Tanker om at noen (kanskje) kan drepe et barn

Jeg så på nyhetene med en uggen følelse i stad. Den 24 år gamle jenta fra Ringsaker, siktet for drap på ett barn og drapsforsøk på et annet nekter straffeskyld.

Nrk skriver: Politiet vil nå ha fagfolk til å undersøke kvinnens psykiske helse. En mulighet er at hun har en variant av Münchausen syndrom, som gjør at hun skader barn for å få oppmerksomhet selv, skriver flere aviser.

Det er flere sider ved dette som gjør meg regelrett kvalm. For å ta dette på generelt grunnlag nå, i tilfelle hun ikke har skadet barna: det at noen i det hele tatt kan finne på å gjøre noe slikt, er langt ute. Det er vanskelig å fatte. En eller annen gang hørte jeg snakk om at foreldre til kolikkbarn kunne få tanker om å slenge barnet sitt i veggen. Ikke fordi de ønsket det, egentlig, men fordi barnegråten og mangelen på søvn kunne drive mennesker til vanvidd. Men, i de samme bøkene som dette står skrevet, står det også at det ikke er vanlig, tvert om er det svært unormalt og sykt å faktisk kaste barnet i veggen. Som mor til en gutt som var svært mye syk de første årene av sitt liv, har jeg selv aldri kjent følelsen av å ønske og skade ham. Affekt eller ei. Heldigvis for oss begge.

Har den 24 år gamle jenta gjort dette? Eller ikke? Det vet vel foreløpig bare hun selv. Men, det jeg nå er mer enn litt redd for er enda en sak av typen: nekter straffeskyld grunnet psykisk sykdom. Det er nemlig fullt mulig å være ett hundre prosent tilregnelig selv om man er psykisk syk. Det finnes tilstander, som akutte psykotiske tilstander eller dissosiative tilstander, hvor et menneske kan gjøre ting uten å kunne gjøre rede for det etterpå. Så vidt meg bekjent er ikke Münchausens syndrom en lidelse som kvalifiserer til manglende straffeskyld. Jeg ønsker ikke tilstander hvor psykisk sykdom brukes som unnskyldning til å begå forferdelige kriminelle handlinger.

3 kommentarer

Filed under Helse, Meninger, Samfunn

3 responses to “Tanker om at noen (kanskje) kan drepe et barn

  1. Dette er en helt forferdelig sak, og en vanskelig sak.

    Det må jo være noe som er skrekkelig galt når noen kan skade sitt eget barn og endatil også drepe det!

    Jeg vet ikke nok om psyke til å kunne bedømme hva som har skjedd her, men skulle det vise seg at hun har vært så [p]syk at hun ikke har vært tilregnelig, så har vel ikke straff så mye for seg uansett? Det blir litt som å straffe folk for å få feber av influensa eller noe? Da er det vel bare behandling, om det er mulig, og forvaring som står igjen?

  2. Jeg håper virkelig at Politiet har gjort et særdeles grundig etterforskningsarbeid i denne saken før de har tatt ut tiltale. Men likevel finnes det jo en sjanse for at denne mora blir beskyldt for å ha gjort noe hun ikke har gjort, og skulle så være har hun min dypeste medfølelse.

Legg igjen en kommentar

