En liten, rød hytte langt fra folk.

Det snakkes ofte om at et nytt år gir muligheten til en ny start. Vekk med det gamle og inn med noe nytt. Noe annet! Noe bedre?

Hadde jeg kunnet velge, ville jeg våknet opp 1. januar i en liten, rød hytte. En liten, rød hytte langt ute i skogen eller eventuelt høyt oppe på et fjell. Der, alene og langt fra folk, skulle jeg bedrevet intensiv small-talk-opplæring. Kanskje ville jeg tatt med meg en solid bunke aviser og blader, så jeg kunne få en opplevelse av hva folk er opptatte av. Jeg skulle tatt med meg flest livsstilsmagasiner og ganske mange idrettsbilag. Jeg skulle lært meg kunsten å snakke skit.

Jeg har nemlig et problem, det kan sies så alvorlig som det. Færre og færre ting interesserer meg. Færre og færre mennesker fascinerer meg, rører ved noe i meg. I de mest negative øyeblikkene føles det som om alt er en grå suppe, det finnes ingen rettferdighet, det finnes ikke noe mer enn det kaoset vi har klart å skape.

Og det, skjønner dere. Det er festbrems-prat. Jeg liker meg best de gangene jeg kan sitte sammen med engasjerte mennesker med evne til og vilje til å endre det negative ved dagens situasjon. Jeg misliker intenst å snakke piss. Men, mange liker piss, de synes faktisk piss er mest behagelig, mest komfortabelt, mest problemfritt og dermed trygt.

Innelåst og kanskje nedsnødd i den lille, røde hytta, skulle jeg brukt alle de kognitive metodene som finnes. Blanke ut gamle tanker, meninger, holdninger, verdier. Slik jeg er i dag tenker jeg altfor mye, jeg mener for mye om alt, jeg har kanskje for klare holdninger, og jeg har selverklært gode verdier. Jeg er lei av å sitte med «Argh, kan dere andre se til å skjerpe dere»-følelsen. Jeg er lei av å prøve å få inn et par ord om at verdes urettferdighet er satt i system, men at situasjonen ikke er fastlåst – ennå. Det er mulig å endre, men det ville jo krevet en innsats utover small-talken, og så lenge verden small-talker så bør jeg vel for min egen skyld lære meg den kunsten.

Kanskje ville jeg på hytta, funnet ut at jeg frem til nå har tatt feil på alle de grunnleggende områdene. Kanskje ville jeg kommet frem til at jeg ikke kan noenting om noe, at min egen persepsjon av å være et noenlunde oppvakt menneske er helt feil. Kanskje ville jeg ha innsett at det er meningsløst å mene noe hele tiden, og at ingen faktisk er interesserte i det jeg sier. I det hele tatt. Kanskje ville jeg kommet frem til at mine grunnleggende verdier er riv ruskende gale, feil, slemme; Alt annet enn gode. Kanskje ville jeg blitt nødt til å lære meg alt på nytt.

Kanskje ville jeg sittet i hytta lenge. For, problemet mitt er at jeg ofte involverer meg emosjonelt i ting. Når jeg leser om krig, så gjør faktisk de ordene n o e med meg. Jeg kjenner noe, og jeg får en håpløshetsfølelse som er vond. Og da, da vil jeg snakke om det. Ikke bare om min følelse etter å ha lest noe eller sett noe på nyhetene, men det også! For jeg tror egentlig ikke at det er negativt, jeg, å bli involvert. Jeg er bare så mett av at veldig mange andre ikke blir det. Hvorfor skal vi gidde å endre noe, hvis vi ikke kjenner at det som er nå, ikke bare er feil, men er vondt for andre enn oss selv, hvordan kan vi komme til en forståelse av at andres vondter er like alvorlige som våre egne?

Ja, jeg måtte blitt der lenge. Så kunne jeg kommet hjem , og vært indoktrinert av sladder og rør, av sport og eiendomsbilag. Så kunne vi snakka skit hele livet.

Jeg kunne hatt på meg en rosa topp og snakket om glitter.

11 kommentarer

Filed under Samfunn, Samvittighet

11 responses to “En liten, rød hytte langt fra folk.

  1. Du, jeg tror jeg bør bli med på den hytta, Victoria.

  2. Du er hjertelig velkommen!!

  3. Problemet er jo at det ville blitt enda vanskeligere å dra derfra. Tenk så mye tid vi ville ha røl(p)et bort på å snakke nedsettende om kristenkonservative. For å nevne ett eksempel og verden kryr jo av andre irritasjonsmomenter også.

    Lurer på om jeg ved en feil havnet på ekspresstoget til Sur gammel kjerring… 😀

  4. Hm.

    Senest for et par dager fortalte jeg – på nytt – til noen at jeg er elendigheten selv i small talk.

  5. Hehe, så du small-talket om at du ikke er god i small-talk?? 😉

  6. Sissel

    Jeg behersker også smalltalk dårlig. Jeg har løst det med å stille helt enkle spørsmål. De kan være direkte, men overhode ikke ekle – min intensjon er hvertfall ikke det. En sjelden gang opplever jeg at folk fordufter så snart de har sjansen 🙂 men som oftest gjør de ikke det, og da blir samtalen ofte overraskende hyggelig.

  7. Hm. Nå sier faktisk min samboer at jeg faktisk KAN smalltalk. Da må det bare være det at jeg synes det er fantastisk kjedelig.

    Sissel: hehe, hva er det du spør om, da?

  8. Sissel

    Hvis jeg er ute i friluft og været er vakkert, så kan jeg si noe kort om det, også kan jeg bare spørre: hva gjør deg lykkelig?
    Det kan få mange sterke menn til å flippe ut 🙂

    Jeg kan også spørre: jeg aner ikke hva du jobber med, men hva skulle du ønske at du jobbet med?

    eller

    Hvor skulle du helst ha vært nå?

    🙂

  9. Nei, jeg la ut i et langt innlegg om det på en diskusjonsgruppe. 😉

  10. Sissel

    Victoria
    Jeg har hørt av andre at jeg også er flink til smalltalk – selv syns jeg det i stor grad avhenger av interesse. Jeg kan gjerne småprate om ting som interesserer meg, og smalltalk handler vel også i stor grad om å involvere andre mennesker, men noen ganger blir jeg så gruelig lei av det jeg opplever som overflatiskhet de lux. Da har jeg 2 valg: enten å melde meg ut, eller leke. Og hvis jeg begynner å leke, så kan jeg stille mange rare spørsmål 🙂

    Jeg hadde forresten en liten opplevelse rundt smalltalk jeg også for noen måneder siden som gjorde meg helt motløs 🙂

Legg igjen en kommentar

