Musikk-meme-melodier

Jeg skjønte visst ikke helt hvordan disse musikk-meme-greiene fungerte, så nå er jeg blitt tagget av både C og Trond, og dermed skal jeg fortsette. Nå har jo så mange gjort dette allerede, at jeg bare velger ut noen blogger på min bloggliste, og så får de som har gjort dette tidligere bare ta imot en sang, det kan vel ikke være nødvendig at dere gjør dette en gang til!

Musikk.

Jeg satt og tenkte på musikk en dag. Jeg tenkte at det er lenge siden jeg bare har satt meg ned for å høre på musikk. Det gjorde jeg ofte før, krøllet meg sammen til en liten ball på størrelse med en tjuekroning, så lå jeg og hørte. Lyttet. Mesteparten av tiden til ganske sår musikk, sånn musikk som gjør noe med en, eller for en, hvis man har en av de dagene, hvor det føles som om det meste har vært bedre og det kjennes ut som om det kommer til å være slik en stund.

Og, så skifter det, og det blir bedre og musikken man trengte da, trengs ikke lenger på samme måte. Men den kan hentes frem, og det er underlig hvordan man kan besøke fortiden bare ved å sette på en CD. Eller Youtube, da. Som det blir her, og det er ikke det samme, akkurat som iPod ikke er det samme. Det skal være cover, med tekster, med bilder, noe jeg kan eie, noe jeg kan ha.

Mange vet vel hvordan dette funker nå, fem blogger, fem sanger. Liksom-random. I alle fall har jeg tenkt at disse skal kobles med hver sin sang:

Undre

som har bloggen jeg leser desidert mest. Undre hadde egnet seg på kaffebesøk som varer til kvelden blir morgen.

Marion

som gjorde at jeg begynte å blogge. En gammel, god venn som opplever store ting i livet sitt akkurat nå!

Min mening

som engasjerer meg. Alltid. Til tider er vi uenige, men det har jeg bare godt av.

Beate

som skriver poster som gjør at jeg skjønner at jeg skal være takknemlig for det jeg har, poster som virkelig gjør noe med meg i det jeg leser, og for meg på sikt. Takk!

Pike mot Samtiden

som lenge hadde pausemusikk, det var slik jeg fant henne, fordi musikken hun la ut traff meg gang på gang. Ser at pausen er over, så nå gleder jeg meg til å lese.

…og så var det sangene, da.

Jeg velger Pink Floyd med Comfortably Numb, fordi den alltid gir meg følelsen av at jeg ligger i en sofa eller noe, og jeg svever høyt, høyt over bakken. Men, på en god måte.

Så vil jeg ha med Soundgarden med Black Hole Sun. Den gir meg gode, gode minner og samtidig som det godt å ikke være seksten år lenger, så smiler jeg av tanken på å løpe fort-fort med Soundgarden på øret, løpe hjem fra noe som var gøy, og å kjenne at det begynte å bli kaldt ute. Du vet den høstfølelsen av kalde kinn selv om man ikke fryser.

Den neste som må med er Miles Davis/John Coltrane med So What, fordi den passer når som helst og absolutt hele tiden.

Så skal jeg ha med Pink med Who Knew, fordi den gjør meg ganske så glad og hver gang jeg hører den får jeg lyst til å hoppe, og hopping er ofte et svært godt tegn.

Siste låt ut blir Bertine Zetlitz: Girl like you. Ganske gammel poplåt å dra frem, men jeg liker henne, jeg liker videoen og jeg blir alltid i godt humør, og det er ikke overflatisk å være i godt humør, sitte i sola, høre på Bertine. Det er faktisk bare veldig fint.

Den første her er Pink Floyd, og den skal Knut Stian, Min Mening, få. Ikke fordi jeg tror han er nummen, men fordi han pirker borti mange andres nummenhet til stadighet. Denne versjonen av sangen er ikke den beste, men det var så mange rare varianter på youtube.

Undre skal få Soundgarden. Videoen er litt ekkel, egentlig, men lyden blir så mye dårligere når det er liveopptak.

Det blir Beate som får Miles Davis. Jeg skulle ønske han kunne stå i hjørnet på rommet ditt, spille på lavt volum. Passe på deg og kanskje slå trompeten sin i hodet på noen av legene som ikke alltid er like greie.

Marion, du får Pink! Gleder meg til å se deg igjen!!

Da blir det Bertine til PMS!

Ønsker alle sammen en riktig god helg, nå skal jeg ut å lese statistikk.

8 kommentarer

Filed under Musikkvideoer

8 responses to “Musikk-meme-melodier

  1. Tusen, tusen takk, Victoria, både for nydelig musikk og for tips om hva trompeter kan brukes til. :klem:

  2. Hei, jeg vet jo at du ikke alltid tåler like mye lyd, men kanskje du hørte musikken litt inne i hodet, allikevel..
    Arrogansen man kan møte er mange ganger helt skremmende. Men, jeg tror at det nytter å si ifra om det.
    Håper helgen din blir så bra som absolutt mulig!

  3. Åhhh! Nå er det nesten så jeg lurer på om du har overhørt meg synge i dusjen de siste ukene, Victoria, for «Black whole sun, won’t you come …» er sanglinker som har blitt gjentatt om og om igjen.

    Jeg synger i dusjen. Jeg må. Når jeg hører lyden av dusj, må jeg synge.

  4. sanglinker = sanglinjer

  5. Haha, du er bloggifisert, Undre. Sanglinker 🙂
    Og ja, sangen er kjempefin 🙂

  6. Ja, jeg er bloggifisert.

    Det er helt skremmende.

    Og sangen er KJEMPEFIN!

  7. Hopping er bra! Sønnen min vifter med armer og bein når han er glad, og det er også bra, jeg har lyst til å begynne med det selv også 🙂 Jeg skal komme og besøke deg en dag snart. Lover. 😉

  8. Oi, denne posten gikk jeg glipp av siden jeg tok en lang påskeferie og lot laptopen bli hjemme.
    Tusen takk for sangen, Victoria!

    Jeg husker så godt da Bertine tredde inn i offentligheten som skarp og reflektert ung kvinne med fantastisk pop-musikk. Hun skinte med et særegent lys, og jeg var så glad for at vi fikk bli inspirert av denne kreative og veltalende jenta. I mange år var jeg ivrig Bertine-entusiast, og de tre første CDene hennes står i hylla:)
    Og jeg synes fortsatt at det er ganske flott at vi i Norge har en kvinnelig artist som henne!

    PS: Selv om samboeren min ble litt i overkant begeistret for henne etter at jeg spilte musikken for han, og han så noen videoer og intervjuer. Hm;)

Legg igjen en kommentar

