Punktum.

De siste ukene har vært fulle av oppgaver og gjøremål og egentlig er ikke dagen i dag noe unntak. Men, jeg tenkte jeg måtte skrive litt allikevel, tømme hodet for en del tanker vedrørende alt oppstyret omkring kristenblogg, homofilidebatt og det hele.

min gamle blogg skrev jeg noen innlegg om denne tematikken. Noen av dem finner du her:

Homodebatten: Det er mennesker det er snakk om. Ikke bare prinsipper.

Don´t confuse me with facts…

Der alle tenker likt, der tenker ingen

Homofili og barn

Da det var min tur i Sonitus sin bloggstafett, fikk jeg oppgave av Knut Stian Olsen om å skrive om hvorfor homofile ikke burde få adoptere barn. Jeg grøsset av oppgaven, tenkte en stund på hvordan jeg kunne skrive en tekst om det. Oppgaven ble løst ved massiv bruk av ironi:

Hvorfor homofile ikke burde få adoptere barn (bloggstafett 2006)

Innlegget mitt i stafetten førte til at noen konflikter spisset seg litt. Jeg tror det var da jeg for alvor begynte å oppsøke kristenbloggskribentene for å argumentere mot deres syn, på en tydelig og synlig måte.

Hva har jeg oppnådd?

Jeg har oppnådd god kontakt med noen meningsfeller 🙂

Jeg har funnet ut at denne saken engasjerer meg veldig, selv om jeg ikke berøres av den personlig i hverdagen min. Men, selve diskusjonen blir så polarisert på nettet, jeg finner at de som jeg egentlig er interessert i å ha dialog med ikke finner meg når jeg bruker dette mediet, og at jeg dermed må samarbeide med dem på andre arenaer, i andre fora. Det er vel og greit, og det kommer mye godt frem i diskusjon og dialog, men de lukkede møtene på offentlige kontorer, møter med ideelle organisasjoner og andre er ikke så synlige. Og, det var vel det som var mitt ønske da jeg begynte dette bloggspetakkelet: synliggjøre at lovgivningen ikke er rettferdig og at homofile møtes med negative holdninger. Jeg ville oppfordre til nytenkning, invitere til debatt og enda mer: dialog.
Samfunnet endrer seg hele tiden. Og ja, homofile har flere rettigheter nå enn for bare noen tiår siden. Holdningene og fordommene er ikke like allemenne som de var. Men, rettighetene er fortsatt ikke de samme, fordommene bor i mange fremdeles. Og, det er da jeg spør: hvorfor?

Og jeg ropte i skogen for å få svar, men jeg fikk ikke svar, men jeg fikk kranglet en del.

For, jeg har jo skjønt at jeg har grepet dette an på en måte som ikke passer meg, og som ikke gavner saken. Jeg har prøvd å snakke (min) fornuft til kristenblogg-bloggerne, og det som har skjedd er at jeg gradvis fjernet meg mer og mer fra hovedtematikken: opplyse om urettferdigheten, med siktemål endring, til å «krangle» med folk i motsatt ende av diskusjonen. Jeg merket etter en stund at jeg ble så sint av det, og et slikt sinne tapper i alle fall meg for krefter som jeg burde ha kanalisert andre steder.

Jeg er ikke ferdig med dette temaet. Men, jeg tror nok det vil bli lite fokus på kristenbloggen, jeg orker ikke bruke noe mer tid på den delen av diskusjonen som handler om å diskutere religion med religiøse enkeltpersoner. Det er fånyttes. Om vi skal arbeide for en oppmykning av kirkens generelle syn? Javisst! Skal man fortsatt debattere biskoper og prester som uttaler seg negativt overfor homofile ? Selvsagt. En aktiv dialog er nødvendig, men krangel er meningsløst.

Om gratisreklame for hverandre .

Jeg skrev om kristenblogg og opplevde en liten strøm av lesere på de innleggene. Dog var vel ikke lesertallene noen gang i nærheten av å true puppe-posten (når skal folk slutte og se på den posten som ikke engang inneholder pupper?), men det ble noen lesere. Og, siden jeg hadde linket til bloggen deres, så tenkte jeg etter en stund at det kanskje ikke var så lurt, fordi de, ved at andre linker til dem, får ekstra mange treff på sin side. I utgangspunktet var tanken at desto flere som fikk se hvor ille det var, desto flere ville kunne debattere det, og samtidig tenkte jeg flere ville få en slags følelse av at den bloggen var skummel. Men, da tok jeg jo utgangspunkt i mitt eget syn, og det kan godt hende folk har klikket seg videre fra min blogg og til deres, og funnet ut at de på kristenbloggen fant mye positivt.

