Trenger du julegavetips? Her er noen gode bøker.

Bøker er noe jeg både setter pris på å få og gi bort. I perioder låner jeg bort bøker som en minifilial av Deichmanske, og folk får ofte bøker av meg til jul og bursdag. Dersom du er stresset for kommende helg og inspirasjonen og handlemotivasjonen er lav kan du få hjelp her.

Voksenbøker om samfunn.

En av mine nye favoritter er Jon Hustad.

* Varsleren utgitt 2006 på Spartacus.

* 14 menn og 1 kvinne utgitt 2004 på Det norske samlaget

* Skolen som forsvann utgitt 2002 på Det norske samlaget

Det finnes mange gode bøker om andre verdenskrig. De jeg har satt mest pris på er bøkene til Kristian Ottosen. Alle sammen.

En bok jeg ikke har lest ennå, men gjerne vil lese, er boken skrevet av Traudl Junge, Hitlers sekretær. Om den bringer ny kunnskap er vel heller uvisst.
Rune Slagstads De nasjonale strateger fra 2001 er en bok jeg vil anbefale. Boken er (dette rapper jeg fra Bokkilden) en framstilling av moderniseringen av Norge langs tre dimensjoner; den teknisk-økonomiske, den politisk-demokratiske og den sosio-kulturelle.

Skjønnlitterære romaner for voksne
Inderen Rohinton Mistry flyttet til Canada i 1975. Bøkene hans er skrevet med India i sentrum, handlingen foregår der. Samidig gjør Mistrys lange opphold i Canada bøkene hans lett tilgjengelige for folk fra vesten, siden han forklarer detaljert ulike skikker og forskjeller mellom ulike folkegrupper.

Mistrys desiderte ener er boken Balansekunst. Denne har jeg skrevet om her. Boken ble utgitt i 2004 på Aschehoug.

To andre gode fra samme forfatter:

* Familieanliggender

* Så lang en reise

Tidligere i høst leste jeg Roten av minus en, skrevet av Atle Næss, utgitt på Gyldendal i 2006. Boken er en fin blanding av matematikk, vitenskap og lidenskap. Midt i blinken for nær sagt alle og enhver.

Jan Wieses bok Kvinnen som kledte seg naken for sin elskede er også verdt en titt.

1 kommentar

Filed under Bøker

One response to “Trenger du julegavetips? Her er noen gode bøker.

Legg igjen en kommentar

