Nasjonal helsekonferanse 2007


Det er fullt mulig å få til en bedre helsetjeneste. Dette kan du bidra til.

I mai skal jeg delta på en konferanse, jeg er bedt om å snakke om hvordan innholdet i helsetjenestene kan endres, slik at de tilfredsstiller morgendagens brukere.

Dette er en utfordring jeg tar med glede. Samtidig vet jeg at svært mange har gode forslag, meninger med tak i, og mot til å utfordre eksisterende praksis. I mitt dagligliv har jeg kontakt med en hel drøss mennesker som insirerer og gir meg råd.

Imidlertid vet jeg at mange bloggere også har gode innspill, men dere møter jeg kun her.

Dersom du har ideer, kom med dem. Troen på at mange hoder tenker bedre enn ett, er en tanke som alltid har appellert til meg. Hvis du har mulighet til å formulere ideene som konkrete forslag, tiltak etc, så er det ikke noe som er bedre. På de aller fleste konferanser serveres det så mange floksler, at jeg er mett lenge før lunsj og trett i god tid før konferanseslutt. Jeg synes vi bør komme forbi det stadiet hvor vi snakker om at mye må endres og at det vil ta tid.

Litt mer info om konferansen finner du her.

2 kommentarer

Filed under Helse

2 responses to “Nasjonal helsekonferanse 2007

  1. Tversover har et veldig viktig innlegg om dette:

    http://www.espen.com/norskblogg/archives/2007/02/feilorganisert_sykehus.html#more

    Det er kanskje ikke på det planet du tenker, men det sier veldig viktige ting om hva som er grunnleggende galt, tenker jeg. At pasientene ofte er på et samlebånd for standartjenester, og ikke i sentrum for utforskning av hva denne pasienten trenger.

    Også er det så banale ting som respekt, respekt, respekt og respekt. Det er ikke prøving og feiling, mangel på kunnskap og helsepersonell som vil men ikke helt vet som er de vonde erfaringene med helsetjeneste – det er når man opplever å bli behandlet uten respekt.

  2. Tusen takk for link til bra artikkel! Den har jeg ikke lest tidligere. Det du sier om respekt er helt grunnleggende. Jeg er fortsatt så naiv at jeg ikke skjønner hvorfor det er så vanskelig for helsevesenet å yte den hjelpen folk trenger, på en god måte, når de trenger det.

    Naivitet er i alle fall positivt når det gjør at man blir utålmodig. For det er faktisk ikke tid til at de (helsefortakene, de regionale hf, de ansatte, alle) skal forsvare manglende endring fordi det «tar tid å endre folks holdninger».

    Hva med å innføre helt nye rutiner for jobbintervjuprosesser innen helsesektoren, med fokus på nettopp: holdninger?

    Samtidig finnes det folk som opplever at de er blitt møtt, og blir møtt, på en god måte. De historiene jeg har hørt om de virkelig gode møtene med tjenesteapparatet, formidler helt enkle ting, som at en behandler innrømmer feil og gjør om på behandlingen, en klem, litt tid. Og, ikke minst: opplevd respekt.

Legg igjen en kommentar

