Solveig Fiske, Hamars biskop

Som et viktig apropos til min forrige bloggpost:

Hør Hamars nye biskop i radiointervju her.

Som Undre skrev i kommentarfeltet i den forrige posten:

«Skal vi se … Biskop Fiske, godt utdannet teolog som hun er, godtar homofili og endatil vil hun velsigne partnerskap, mens kristensynserne knyttet til Kristenblogg.no fordømmer homofili nord og ned …»

Kunne ikke vært mer enig!

Les forøvrig også Aftenposten fra 25.12.06

Støtter partnerskap

Den nyutnevnte biskopen i Hamar Solveig Fiske vil arbeide for at homofile par får inngå partnerskap i kirken.

6 kommentarer

Filed under Uncategorized

6 responses to “Solveig Fiske, Hamars biskop

  1. Jeg er så glad for at Solveig Fiske ble ny biskop i Hamar bispedømme. 😀

  2. olec

    Synd hun ikke hadde som første prioritet å bringe folk til Jesus. Det er jo strengt tatt det hun burde gjøre!

  3. …og kan hende er det nettopp DET hun er opptatt av, i motsetning til flere av dere.
    Misforstå meg ikke, jeg er ikke kristen overhodet. Men, slik jeg ser det forfekter hun et syn mer i tråd med grunnverdiene enn dere gjør. Du bør virkelig ta en runde med refleksjon.

  4. olec

    Hei Victoria!
    Hvem er dere?
    Og hvorfor bør jeg ta en runde med refleksjon?

    og hva var det engang med det gamle ordtaket: å skjære alle over en kam?

    Kanskje det er du, kjære Victoria, som bør reflektere litt mon tro?

  5. Hei, ja nå er det mulig jeg var for krass mot deg uten å vite noe om hvem du er eller hva du står for. Automatisk fikk jeg tanker om at du, på grunn av det du skrev, var sterkt i mot Fiskes ønske om inkludering av homofile. Jeg har i alle fall ikke noe problem med å ta selvkritikk hvis jeg tok feil nå 🙂

    Jeg går runder med meg selv hver dag, og det er slett ikke alltid jeg ender opp med det jeg trodde først. Ikke noe gjør meg gladere enn å bli overbevist om at jeg tok feil…Da først lærer jeg noe nytt.

    Problemet mitt her, er vel noe av det jeg prøvde å si til Martin, at jeg synes fellesbloggen deres er godt over kanten altfor mange ganger. Hvilken «leir» du tilhører der, det vet ikke jeg.

  6. olec

    Hei igjen Victoria, og takk for hyggelig svar.
    Min bemerkning var nok først og fremst ment som et tankekors. Det første en biskop ( i mine øyne i alle fall) burde sette fokus på er å vinne mennesker for Jesus. Det er, strengt tatt, jobben hennes om du vil.

    Fiskes ønske om inkludering av homofile har jeg strengt tatt ikke reflektert over. Jeg syntes imiderltid det er trist med flere og flere «prester» som synes å ha missforstått jobben.
    Anyway, går jeg og flere runder med meg selv hver kveld. Det tror jeg nok alle har godt av.

    Fellesbloggen «vår» er først over kanten fordi du ikke er enig i hva som står der. I alle diskusjoner, av alle typer egentlig, vil det alltid være ytterpungter. Dersom man startet en blogg om hvalfangst, rypejakt, co2, skatt, osv osv vil man alltid finne innlegg, og kommentarer en ikke kan si seg enig i. Slikt gjør vel diskusjonen rikere eller?
    Og kanskje nettopp derfor gir det også gjødning til egne tanker, og kanskje innser man enkelte ganger at det var det «andre» som hadde rett. Og andre ganger kan der og hende at det er de «andre» som finner dette faktum.

    Selvfølgelig finnes det innlegg og kommentarer jeg ikke kan akseptere som sannhet for meg, slik er det gjerne når mange deler sine meninger om en sak.
    anyway, en velsignet høytid til deg og dine.
    mvh
    olec

Legg igjen en kommentar

