Kristenblogg revisited.

For en ukes tid siden skrev jeg en post om at jeg mener Kristenblogg.no, et nettsted for kristne hvor de kan utveksle ideer og publisere tekster, er et skummelt sted. Posten min, Kristenblogg i vrangstrupen, gav min nyfødte blogg en foreløpig all time high, hva kommentarer angår. På grunn av jule- og nyttårsfeiring har jeg ikke fått fulgt opp kommentarfeltet slik det hadde fortjent, men inne i hodet har tankene surret som vanlig.

Da kommentarfeltet inne hos meg begynte å bli pakket av kommentarer, tok Undre ansvar og publiserte teksten Hva er det dere er så redde for, kristenkonservativene? Undre tok utgangspunkt i spørsmålet om hvordan enkelte kristne kan mene homofili er en synd.

Dette er et spørsmål jeg er opptatt av også. Tidligere i år, på den gamle bloggen min, skrev jeg noen tekster hvor jeg lurte på nettopp dette: hva er det som gjør at enkelte grupper kristne åpent går ut og fordømmer homofili. Nettopp den formuleringen gjorde at jeg ertet på meg noen, faktisk mente noen at det ikke var en fordømmende holdning, og med det var en bloggordkrig startet. Siden har den bare eskalert, og mange gode bloggere har vært frempå. Tiqui, Trond og selvsagt Undre. Frode aka Skrivende stunder var også ivrig, dessverre har han lagt ned sin blogg, og har blitt en av skribentene på kristenblogg. Hans første innlegg kan leses her, jeg vil nok anse Frode som et nyttig (sett fra mitt perspektiv vel og merke) tilskudd til kristenbloggerne.

Det er ikke rart det blir misforståelser. Da jeg i kommentarfeltet mitt (under Kristenblogg i vrangstrupen) skrev at det ikke er lett og møtes til en viss forståelse av den andre partens syn, brukte jeg som argument at flere av de kristne som hadde skrevet kommentarer var «over snittet religiøse». Dette var visst helt feil, ordet religiøs hadde en negativ undertone, og selv om de er frelst etc. kaller de seg ikke religiøse.

Jeg følger ikke mange til døra når det gjelder begrunnelser som går på kristendommens betydning for verdenskunsten, verdenshistorien, musikken. Av den lille kunsthistorien jeg har lest, så ser jeg jo at religionene har spilt enormt stor betydning for utviklingen av alt dette, og det kimser jeg ikke av. Men, det er helt på siden av det jeg anser som relevant. Ja, en del av verdens flotteste kunst befinner seg i kirkehusroma-vm-sixtinsk-kapell-tak-m.jpg

og mye fantastisk musikk er skrevet for kirken og gjerne med kirken som oppdragsgiver til kunstneren. Jovisst har religionskrigene satt sitt store preg på historien, og helt sikkert har kristendommen, jødedommen og hinduismen hatt stor verdi for utrolig mange enkeltmennesker.

Allikevel må det gå an å stille spørsmål, det må være lov til å stille seg sterkt kritisk til holdningene og synet både enkeltmennesker og grupper representerer. Når jeg stiller spørsmål ved kirkens og noen kristnes syn på homofili, mener jeg det er legitimt. Til opplysning er jeg klar over at det ikke er alle kristne som er motstandere av homofilt partnerskap, homofil adopsjon etc. Men, en del mennesker er det, og jeg er skremt over muligheten de har til å påvirke andre til det samme. Og, når det er sagt: homohetsen kommer også fra andre enn erkjent kristne, holdningene finner vi igjen hos mange andre, og det er nesten like ille. Når jeg sier nesten er det fordi det er forbeholdt de kristne å være motstandere av homofili med begrunnelsen at det strider imot bibeltroen og det kristne synet på synd og syndere.