Ja, jeg er for en aktiv og åpen debatt og dialog, men jeg er ikke interessert i at de får mer oppmerksomhet enn nødvendig. Det er faktisk – og også for meg – fullt mulig å ignorere den bloggen, og heller jobbe for at deres syn ikke noen gang blir mer utbredt enn det allerede er.

Kort oppsummering.

Jeg kan jo i full arroganse si at jeg fortsatt mener at jeg har rett og at de som ikke mener det samme som meg tar feil. Eller i alle fall: at de gjør feil. Det er lett å snakke om diskriminering i en slik sammenheng, og jeg mener virkelig at et syn som ønsker å begrense rettighetene for enkeltindivider på bakgrunn av eksempelvis etnisk opprinnelse og seksuell legning er diskrimering.

Ille er det også at denne formen for diskriminering oppfordrer til stigmatisering av mennesker, og det er viktig å tenke på at ord som diskriminering og stigmatisering er mer enn ord: de inneholder mye vondt for de det gjelder. Så ja, jeg har kranglet for det jeg mente var rett, det jeg fortsatt mener er rett. Jeg kunne sikkert stått rett i ryggen og argumentert på den samme måten igjen og igjen, men det har jeg på mange måter og i mange bloggposter allerede gjort. For min del er det nå snakk om å legge om fra å diskutere med håpløse tilfeller, til å jobbe mer fokusert og målrettet mot en endring som faktisk betyr noe.

7 kommentarer

Filed under Helse, Homofilidebatt, Politikk, Samfunn

7 responses to “Punktum.

  1. Jeg synes dette var en fin refleksjon, jeg.

    Og når krangler blir avsluttet på en slik måte, så synes den går fra å bli «bare» krangel, til å bli tatt ned igjen og bli konstruktiv.

  2. Det var hyggelig av deg å si, Beate 🙂
    Jeg vet ikke helt hvor reflektert det ble, men det var i det minste ærlig. Jeg vil fortsette å skrive om dette, men uten å hele tiden skulle utfordre kristenbloggerne til å fortelle meg hvorfor de mener det de gjør. Det blir så fastlåst.

    Men, dersom det finnes noen kristne som ønsker å forklare meg hvorfor det negative synet på homofili ikke utdateres raskere, så tar jeg gjerne i mot. Enten på bloggen eller på mail.

  3. Ærklighet er jo alfa og omega 🙂

    Jeg vet ikke om du så artikkelen min om hvorfor man skifter syn om homofili?

    http://beatesrasteplass.wordpress.com/2007/01/07/hvorfor-forandrer-man-syn-pa-homofili/

    Om du vil vite hvorfor det ikke skjer raskere, tror jeg faktisk du må legge vekk kristenvinklingen, og se på holdningen i samfunnet generelt. Blant annet på skoler så bukes homo som skjeldsord, og jeg fikk litt å tenke på når jeg leste denne artikkelen:

    http://www.llh.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=2727

  4. Beate,

    den artikkelen du viser til der var veldig fin. Jeg vil anbefale andre å lese den også!

    I forhold til kristenvinkling blir det en sak som går begge veger tror jeg. På den ene sida vil mer kunnskap om og aksept av homofili i samfunnet bringe mer av det samme inn i kristne menigheter og troendes liv, men på den andre sida tror jeg at særlig Statskirkas syn på homofili har en signaleffekt på samfunnet. Det henger sammen med andre ord.

  5. Undre, jeg er vokst opp i et miljø, og har for det meste levd i et miljø hvor statskirken, og forsåvidt religiøst liv overhode blir sett på som en anakronisme. Så for meg blir det hele tiden en litt fremmed tanke å gjøre kirken så viktig som den blir fremstilt i så mange debatter. Der har kirkens viktigste funksjon stort sett vært å være huggestabe. 😉

    Men jeg forstår jo at det er forskjellig andre steder i landet, og i andre miljøer.

    Ja, artikkelen er god. Og jeg ble litt overrasket, for jeg kjenner en av de som er omtalt i den, men har ikke hatt kontakt med personen på en god del år, så jeg fikk litt oppdatering – og ble veldig glad for det jeg leste!

  6. Tja… jeg skal ikke si at du tar feil.

Legg igjen en kommentar

