Bare stress og mas?

Damen foran meg i køen ropte: – Hallo! Er det ikke noen som ekspederer her i dag? Hallo? Haaaalloooo?

Dette oppfattet hun som satt i kassen på Rema 1000, ropte inn til en jente inne i butikken, jenta holdt på å finne noen grønnsaker. Hun samlet sammen disse, løp raskt inn på plassen sin igjen, bak disken på 7-11, som deler lokaler med butikken. Damen foran meg var tydelig svært oppgitt, kikket på meg med et «nå er vi medsammensvorne mot den håpløse 7-11-jenta»-blikk. Jeg så bare lenge tilbake, smilte litt til henne, og smilte enda mer til jenta bak disken. Hun sa det ikke var meningen at hun ikke hadde vært der, jeg sa at det var klart hun måtte ha salatingredisenser til maten hun skulle lage, jeg hadde det ikke travelt uansett.

Damen, hun som hadde stått foran meg, hrmf-et litt høyt og gikk med stiv og sur gange ut av lokalet. Jeg tok meg i å himle med øynene, jenta på 7-11 begynte å le, og jeg lo også. For, denne episoden var bare toppen av kaka i dag.

Jeg skulle egentlig på møte i dag på Lysaker, men det ble utsatt. Siden jeg hadde tenkt til å ta med meg en ribbe på hjemveien i dag og jeg ikke hadde lyst til å utsette det til i morgen, dro jeg en tur til Asker. O jul med din glede, my ass. Sure folk over alt. Jeg lot det gå sport i å være super-relaxed, gikk rolig og kikket, smilte litt, drakk en cortado. Jeg digger heller ikke å gå i butikker som er helt pakket fulle av folk, men det hjelper ikke å gå rundt med en aura av møkk heller.

Knuffing, dytting og sure blikk. Folk gikk i en u-sving rundt damen fra Frelsesarmeen. Jeg tenkte over julegavene jeg har kjøpt. Bra nok? Fine nok? Skal jeg fikse noe mer? Bør jeg, skal jeg, må jeg? Nei. Det er fint som det er, tror jeg.

Jeg spurte en mann, som strevde en del med å åpne en dør, om han trengte hjelp. Han hadde krykker, krum rygg og brukte lang tid. Han snudde seg da han hørte stemmen min, så på meg og sa at det var hyggelig å bli spurt, men ellers takk, han måtte klare seg selv. Da sa jeg bare at det skjønte jeg godt, men at når det var mulig å få hjelp, så kunne han jo kanskje…? Og da sprakk ansiktet hans og han smilte, sa at det var jammen sant. Vi mennesker er så sta, sa han. Og det er jeg veldig enig i.

**** Dette var i går. I dag har jeg ikke vært i noen butikker, jeg tror det er enda villere tilstander i dag ****
Kikket på nettet, og Forbruker.no er faktisk inne på noe, i ett av tipsene sine. Gi bort barnevakt-tid til jul. Å! Mange ganger har jeg tatt med meg barna mine på møter, på seminar og på det ene og det andre og bitt tennene sammen og sagt at jeg burde hatt en au pair. Men, det vil jeg jo ikke, for jeg vil passe på dem selv, den tiden de ikke er i barnehage, på skole, men tiden er så liten av og til, og jeg vil så mye og jeg ønsker meg faktisk noen ganger litt barnepass. Men, alle andre har jo like liten tid, så da blir det til at de blir med meg rundt av og til. De tar nok ingen nevneverdig skade av det, men jeg blir litt stresset.

Det ironiske i det hele er at mye av det jeg jobber med handler om at vi må få bedre tid til å ta vare på hverandre, og så ender det opp med at jeg ikke får god nok tid til mine egne. Organisasjonsarbeidets paradoks nummer en, kanskje? 🙂

Nei, bruk nå heller litt tid på å slappe av etter en hektisk førjulstid, med jobb, eksamen. Drikk god kaffe og hør på fin musikk. Det skal i alle fall jeg gjøre. Bare jeg blir ferdig med alt jeg skulle, burde og kunne ha gjort, men ikke rakk. Som å sende julekort. Tenkte imidlertid i stad at det er slett ikke for sent. I år får det bli romjulskort. Det er tanken som teller, det er det kanskje lurt å huske på av og til.

5 kommentarer

Filed under Øyeblikk

5 responses to “Bare stress og mas?

  1. hehe.. Er det en ting jeg er flink til så er det å IKKE stresse, da er det litt morsomt å gå rundt på sentere og i butikker å observere alle de som stresser :O)

  2. I dag var det masse slitne og gretne folk ute i butikkene, ja.

    Det er jo ikke så veldig rart, for førjulstida blir lett et skikkelig rotterace for mange.

  3. Om man har har gaver igjen de siste dagene før jul, så er mitt tips, om det er mulig, å handle de to siste timene før butikkene stenger på julaften. (Vel i år er det søndag, men det er jo ikke så ofte.)

    Da er det det vanligvis helt, helt stille i butikkene, og man kan vandre i fred, og betale helt uten kø.

  4. Jeg har ikke handlet julematen ennå, men tar det med knusende ro. Sannsynligvis er det litt mat igjen i butikkene i morgen også. Klippekort som gave var forresten lurt. Jeg tror datteren min skal få klippekort på skuldermassasje. Det må jeg ofte gi henne uansett. Men det duger nok ikke som eneste gave, jeg tror ikke tenåringer er like store tilhengere av at det er tanken som teller 🙂

  5. Ja, julen har en tendens til å bli alt for stressfull. Selv shoppet jeg alt jeg skulle ha på 2 dager og ble ferdi forrige helg =)

    Jeg synes også at julen alt for ofte dreier seg om det materialistiske, men så glemmer vi dens egentlige betydning. Har skrevet om dette her: http://www.kristenblogg.no/?p=245

Legg igjen en kommentar