Jeg har hørt det tidligere i denne diskusjonen, at det ikke er den homofile som kritiseres, men selve legningen og utlevelsen av den. Ikke mennesket, altså. Dette er forklart flere ganger, ved at de ønsker et fokus på at det er synden som skal straffes og ikke selve synderen. Jeg har hørt det mange ganger og jeg skjønner det fortsatt ikke: mener de at de kan si hva de vil om hvordan andre mennesker lever livene sine, uten at det skal påvirke mennesket de snakker om, sitter man som homofil og i enkelte situasjoner «angrepet» og tenker: Aha!Det er jo ikke meg de rakker ned på, men måten jeg lever livet på! Da er det jo lett(ere) å godta at jeg aldri kan adoptere, at jeg ikke har de samme rettighetene som andre!

Jeg tror ikke det er slik. Undre har nevnt den høye forkomsten av selvmordsforsøk blant unge homofile. Det er urovekkende lesing. Etter å ha lest undersøkelsen og også lest om hvordan noen av kristenkonservativene fraskriver seg ansvaret de har, så blir jeg oppgitt. Jeg mener ikke at denne gruppen strengt kristne har det fulle ansvaret for dette, men det er skuffende når såpass mange ikke engang ønsker å ta et delansvar.

Jeg har også et ansvar, og det forsøker jeg med mine midler å fylle. Jeg er ikke homofil, men jeg mener virkelig dette er en sak som bør engasjere massene. Tydeligvis er det ikke så lett, og til og med Barneombudet er ganske veik i forhold til dette. For en tid siden hadde han en uttalelse om at det «kan ta ti, tjue eller hundre år» før homoadopsjon blir en realitet (Ny Tid, 8.-14. desember 2006). Barneombudet bør ikke ha en slik likegyldig innstilling; Ikke er de i noen særlig tvil til homofiles evne til å oppdra barn, men de er ikke interesserte i tematikken heller. De stiller seg i rekken av pyser de også, for å si det på norsk.

Jeg merker av og til at blodtrykket stiger faretruende når vi snakker om disse tingene. Jeg engasjerer meg lett og jeg blir kanskje for raskt provosert. Denne gangen ønsker jeg ikke et kommentarfelt med ordkappestrid. Det har vært prøvd mange ganger og det funker ikke helt etter intensjonen.

Heller ønsker jeg nå å høre litt om hva som er problematisk med homofili, homofil adopsjon og hva som er vrient med homofile prester. Etter å ha hørt litt om hva som oppfattes problematisk hadde det vært fint å høre om ulike forslag til løsninger. Vi kommer ikke noen vei med å krangle, og kan hende kommer man lenger i samtaler som dette hvis man kan legge sårheten sin til side, og snakke om tingene helt frem og ikke halvveis. Jeg begynner å bli litt sliten av at vi hele tiden må passe oss for ikke å tråkke på tær, for når jeg mener kirken har en grufull historie og at jeg ønsker en raskere endring på kirkens samfunnssyn, så spytter jeg ikke på de som tror. Jeg stiller bare spørsmål, legitime spørsmål og de ønsker jeg svar på.

27 kommentarer

Filed under Forbannet, Fordommer, Helse, Homofilidebatt, Meninger, Trangsynthet

27 responses to “Kristenblogg revisited.

  1. Jeg har veldig lyst til å høre fra kristenkonservativt homofilifordømmende hold hva de vil gjøre for å bedre homofile menneskers kår i Norge.

  2. Undre: Men det får vi visst ikke vite, hehe 😀
    Og det overrasket meg ikke.

  3. sukk
    og jeg fikk jo ikke svar på
    1
    2
    3

    så i så måte er vi jo alle 3 uvitende eller hva?

  4. Olec! Oppgave?

    Om jeg svarer så godt jeg klarer på 123, kan du da svare på det jeg spør om…? Vi kan jo gi hverandre et par dager, og så se hva vi kommer frem til? Ikke for å «disse» den andres svar, men for å se om det er mulig å komme frem med noe nytt på bordet fra begge?

    Jeg lurer på hva som oppleves som problematisk med homofili generelt, adopsjonsspørsmålet og en kommentar til selvmordsproblematikken.

    I tillegg ønsker jeg en liten tekst om hvordan du mener man kan gå frem for å skape et varmere og rausere samfunn.

    Er du med?

