Vålerenga skole: straff eller pysete elever?

Ha! Det siste selvsagt!

– Det er klart jeg ble sint. Det var veldig kaldt den dagen. Sønnen min var blålilla da han kom hjem. Han var veldig, veldig kald, sier Camilla Garry til Aftenposten.no.

Vålerenga skole i Oslo gav i forrige uke omlag femti elever en slags kollektiv avstraffelse. Brannalarmen hadde blitt utløst, noen av elevene hadde gjort det, og elevene ble bedt om å stå ute på en slags oppstilling til den eller de skyldige hadde meldt seg. Det var ti kuldegrader den dagen – og flere av elevene ble kalde. Nå raser foreldrene og hevder at noen av elevene er blitt syke av dette ufrivillige oppholdet ute. Ja, en hadde visstnok til og med fått lungebetennelse.

Seiøst? Lungebetennlse? Etter ca en time ute?
Jeg føler meg fryktelig eldgammel nå, men nå må fjortisene skjerpe seg. Jammen er det heller ikke rart Norge oppfostrer en gjeng full av pysete fjortiser, når foreldrene stiller opp i beste sendetid for å snakke om at dette er en kollektiv avstraffelsesform som hører hjemme på 50-tallet. «Mitt barn ble forkjølet!» – sa Camilla Garry.

Vel, Camilla Garry. Her er mitt råd til deg: Kjøp ungen din en skikkelig jakke, og ikke noe sånt fjortisfjas.

Ti kuldegrader! EN TIME! Hvis barnet ditt ikke tåler det, så er det DET som er sykt, ikke skolens håndtering av saken. Jeg er vel enig i at dette er en noe gammeldags måte å håndtere et problem på, men skjønner så utrolig godt at skolene etter hvert ser seg møkka lei av fjortiser som tror de kan ture frem på akkurat den måten de vil, være så kule og tøffe (helt misforstått kul – og tøffhet, selvsagt – stakkars, de vil merke det etter hvert selv. Håper jeg!) og så underernærte på noe som ligner intellektuell kapasitet.

Da jeg gikk på barneskolen var vi alltid ute i friminutt, lange som korte, dersom det ikke var kaldere enn 15 minus. Og, gradestokken utenfor lærerværelset, den mistenkte vi mange ganger for ikke å gå lenger enn – 14,9. Og, ja – vi klagde vi og! Men på TV kom vi ikke, og det gjorde ikke foreldrene våre heller. Noe jeg er glad for nå, for huff, dette må da i ettertid være pinlig for alle de showoff-kåte som har vist ansiktene sine på TV nå.

Jeg sier som gamlingene og tenker at alt var bedre før.

21 kommentarer

Filed under Meninger

21 responses to “Vålerenga skole: straff eller pysete elever?

  1. Akk, ja. Jeg føler meg ikke så forferdelig ung jeg heller når jeg sier dette, men:

    Jeg gikk en halvtime hver morgen i opp til (eller ned til) 29 veldig kalde grader, og vi måtte brekke løs skjerfet da vi kom frem til skolen. Uten å få sympati og uten å synes nevneverdig synd på oss selv.

    Er det mulig å klage over 10 grader? *sjokkert*

  2. Tilbaketråkk: Min Mening » Svar til Victoria

  3. Når vi først kjemper om hvem som er eldst her, så kan jeg fortelle at de årene jeg bodde i Troms mens jeg gikk på barneskolen var grensa for å få være inne satt til 30 minus. Ingen fikk lungebtennelse så vidt jeg kan huske. Det ramlet ikke av ører eller fingre engang.

    Likevel, det eneste Vålerenga skole har oppnådd med dette er vel å demonstrere sin maktesløshet og manglende evne til å hamle opp med tenåringselever. Sannsynligvis godter de/den skyldige seg stort over all oppmerksomheten og det faktum at mange av skolekameratene måtte unngjelde for noe de hadde gjort. Litt feil signaler å sende ut, spør du meg.

