Overflatiskhetsproblem-formuleringsprivilegiet

Overfladiskhetsproblem-formuleringsprivilegiet irriterer meg. Dette privilegiet enkelte (kanskje ubevisst) mener de har, når det gjelder å snakke om hva som er overflatisk, hvem som er forfengelige. For ikke å snakke om overlegen.

Jeg satt og skrev for noen dager siden; I bakgrunnen stod TVen på, det var Holmgang, det var folk i panelet som snakket om hudkremer, antirynkekremer, bli gammel med verdighet og så videre. Per Fuggelli var der som en slags motvekt, han snakket om naturlig skjønnhet og hvor vakkert det er, han snakket om at det er skummelt at så mange mennesker føler de er nødt til å endre seg for å få både egen og andres aksept i samfunnet vi lever i. Det ble snakket om det reelle utseende kontra det ideelle. Jeg er selvsagt helt enig med professoren i sosialmedisin, det han sa var jo flott, selv om det var Holmgang så var det flott, og jeg tenkte at flere av de i den andre fløyen (de som representerte kosemtikk – og kremindustrien/salongene etc), fremstod som…ja, ikke så smarte, da.

Men, så ble jeg et øyeblikk etterpå forbannet på meg selv. For, er det sikkert at disse vakre, rynkefrie og sammenliknet med Per F. ikke fullt så velartikulerte menneskene er overflatiske? Er de dumme? Er de grunne? Det vet da ikke jeg.

I enkelte kretser kan det virke som om det er high-kred å ikke se bra ut, eller i alle fall skal man ikke vise at man prøver å se så bra ut som mulig.
Det er ikke sånn at folk blir smartere inne i hodene sine dersom de bruker palestinaskjerf i stedet for Pashminasjal. Men, jeg merker det av og til selv, at jeg noen ganger er mer fordomsfull når jeg skal forhåndsbedømme andre menneskers intellektuelle kapasitet, dersom den jeg snakker med har Barbiestil.

Og, det er ikke riktig.

6 kommentarer

Filed under Idiotisk, Meninger, Samfunn

6 responses to “Overflatiskhetsproblem-formuleringsprivilegiet

  1. Eg tenker at folk ser ut som det livet dei har, i alle tilfelle når ein nærmar seg 40. Dei som er tynne, muskuløse og brune, dei trenar masse og ligg og solar seg i solarium. Dersom dei har full jobb og ungar i tillegg tenker eg fort at dei ser ut til å prioritere treninga framfor ALT anna dei kunne gjort når dei hadde litt fri.

    Dei kunne til dømes blogga. Sjå DET hadde vore noko.
    🙂

  2. Enig med deg der! Folk burde blogge.
    Jeg skulle vel egentlig ønske at jeg av og til hadde lyst til å prioritere trening, men jeg gjør visst ikke det 🙂

  3. Alle mennesker har 24 timer og gjør sine prioriteringer og det som er best for seg, får vi forvente.

    Men værst er det å være den som dømmer andre. Det går ikke an å stå på andre for å komme seg opp selv, om du gjør det så er det akkurat de samme du treffer på tur ned.

    Ang. utseende så er vel det å se sin egen skjønnhet og stole på at den er bra nok.

    Betty

  4. Jeg er hudkremelsker selv, men med mindre jeg får mere mage enn det jeg har nå skal jeg aldri under kniven frivillig.

  5. Helt ærlig så mener jeg at mennesker må få lov til å gjøre hva de selv måtte ønske med seg selv, sitt utseende og sin kropp og sine liv.

    Og jeg mener samtidig at kosmetikkindustrien (og en hvilket som helst annen industri også selvsagt) skal kunne tjene penger, selv om disse pengene kanskje kommer fra middelaldrede mennesker som er livredde for å ikke ha draget lenger på byen eller som er skrekkslagne ved tanken på at livet nermer seg slutten og prøver å kompensere for dette med kilosvis med sminke eller operasjoner eller hva det måtte være. Det er faktisk frivillig å gjøre eller ikke gjøre slike ting med sitt utseende.

    Vi må faktisk tolerere at andre mennesker velger sine egne løsninger på små eller store problemer og ingen av oss har noen som helst rett til å fordømme eller se ned på de som velger annerledes enn oss selv.

    Nå fikk jeg ikke sett dette programmet, men jeg vil likevel si hva jeg synes om Per Fugelli. Jeg synes han en er lite moderne mann som nok helst skulle sett at vi fremdeles befant oss på 60-70 tallet. Jeg har veldig lite sansen for den mannen, men respekterer at han mener som han gjør.

  6. Det skal en del til før jeg mister respekten for selve mennesket som gjør en ting, men jeg har ikke akkurat respekt for valget å bruke dritmye penger på klær, smykker, vesker, hudpleie, frisør, belter, sko, stash, og at DET liksom skal være viktig.

    Det er høyst uviktig.
    Tenker jeg.

    Jeg er i alle fall glad jeg har andre interesser enn å gjøre meg pen.

    Men, så startet jeg jo innlegget mitt med å nevne at jeg kanskje ikke alltid bør være så bastant i min bedømmelse av andre mennesker.

Legg igjen en kommentar