    🙂

  5. hehe, der jeg kikker på ditt smil, så tenker jeg innledningsvis at tja, dette går vel bra, så slår plutslig hjernen inn og sier olec, dette kommer til å bite deg skikkelig i rompa…

  6. Nå var jo mine 1.2 3 myntet på Undre i forbindelse med noe hun sa, og svarene er egentlig veldig enkle,
    Dine spørsmål, imidlertid, er ikke fullt så enkle, i alle fall i mine øyne.

    jeg har forstått de slik.
    1) Hva oppleves som problematisk med homofili generelt
    2)Hva oppleves problematisk med homofiles ønske om addoptere.
    3) Hva er dine tanker rundt selvmords problematikken hva homofile angår.
    4) hvordan mener du man kan gå frem for å skape et varmere og rausere samfunn.

    forstått deg riktig?

    jeg undres,
    1) kan jeg føle meg fri, til å stille deg 4 helt andre spørsmål
    2) Jeg tror jeg kan svare på delere av spørsmålene dine, dog, tror jeg ikke du får de «riktige» svarene (hvis slike finnes) da jeg fortsatt er i tvil (noe jeg er om mange ting)

  7. Forøvrig er det mulig at spørsmål 1 krever at jeg tar et standpungt på noe jeg egentlig ikke er klar for ennå. Så det er vel kanskje det punktet jeg ikke kan svare fullgodt på tror jeg.

    videre må jeg jo spørre meg selv om det kommer noe godt ut av det hele?
    Hva tro så du mon tro Victoria?

  8. Olec: til det siste du skrev, så er det kanskje sant det. Men, jeg var ikke ute etter å arrestere deg på noe som helst vis. Gi meg gjerne nye spørsmål og så kan jeg svare dersom jeg vil og det samme med deg.

    Jeg tror det er lurt å kunne snakke om, og diskutere, en del ting selv om man ikke er helt ferdig med å tenke.

  9. Hei Victoria.
    Håper din dag har vært fin (min har vært crappy)

    Jeg grunner fortsatt litt, så ha tålemod med meg

    forøvrig
    Svaret på 1, 2, 3
    er selvfølgelig ja, ja, og ja.

    Dette er jo historisk bevist fra en haug med «ikke kristne» kilder

  10. Hei Victoria. God Helg, Håper du har storslåtte planer for familien din.

    Nå har jeg reflektert over spørsmålen dine, og jeg har vært litt her og der på gamle blogger og sett dine kommentarer både her og der. Åpenbart er du gjort deg opp en mening, så da er min utfordring til deg som følger. Nå har jeg, etter min lille tid på nettet brukt utallige timer på å svare på spørsmål i lignende debatter, uten egentlig å få svar.
    Så dersom du svarer på mine, skal jeg svare på dine. (hvis jeg får se din får du se min)

    anyway,
    Forutsettningen for spørsmålene mine er som følger:
    1) Du er en ung kristen kvinne
    2) Bibelen er levende for deg og en rettesnor i ditt liv. Du tror på dette som sannhet.
    3) Du vet at Gud finnes, og har et personlig forhold til ham.
    4) Du tror og vet at det finnes himmel og helvete.
    5) Du tror at de som ikke har tatt i mot Jesus havner på plass nr. 2

    Jeg er ikke dummere en at jeg skjønner at dette kanskje blir litt søkt for deg, men dersom du kan svare under disse forutsettningene, om du klarer å sette deg inn i de, skal jeg komme med mine spørsmål.

    Kan du leve med dette mon tro?

  11. Vi er jo her i kjernen av problemet. Olec vet ikke hva som er galt med homofili.

    Det eneste han har å gå etter når han sier at homofili er galt, er det som står i boken hans. Punktum finale. Og da nytter det ikke å bruke argumenter som fornuft og følelser – han bryr seg ikke om det. For han sitter jo med fasiten.

    Svaret på Undres spørsmål – hva vil kristne gjøre for å forbedre de homofiles levekår – er at de ønsker å gjøre de homofile kristne. For da vil de bli glade, slutte å være homofile og alt blir bra.

