvelden de møttes.

Se episoden her, klikk på episode nummer 15, deretter på TV-skjermen.

Det er langt mellom de virkelig gode barne-tv-øyeblikkene, men dette er ett av de få.

Her er en oppfordring: se programmet.

Her er en utfordring: ikke sipp. Nesten umulig.

Mange har mye å lære av denne episoden :-))

Oppdatert: Det går selvsagt ikke an å klikke på linken, nå vil de tjene cash på å selge dvd. Fair enough.

Legg igjen en kommentar

Filed under Øyeblikk

Legg igjen en kommentar