    Men hadde jeg stått frem i avisa og klaget om jeg var mor til en av elevene? Nei, vettuva!

  4. Fornuftig innlegg fra Victoria her.

    1. Dersom foreldrene er redde for at ungene må være ute, så får de lære dem folkeskikk da. Da går det kanskje an å ha dem inne.

    2. Dersom 10 minus er for kaldt, så har kanskje foreldrene latt ungene selv få bestemme klær ut fra motepreferanser, i stedet for at foreldrene bruker den fornuften de evt. har til å kjøpe riktige klær

    3. Å stå frem i media på denne måten er bare tosk og tull. Basta!

    Det får da pinadø være måte på å gjøre seg selv til tosk.

  5. En hastverkskommentar her: Jeg lurer på om det ikke allerede føles som en slags «straff» for de som faktisk vil noe på skolen, når så mye tid og ressurser går med til å takle de som ikke gidder. Det er flott at det satses på tiltak for de som sliter med skolehverdagen, men i denne saken er det bølle-fjortiser, som får herje. Hvem er det som sørger for at straffen blir så lang? Er det skolen, eller pysene som ikke tør å stå frem?

    Dette ble for dramatisk for meg, en jente på TV sa at noen av ungdommene hadde lagt seg ned i snøen, at noen nesten gråt. Utrolig.

    Det er godt mulig kollektiv avstraffelse ikke funker, men snillismen i dagens skolesystem er ikke bedre. Det VAR faktisk bedre der tidligere, når man ikke sa «shut up, fuck you Bitch» til læreren sin. Alle elever er ikke slik, langt ifra. Men, i mange tilfeller står nå ungdomsskolelæreren som en liten dott ved kateteret, mange elever gir faen, og de tror de kan slippe unna med det.

  6. Så alle skal straffes fordi noen er bøller?

  7. Jeg jobber som lærer, og jeg synes kanskje at kollektiv avstraffelse er å ta hardt i. Nå har ikke jeg satt meg inn i saken, ikke har jeg lest avisa, og ikke har jeg hørt om dette noe annet sted, før jeg leste dette. (Har nok å gjøre med å rette prøver. 😉 ) Her er uansett noen tanker jeg har om akkurat dette:

    Jeg synes temperaturen ikke var så ille, men jeg støtter nok ikke metoden som var brukt. For øvrig er dette med falske brannalarmer på skoler særdeles ille fordi det kan skape svært farlige situasjoner. (Tenk «ulv, ulv»)

    På skolen jeg jobber på hadde vi tilsvarende problem for et par år siden. Elever utløste alarmen flere ganger hver dag. Noen gode råd for hvordan man skal finne ut hvem som gjør slike ting? Vi forsøkte bare gang på gang å forklare hvor viktig det er at brannalarmer respekteres, og hvor viktig det er at sikkerheten til elevene og lærerne ivaretas.

  8. Takk for kommentaren din!
    Virket det?

  9. Nå vet jeg ikke hvordan det ble gjort, men om elevene måtte stå rett opp og ned denne tiden, så er det noe ganske annet enn å kunne bevege seg, løpe, leke osv.

    Å stå rett opp og ned gjør at man kan bli voldsom kald, selv om man har klær nok til å være ute for å, eller for et friminutt.

    Og å si at foreldre skulle kledd på ungene for å tåle noe slikt, blir litt usakelig. Man kler på ungene for å gå, for å være ute i så og så lang tid, er noe annet enn å kle på dem for å være ute en time.

  10. Vel, de som hadde lyst til å kle på seg mer fikk lov til å gå inn og hente mer klær. Dette er ikke snakk om appellplassen i Bergen-Belsen.

    Jeg synes heller ikke at dette var lurt, men hva hjelper egentlig? Selv om man ikke liker sanksjonen, så blir det like tullete å tro at man endrer slik atferd ved å gjøre ingenting. Stryke på ryggen og si «dette var dumt, ikke gjør det igjen»? Hvor mange ganger skal man si det?