    Alle argumenter som går på at det er en forenkling(fordreining av virkeligheten, er ikke sanne. Alle kristne homofile som ikke har det bra, er per definisjon ikke ekte kristne. De må prøve hardere.

    Selv likte jeg beates bloggpost, mest av alt fordi den henvender seg til mennesker som olec – mennesker som befinner seg inne i bibelparadigmet og ikke evner å se ut av det (kanskje fordi Beate også er der inne, bare at hun klarer å se hvordan det er her ute i virkeligheten også). Det var noe lignende jeg forsøkte å gjøre med min post om homofili (med heller lite hell).

  12. Victoria

    Hei alle sammen! Jeg skal svare i morgen eller på mandag. Akkurat nå holder jeg på å pakke siden vi snart skal flytte, men logget på slik at jeg kunne si nettopp det, så ingen tror jeg bailer ut her. Fraværet skyldes at jeg av og til er nødt til å være praktisk orientert også 🙂

  13. olec

    Nicolas, så ufin du er.
    Snodig nok har olec egne tanker i sitt hodet, i tillegg til bibel lesningen han driver med.

    og så sier du: «når han sier at homofili er galt»
    Det har jeg faktisk ikke sagt har jeg vel. Jeg er fortsatt i tenkeboksen.

    Videre fortsetter du med dine løgner: «han bryr seg ikke om det. For han sitter jo med fasiten.»

    Bra du har fasiten til både mitt hode, mine tanker og ikke minst følelseslivet mitt da Nicolas. Det er faktisk innlegg som ditt akkurat nå, som gjør at jeg rett og slett ikke ønsker å dele mine tanker. Jeg blir jo tillagt det ene etter det andre så fort jeg skriver noe.

    «Alle kristne homofile som ikke har det bra, er per definisjon ikke ekte kristne» Dette er strengt tatt DIN definisjon Nicolas, ikke MIN. Det triste selvfølgelig er jo at DU har jo ingen forutsettning for å stille den eller hva?

    Jeg skal imidlertid gi deg rett i en ting. Det handler om «boka» og grunnen til at jeg stilet forutsettningene til Victoria slik får du jo kanskje ikke vite nå.

    Victoria: Jeg foreslår at du spør Nicolas jeg, han vet jo åpenbart bedre en meg hva som finnes i mitt hode.
    Lykke til med flyttingen.

  14. Olec: Det blir veldig rart å ha slike kriterier.. Det er som om jeg skulle be deg skrive med utgangspunkt i at du har stemt SV/RV bestandig, har verv i ett av partiene, har kjempet aktivt for homofiles rettigheter..

    Dersom jeg skulle skrevet en slik tekst med de forutsetningene du nevnte, ville det muligens blitt en svært satirisk tekst..

  15. Jepp, kjære Victoria, og det er hele poenget mitt.
    Dersom man ikke setter seg inn i en annens levesett, kan man ei heller forstå konklusjonene de gjør eller hva? Hvis du vil forstå en situasjon må du også sette deg inn i parameterne som forårsaket situasjonen.

    Jeg noterer meg imidlertid at en rekke personer her og der forventer at «kristen konservative» skal gjøre sine valg på verdslige verdier.

    Rent personlig veier jeg bibelens ord opp mot hva jeg selv mener er rett, galt og ikke minst fornuftig. Som sagt har jeg intet endelig svar ennå

  16. men det kan jo tenkes at jeg sender en mail til Nicolas for å få greie på hva jeg mener snart, da det virker som om det trekker ut litt hos meg 😀

  17. «Dersom man ikke setter seg inn i en annens levesett, kan man ei heller forstå konklusjonene de gjør eller hva? Hvis du vil forstå en situasjon må du også sette deg inn i parameterne som forårsaket situasjonen.»

