Sport på TV og tanker om vann.

I dag har jeg sett så mye sport på TV at jeg sitter her nå, nærmere 0200 og finnes ikke det minste trøtt. Det er ikke videre anstrengende å sitte pal i sofaen hele dagen.

Jeg har tenkt mine tanker om den utrolig sinte russiske landslagstreneren i håndball, og at bare en av de russiske jentene sang på nasjonalsangen før kampen. Min kunnskap om Russland er ikke noe særlig, men jeg fikk Victoria-banale tanker om at det kanskje var vrient å føle noen særlig samhørighet knyttet til nettopp den sangen.

Jeg tenkte på at det sikkert er trist å være russer og komme hjem etter mesterskapslutt. Så vidt meg bekjent er Norge og Russland de to grenselandene i verden med størst forskjeller når det gjelder levekår. Da popper det frem nye tanker i hodet om at jeg nok er for rask til å kritisere for eksempel amerikanere for historieløshet og dårlig verdenskunnskap. Jeg kan svært lite om Norges naboland og linker og viten mottas med takk.

Jeg har sett på snooker i dag også. UK-finale og det var jammen mer spennende enn jeg hadde trodd. Jeg har aldri skjønt spillet før, men nå har jeg fått en aldri så liten innføring av Supermann, og det hjalp. Jeg ble helt merkelig, satt nesten og holdt fast i fjernkontrollen, slik at det ikke skulle zappes. Meget underlig.

Skiskyting og litt stafett fikk jeg sett på også, så dette ble voldsomt. Jeg tror dette må sees på som en meditasjonsdag, hvor øynene hvilte på skjermen, mens tankene var et annet sted, i alle fall store deler av tiden. For, aller mest tenkte jeg på vann. Og der: der har vi min lille oppgave til meg selv for morgendagen. Skrive om hvorfor jeg har brukt hele dagen på å tenke på vann. Og det er et sånt tema som burde være mye mer spennende enn pupper, men som nok ikke er det. Verden henger rett og slett sammen på en helt forskrudd måte.

En liten kveldssang er det plass til, og helt på sin plass, faktisk.

Silence – Jan Garbarek,Egberto Gismonti,Charlie Haden

Legg igjen en kommentar

Filed under Musikkvideoer, vann

Legg igjen en kommentar