  11. Dette handler vel ikke om temperaturen eller pysete unger. Jeg trodde kollektiv avstraffelse var noe vi tok avstand fra i vårt samfunn, noe som ikke hører hjemme i en rettsstat.

    Da er det merkelig at den offentlige skolen, som skal forberede barna på voksenlivet i dette samfunnet, benytter dette prinsippet, uansett hvor ufarlig det er å stå rett opp og ned i ti minutter vinterstid.

  12. Har 7. klassinger så mye ekstra klær på skolen da?

    Har man først blitt nedkjølt så er det ikke lett å få opp varmen igjen, og 40 minutter rett opp og ned kan føre til at man blir skikkelig dårlig om man i utgangspunktet har en infeksjon og så blir nedkjølt.

  13. På skolen min ble det plassert to gafler i taket, men ingen tok på seg skylda. Som straff måtte ALLE tiendeklasselevene ut i samtlige friminutt i flere uker, enda det er «tiendeklasse-previlegium» å få være inne. Ikke farlig, selvfølgelig, men UTROLIG irriterende. I tillegg gikk mange timer med på å prøve å få presset frem en synder. Vi fikk dessuten beskjed om å «tyste» på den skyldige, og da vi ble satt til å skrive logg om hva vi husker fra «ugjernings-dagen», skulle vi skrive alle spekulasjoner vi kunne ha.

    En ungdomskole kan ha nok sosiale problemer fra før, om ikke folk skal gå rundt å mistenke hverandre også.

  14. eple4

    Årh, nå høres du ut som DEN nostalgikeren.

    Ok, jeg er med på at ungdom ikke kler seg godt. Men er du klar over at 10 KULDEGRADER faktisk er jævlig kaldt? Kanskje de hadde vært inne i friminuttet, og derfor ikke hatt på seg jakker, eller kanskje ikke. Men hadde du likt å sstå i ro i EN TIME i TI KULDEGRADER? Faktisk, så synes jeg at du skal prøve å se saken fra to sider. Du kunne jo prøvd å stille deg opp utenfor Vålerenga skole en time i -10? Så kan vi sjekke om du ble forkjølet eller ikke.

    Vet du hva, som en «fjortis» selv, ble jeg opptil meget irritert over hvordan du uttrykker deg på. Måten du prøver å være på begegs lag da du skriver:
    «Jeg er vel enig i at dette er en noe gammeldags måte å håndtere et problem på, men skjønner så utrolig godt at skolene etter hvert ser seg møkka lei av fjortiser som tror de kan ture frem på akkurat den måten de vil, være så kule og tøffe (helt misforstått kul – og tøffhet, selvsagt – stakkars, de vil merke det etter hvert selv. Håper jeg!) og så underernærte på noe som ligner intellektuell kapasitet.» Sånt blir man bare abnormt irritert av. Kanskje noen prøver å være kule og tøffe, som i følge deg er helt misforstått kul- og tøffhet men dette er ikke alle! Du stiller alle ungdommer på samme plan, i samme bås. Hvordan tror du forresten vi ser på deres kul- og tøffhet? Eller skal jeg si misforstått kul- og tøffhet? At du tydeligvis er voksen, betyr det at uansett hvordan vi opptrer er vi misforstått kule og tøffe, og uansett hvordan du opptrer så er du kul og tøff?

    Beklager, du er sikkert en klok person med interessante meninger, men her synes jeg du tok altfor hardt i.

  15. Nei, det er ikke det jeg mener. Jeg er ikke så veldig kul og jeg er i alle fall ikke noe tøff. Jeg synes bare jeg ser av og til at ungdom i flokk tøffer seg, og dermed gjør ting som egentlig ikke er noe kule. Du skjønner sikkert hva jeg mener? Når du sier «begges lag», så skjønner jeg ikke helt hva du mener. Må det være enten-eller?

    Da noen i paralellklassen min i åttende stablet alle pultene til et fjell i klasserommet, satte colaflasker med papir oppi rundt om kring – og så tente på, så synes de at de var morsomme. Mange andre turte ikke si noe.