    Her forstår jeg deg som at vi ikke-kristne ikke kan forstå konklusjonen din – at du mener homofili er galt – og derfor vil du ikke fortelle oss den konklusjonen. Eller? Fint om du kunne oppklart i denne misforståelsen – det er du som vet hva du mener, men når du ikke deler dette med andre kan du ikke bli sur om folk forsøker å gjette seg til det… 🙂

  18. olec

    «Her forstår jeg deg som at vi ikke-kristne ikke kan forstå konklusjonen din – at du mener homofili er galt – og derfor vil du ikke fortelle oss den konklusjonen»

    Galt igjen Nicolas. Det var nr. 2, går du for en tredje? Nå skal jeg ærlig innrømmet at jeg har lest endel på sidene dine, og du virker faktisk som et oppegående og intelligent menneske. Som menneske kjenner trenger du imidlertid mye mere «skolegang»

    så sier du: «Fint om du kunne oppklart» og det gjør jeg da visseligen i kom. 15 som du klippet fra. Hvorfor leste du deg ikke ferdig mon tro?

    Gjett så mye du vil du Nicolas, det plager meg overhodet ikke. Siden det er gjettverk du baserer konklusjonen din på burde du med all anstendighet også skrive: jeg TROR.

    Det er ikke gjettverket ditt jeg reagerer på. Det er løgnen din. At du ikke er mann nok til å ta oppgjør med den syntes jeg er trist, kanskje aller mest for din egen skyld.

  19. Så du har ikke bestemt deg for om homofili er forkastelig eller ikke.

    Dersom det hadde vært rasisme, mobbing eller å nekte et kjærestepar å leve sammen i kjærlighet, så ville utsagnet «jeg har ikke bestemt meg enda» ikke gi deg mye applaus.

    Det blir litt som at man ville muslimer skulle ta avstand fra ambassadebrenningene i høst. Å si «jeg har ikke bestemt meg for hva jeg mener» holder rett og slett ikke.

  20. Nicolas.
    Jeg vet hva bibelen sier om homofili. Jeg vet bare ikke om jeg er enige eller ikke. Snodig nok virker det på deg som om det er et svart/hvitt spørsmål. Det er det ikke. Når man har lagt bibelen som grunnmur for ens liv, er det ikke like lett når man plutselig finner noe man «ikke nødvendigvis» har lett for å akseptere. For en atteist som deg, forstår jeg at din verden kanskje er svart/hvitt. Min er imidlertid ikke det.

    Nå jager jeg heldigvis ikke applaus. Hverken fra deg eller noe annet menneske. Hver dag forsøker jeg å være litt bedre en jeg var i går. Hvor aktivt søker du dette? Jeg (og du) skal stå til ansvar en dag. Hvert ord jeg har uttalt skal veies. Ergo har jeg ingen planer om å buse ut med halvtenkte tanker. (Noe også du burde vurdere)

    Som sagt skjønner jeg at du forventer at jeg skal trekke snoren for mitt liv etter samme sekulær verdi og (manglende) etikk som du gjør. Det har jeg ingen overhodet ingen planer om.

    Nå kan du forsøke å flytte fokuset bort fra det faktum at du har ytret (forhåpentligvis i vanvare) en løgn om meg.(Og jeg skjønner faktisk at dette er ubehagelig for deg, nå har jeg tilbud deg en løsning. Den har du imidlertid valgt å ikke ta) Faktumet endrer seg imidlertid ikke.

    Nicolas du lyver!

  21. Jeg vil bare si; Stå på, Olec 😉

  22. tja, da har det jo gått noen dager, og jeg vet hva jeg har å forholde meg til med hensyn til etikk for fremtiden.

    Det var jo nyttig egentlig.

    Egentlig er jeg litt skuffet over deg fr. Victoria.
    Du tar tak i viktige ting på bloggen din. Og jeg har lest flere av de, med stor interesse.

    Jeg er først og fremst skuffet over at Nicolas får fremme en løgn om meg, og at du ikke tar tak i det.
    Jeg går utifra at dersom Nicolas hadde tatt meg i løgn ville det vel vært «all over» bloggen din eller?

    (men nå lyver ikke olec (i alle fall ikke bevisst) så…

    Håper flyttingen gikk bra, og at dere alle trives i det nye «gamle» huset.

