Behovet for oppklaring om hvilken betydning vi ønsker at partipolitikken skal ha.

Eller: letingen etter et politisk parti jeg kan være stolt av å si at jeg tilhører.

Om ikke lenge er det tid for kommunevalg, et kommunevalg som av mange er blitt omtalt som et av de viktigste noensinne. Kan det være en gryende erkjennelse av at kommunepolitikken virkelig er politikken vi har mest med å gjøre til daglig?

Flere går stadig vekk i den fellen det faktisk er, å anse Stortingsvalget som «The Election», mens kommunevalget får mindre oppmerksomhet, mindre plass både i media og samtaler rundt middagsbordet. Politikk kommer av det greske ordet politikos, som betyr noe sånt som «som angår byen eller staten». Aha! Byen også, altså. Ikke bare staten.

For meg er det viktig at den byen jeg bor i styres av mennesker som jeg tenker står for en del grunnleggende ting jeg anser for viktige. Det er i byen min jeg bor, og i de aller fleste situasjoner i dagliglivet vil dermed beslutninger som fattes for byen min, være av svært stor betydning for meg.

Kan hende er de som anser denne høstens kommunevalg som det viktigste noensinne, vi som frykter aller mest for at FrP skal få flere ordførere, flere mandater og dermed mer makt i kommunepolitikken. Kan hende ser også de som sympatiserer i retning FrP, at denne høstens valg er viktig. Nå har de faktisk en mulighet til å påvirke i ganske så stor skala. Meningsmålingene varierer, og de er mange i tallet. Likefullt går det ikke lenger an å dekke for begge øynene, og dekke ørene med musikk fra iTunes: FrP er dessverre ett av landets desidert største partier.

Noe må gjøres

Det går ikke an å gjemme seg lenger, det går ikke an å legge seg ned i sofaen og spise grandis og tenke at det ikke spiller noen rolle hva jeg gjør uansett. Det spiller en stor rolle. I går, da vi ruslet ned til byen for å delta på 1. mai-feiringen, spurte min sønn om hva denne statsministereren kom til å si. Jeg sa at jeg trodde han ville snakke ganske mye om skole, barnehage, miljø, sosial dumping og eldreomsorg.

Jeg sa ikke at jeg trodde nesten alle politikere snakker om akkurat det, når de på tilmålt tid skal appellere til massene. Da kunne det jo hende han ville ha tenkt at akkurat denne talen var mindre viktig, siden andre sier det samme. For meg er ikke en tale fra en statsminister eller en annen minister noe fantastisk. De er bare folk, og de sier mange ord. Ordene er ofte store, i visjonsform, og siden nesten alle sammen sier stort sett det samme, så er det ikke så lett å holde standpunkt og meninger fra hverandre heller.

Gårsdagen var allikevel viktig, fordi dette sier noe til mine barn om at vi ikke tilhører en av de familiene som ikke bryr seg om hvordan samfunnet skal styres og etterpå allikevel klager. Det er nesten fornøyelig av og til, å være vitne til sofavelgere som banner og sverter over et politisk vedtak, når de ikke har orket å løfte rumpa opp av sofaen for å stemme. En dag annethvert år går det sikkert an å løsrive seg fra apatien og ostepopen. Skulle jeg mene. Problemet er sikkert at de som ikke aner hva de skal stemme, fordi de ikke aner hva de ulike mener fordi de absolutt ikke er interessert i politikk, lizzom, de har et stort problem på selve valgdagen. De like gjerne bare kunne valgt en lapp og krysset av i blinde.

Jeg fatter ikke at det går an å være politisk likegyldig, for meg er det ett av de tegnene jeg anser som virkelig svakt ved et menneske. – Nei, politikk interesserer ikke meg, ass. Hvorfor ikke, kan jeg spørre, – nei, faen ass, det er så kjedelig ass. Ser man det. Men klager, det gjør du.

Politisk engasjement inn i skolens læreplaner.

Politikk bør inn i skolen fra grunnskoletrinnet. Norske skoleelever bør få muligheten til å lære mer om konsekvensene for ulike politiske allianser og konstellasjoner. De poliske partienes historie er viktig, men viktigere er å utvikle evner hos elevene, slik at de ser at praktisk politikk alltid har samfunnsmessige konsekvenser. Det er ikke ett fett hvem som styrer. Det undervises i -ismer og gamle kriger, men lite om dagens politiske spill.

Det blir en tragisk vits når det som skaper det største politiske engasjementet på skolene, er skolevalgenes populistiske ungdomspolitiker-paneldebatt. Valgresultatene hvor FrP ofte gjør det svært så bra, blir for meg et symbol på mange unges store vanskelighet med å forstå betydningen av politiske avgjørelser.

FrPs partiprogram

Uvitenhet og bevisste valg

Idioti, ignoranse og apati er nå en ting. Det er ille nok. Verre er det imidlertid når folk velger seg et parti som fordømmer andre mennesker og at dette er et tvers igjennom helt bevisst valg.

De to partiene som jeg tenker skiller seg mest ut i forhold til mitt verdensbilde, er FrP og KrF. Men, jeg vil anta at mange av de som stemmer KrF gjør dette ut fra mer bevisste funderinger enn de som velger seg FrP. Kan hende overvurderer jeg KrF-velgernes kognitive vurderinger? Like fullt velger jeg uansett å tenke videre, i forhold til at det for meg er skumlere med et parti som frister til temmelig grunnleggende verdivalg på den måten KrF gjør. Partiets familiepolitikk er diskriminerende og det er kun ett eksempel. KrFs visjon om å skape plass til alle i samfunnet, høres bra ut, men stikker tydeligvis ikke så veldig dypt.

KrFs partiprogram kan du selv lese her.

Jeg generaliserer på en måte som gjør at det kan virke som om jeg mener alle FrP- og KrF-velgere er enten

a) dumme mennesker som stemmer på noe de ikke har peiling på, eller

b) slemme mennesker som bevisst stemmer mot det jeg er for og for det jeg er mot.

Så enkel er nok ikke verden. Det finnes smarte folk i de to leirene også.

Dessuten, jeg kunne aldri drømme om å være så arrogant at jeg rakker ned på grupperinger i samfunnet på den måten. Akkurat det kan FrP og KrF få drive med i fred.

Les forøvrig Undres KrF vil ha meg som velger (- eller alt som er galt med KrF)

og Drusillas Trist og snevert i KrF

4 kommentarer

Filed under Forbannet, Meninger, Politikk, Samfunn

4 responses to “Behovet for oppklaring om hvilken betydning vi ønsker at partipolitikken skal ha.

  1. andreas

    jeg skjønner virkelig ikke hvordan du har tid til DETTE!

  2. Dette tok minimalt med tid. Skulle likt å se DEG jobbe samtidig som E spiser lunsj.

  3. Jeg er så enig med deg at lokalpolitikk er minst like viktig som den «store» politikken. Det er tross alt de folkevalgte kommunepolitikerne som skal forvalte nærmiljøene våre, slik som skole, sjukehjem, veger og mye mer.

    Takker for link, og ønsker deg en god dag, Victoria! 🙂

  4. Takk skal du ha Undre 🙂 En god dag til deg også. Nå skal jeg ut å gå en liten tur, det blir godt etter å ha sittet inne og jobbet en stund og hatt lopper i blodet og sand (etter en liten strand-rusletur) i skoene i hele dag.

Legg igjen en kommentar

