Tromsøtanker

I dag registrerte jeg vagt at Tromsø blir Norges OL-kandidat i 2018.

Jeg har ikke gjort annet enn å lese på veldig lenge, og får knapt nok med meg nyheter. Akkurat nå sitter jeg egentlig og leser statistikk, men så begynte jeg å tenke på noe, og det handler ikke så mye om OL, men litt.

For noen dager siden så jeg en dokumentar på TV, den var det sikkert flere av dere andre som så også. Den het Lege i Bagdad. Filmen handlet om sykehus i Irak, det ble sagt at ca 10% av alle operasjonene skyldtes vanlige sykdommer, 90% skyldtes krigsskader. De hadde ikke nok av noe materiell,det var altfor få operasjonssaler, et folk som lider.

Jeg blir så skremt fordi det er så lett for oss å zappe det bort. Velge noe annet.

Seinfeldt?

OK.

Og, etterpå så husker jeg at jeg tenkte at når NORGE ikke klarer å løse sine problemer, når våre køer i helsevesenet blir lengre og lengre, når ulike instanser sloss om å plassere ansvaret hos noen andre enn seg selv, istedet for å jobbe sammen om løsninger (…og det er økende sosiale forskjeller og en uendelig lang rekke av tilsvarende) enda vi egentlig har mulighet til å løse alt sammen, da mister jeg liksom troen på at verden noensinne kan bli bedre.

Og, OL???

Hvorfor?

Hvorfor?

Et helt forferdelig, unødvendig pengesluk. Mange sier at Norge har råd til dette, og det stemmer sikkert også. Bare forklar det for korridorpasientene, først.

Noen sier videre at stakkars Nord-Norge ikke har en eneste ishall (om jeg husker rett…i alle fall er det få). Og, huff, ja – synd. Da er det kanskje bedre å bygge en ishall, da, enn å organisere et helt OL.

Eller: søke om å få arrangere OL.

Jeg er helt sikker på at Norge og Tromsø ikke vinner, og dermed vil det være bortkastet alt sammen okke som.

5 kommentarer

Filed under Idiotisk, Samfunn, Samvittighet

5 responses to “Tromsøtanker

  1. Jeg tror nok vi i Tromsø kan både har råd til og gjennomføre et fint OL.

    Problemet er etterbruken av anleggene, samt at innen 2018 har OL-anleggene her i sør blitt såpass gamle at de vil trenge mer og mer vedlikehold og oppgraderinger.

    På den måten virker det rimelig uklokt å velge Tromsø som arrangørby.

    Vi bor jo ikke så mange menneskene her i landet som det er, og når Vikingskipet, OL-amfien, Fjellhallen, Kristinshall og Håkonshall slik det alt er må hente pengene sine fra andre arrangement enn sport, det til tross for at det er på Østlandet folk flest bor her i landet, vil det jo måtte til en enorm sum for å holde anleggene i gang i Tromsø etter et OL. Dessuten vil det bety økt konkurranse om arrangement for alle anlegg her i landet, og selv om det er fint at Nord-Norge får flere muligheter, så tror jeg det kan bli veldig vanskelig å få det til å gå rundt og jeg har vanskelig for å se at sporten vil tjene på det.

    Og det er som du sier et tankekors at man kan stille så mye midler til disposisjon for et arrangement som varer 14 dager, når det er en så enorm offentlig fattigdom her i landet som ingen synes å egentlig ville gjøre noe med.

  2. Det er det siste jeg tenker er det verste. Å finne penger å bruke til OL er ikke problemet, jeg skulle bare sett at viljen til å åpne det store sjekkheftet var større i andre sammenhenger..

  3. Det der kommer jeg aldri til å skjønne meg på. Både selve institusjonene og menneskene som jobber i dem blir så alt for ofte brukt opp, og det er få folk til å jobbe der som det er.

    Da er det litt ironisk å tenke på at OL arrangement alltid bygger på en hel del dugnadsinnsats og ikke bare stat og næringsliv. Bare tenk på hvor mange som tok seg fri fra jobb for å stå ute og passe på at ting skulle gå greit for seg i løyper, på parkeringsplasser, inne på arenaer etc under Lillehammer-OL.

  4. Hehe, ja ! Jeg fikk jo sett dette på nært hold i Hamar, og de som hadde et visst ansvar med å peke folk i riktig retning, fikk grå jakker med rosa OL-piktogrammer. Disse jakkene ble hyppig brukt oå etter OL, de som fikk slike var visst veldig stolte 😀

  5. Ja, ikke sant!

    De «OL-uniformene» sto høyt i kurs, og man finner jo folk som bruker dem den dag i dag.

    Hvis vi ville kunne vi ha gjort ting så mye annerledes og bedre i samfunnet.

Legg igjen en kommentar