    Jeg uttrykker meg sikkert generaliserende. Men, jeg møter mange unge folk i forbindelse med jobben min o.a. og vet du: mange er veldig greie, de aller fleste! Men, det er noen som ØDELEGGER for de andre, og det var da jeg mente at Vålerenga ikke gjorde noe krise-aktig ved å la elevene stå ute en stund, fordi de har prøvd mange andre tiltak tidligere, det hjelper ikke, og at det på en indirekte måte er å la de som har gjort dette (satt på alarmen) skjønne at det ikke skal gjøres igjen, for det er sikkert en del folk som er sure på dem…

    Men til dere som har kommentert denne saken: Det er jo underlig, hvor mye harme dette fører med seg, når samfunnet vårt godtar andre ting, som VIRKELIG er kollektive straffer og dårlig behandling av folk.

  16. Jeg er ikke harm, Victoria, bare uenig i at det ikke er troverdig at noen kan få lungebetennelse og bli blåfrossen etter noe slikt.

  17. nubbe

    Problemet i denne saken er at alle har en mening uten at de vet hva som har skjedd.

    Alle reagerer på «kollektiv avstraffelse», og det er egentlig der diskusjonen begynner. Men det er selvsagt ikke der saken begynner.

    Jeg blir like forbanna når jeg ser kommentarene til dem som hyller skolens måte å straffe alle på, som når jeg ser at folk vil fjerne ledelsen.

    Kan det hende at man må basere seg på mer balansert informasjon før man uttaler seg? Er det lurt å sette seg inn i de faktiske forhold før man skråsikkert kan skissere en løsning?

    Det er så jævla enkelt å se sannheten når man ikke vet – og det er det så mange som gjør. Derfor er Oddvar Steenstrøm en populær programleder.

    Ja eller nei, god eller slem, pen eller stygg, flink eller dum, rik eller fattig…Sånne ting.

    Det er bare ikke så enkelt, vettu

    nubbe

  18. Sånn er det i alle saker, nubbe. Det gjelder alle mulige saker som slås opp i media, det er alltid noen som har vært der, det er alltid noen som vet mye mer enn vi andre som bare uttaler oss. Jeg har opplevd det selv, vært sint for npe som har stått på trykk, for *det var jo ikke slik det var*!
    Men, dersom du har tilgang til informasjon som kan balansere for alle sammen, så er det kanskje noe du kan dele med resten?
    Dessuten: hvor saken begynner for andre folk enn deg selv, det er da ikke du som bestemmer.
    Forstår jeg deg rett så kritiserer du meg og flere andre for å se for enkelt på dette, det kan du gjerne mene. Mitt budskap som var pakket inn i spissformuleringer gikk mer på at dette var en sak som fikk altfor stor oppmerksomhet i utgangspunktet.

    Når det gjelder mine fjortis-frustrasjoner er de selvsagt satt på spissen.

  19. Jeg ser at noen kommer hit etter å ha søkt etter denne hendelsen på nettet. Jeg har virkelig ikke noen problemer med å se at jeg kanskje uttrykte meg urettferdig, ved å generalisere over begrepet «fjortiser».
    Men: min vinkling handlet om overeksponering av en sak som ikke fortjente mediedekningen den fikk. Videre er det jo rett og slett et tips som er verdt å ta med seg: Ikke. Tull. Med. Brannalarmen.

    Easy as that.

  20. ungdommen nå til dags må skjerpe seg,,når jeg gikk til skolen, og det i en time. var det ikke 10 minus nei!! men – 50 lett. easy mode. Da var det ikke snakk om jakker heller, men bmi (body mas index) og en liten skinnfelle over snoppen, han ble ikke engang mindre. Jeg rolla dit på bmx (hme made). Jeg gjenntar – 50 lett. det er tross alt best å tisse på assvalten enn å assvalte tissen.

    så unger skjerp dere,,,kulla bliru ikke full a.

    lei av pingviner.

    Best regards Viking Vegard 666
    call me on 22 22 55 55

Legg igjen en kommentar