  23. Til det første du skriver om etikk for fremtiden, så skjønner jeg ikke hva du mener. Jeg tenker at du her ubevisst har overtolket en kommentar fra Nicolas til å være en bevisst løgn fra hans side.

    Jeg hadde ikke brukt noe mer eller mindre plass på om situasjonen dere i mellom hadde vært snudd opp ned. For meg er det ikke det som er det vesentlige.

    Dessuten: du løste jo egentlig situasjonen selv, ved det du skrev i din forrige kommentar. Du skrev at Bibelen mener homofili er synd, men at du selv ikke vet hva du tenker om det og at du ikke ønsker å skrive ned halvferdige tankerekker. Hva mer kan jeg si da? Jeg kjenner jo ikke deg, den eneste formen for kontakt er via kommentarfelt, og hvis du ikke vil skrive, så er det ikke mer å få ut av deg.

    Jeg tenker det er trist at homofili fordømmes av enkelte kristne, og av ikke-kristne også. At du ikke vet hva du tenker om det er – etter mitt syn – ikke bra det heller.

    Hva skal jeg gjøre med dette? Jeg ønsker å skrive mer om manglende rettigheter, om hvordan jeg ønsker at et samfunnsproblem kan diskuteres skikkelig, fremfor å bli dysset ned. De verste tabuene er kanskje historie, men de er erstattet med en tidstypisk politisk korrekthet iblandet en solid dose taushet.

    Om du er skuffet over meg, så er det ikke mye jeg får gjort med det. Jeg kunne sagt at jeg var skuffet jeg også, men jeg er ikke det. Men, kall meg gjerne litt irritert – for det er jeg. Ikke bare på deg, men på den hopen av mennesker som har et så snevert syn på menneskene og allikevel snakker om nestekjærlighet. Jeg vil igjen presisere at jeg vet du ikke har uttalt deg direkte negativt mot homofili, men du er i en «tviler»-situasjon og for meg er det slik at det er en selvfølge å behandle folk likt, det pleier ikke jeg å tvile på, for å si det sånn.

    Flyttingen er ikke overstått, men det går sikkert bra. Forrige helg pakket vi en del, og denne helgen skal brukes på samme måte.

  24. Sarah

    Kristenblogg er for en sær gruppe mennesker som skal styre ALT. Selvfølgelig har de enkelte «haler» som alltid dilter etter. Ikke så mye EGNE meninger på bloggen der. Følt meg skviset og oversett fordi jeg har en litt annen forståelse av Bibelen enn strømmen på kristenblogg. Ikke mye ydmykhet på bloggen der nei.
    Mvh Sarah

  25. hei! jeg er kristen som bor i kautokeino 🙂
    det er mange som er jøder i Norge menm flere i andre land da….

    Pesach – påskefeiringa til jødane. Feirar utferda frå Egypt (Moses si tid) (Dei kristne feirer påske på grunn av Jesu død og oppstode)
    Shjavout – pinse. Festen til minne om at Moses fekk dei ti boda på Sinai. Det er også ein takkefest for grøda.
    Rosh hashana – nyttår (September eller oktober). Skal minne om at Gud skal halde dom over dei gode og vonde gjerningane mennesket gjer.
    Jom kippur – den store soningsdagen. Alle som kan, er i synagoga for å be Gud om tilgjeving for alt det gale dei gjorde i året som gjekk.
    Sukkot – lauvhyttefesten. Festen for fridom og glede.
    Hanukka – lysfesten med song, dans og gåver. Til minne om at jødane i år 164 f.Kr. reinsa tempelet etter at syrarkongen hadde vanhelga det med bilete av den greske guden Zevs.
    Purim – ein fest til minne om dronning Ester.

    dette er jødiske festivaler 😛 e veldi opptatt av jøder og kulturer .. hilsen meg 😀 :O roper dette ut…..

    Klem Og Koz

    KOK

  26. hehe ha en fin dag jeg heler på å ordne ei sia om mange kulturer..

    den er kautokeino2008.piczo.com den sia ser du på mine sider :l 🙂 ;*

  27. Tilbaketråkk: Mitt syn på homofili som kristen « Beates rasteplass

Legg igjen en kommentar

