Uinteressante (fotball)menn som tar for stor plass.

hareide.jpg Hvorfor kan du ikke bare ha munnen lukket?

Undre skrev om sine Jessica Simpson & co-frustrasjoner i posten Unyttige nyheter. Det er ikke vanskelig å gi den frekke frøkna Undre all ære og kred for den posten, stort mer enig kunne jeg ikke vært. Men.

Det er et men, og det handler om menn.  Det er nemlig et par-tre-tolv menn som også tar temmelig stor plass i norske medier og norsk debattrom. Jeg snakker selvsagt om den fornøyde mannen over her, Åge Hareide, den alltid like blide Ketil Rekdal og den smått overeksponerte Jon Arne Riise.

reka.jpg Sjarmtrollet Reka.

riise1005.jpg Det hjelper ikke, Riise. No way.

Jeg er nesten litt redd for å snakke nedsettende om fotball, for det virker som om foppal er en rellion, og det skal man jo ikke tulle for mye med, såpass har jeg skjønt. Det er bare det at jeg begynner å få problemer med å holde meg.

Det er så uinteressant.

Det er så uviktig.

La nå for all del alle verdens kvinner og menn få lov til å like en sport, la dem nå få lov til å se en kamp i ny og ne på TV også. Men, hvorfor skal det ta så stor plass? Hvorfor skal det være kamper på TV nesten hver dag?

kan du ikke bare la være å se på,da? sier noen.

jo, absolutt, svarer jeg. Jeg ser ikke på heller.

Men, det er ikke så lett, for når radionyhetene starter med fotballresultater, når sportsnyhetene på TV varer like lenge som repotasjene som skal omfatte de viktigste sakene både nasjonalt og worldwide, når Hareide, Rekdal og Riise dukker opp som rikssynsere som det liksom skal være interessant å høre synspunktene til, da blir det til slutt vanskelig å styre unna hele fotballhelvetet.

De tar plass, plass jeg tenker kunne vært brukt til helt andre ting, saker og på helt andre personer. Hvorfor er det så interessant hvilken klubb Rekdal skal trene? Hvorfor er Jon Arne «det var fryktelig urettferdig at Milan vant, vi var best» Riise så interessant? Hvorfor er Hareide overalt? Hvorfor begynner sendingene en time før kampen begynner og varer en time etter kampen er ferdigspilt og lysene på stadion slukket?

Jeg skjønner at folk kan like fotball, selv om jeg ikke liker det selv. Men det er så uinteressant med Hødd og Stavern og Stabæk og Godset. Og, det er ikke selve fotballen jeg vil til livs (slaget er tapt, jeg skjønner det), men alt dette fotballsnakket, prat om fotball, analyser, kampstatistikk, synsing og babbel.

Det er så mye babbel. Overalt. Hvis man legger sammen Jessica Simpson & Co og fotballkamper/fotballprat/fotballhooligans/fotballsynsing, ja, da blir summen av de to samfunnslastene så stor at jeg nesten ikke orker å tenke på det.  

14 kommentarer

Filed under Idiotisk, Meninger

14 responses to “Uinteressante (fotball)menn som tar for stor plass.

  1. mariamytterist

    Fotball handler ikke om liv og død, det er langt viktigere enn som så…;)

  2. Neeeeeeeei! Det er ikke det. Det er rett og slett ikke det. Som så mange andre ting er fotball helt uviktig. Det som skiller fotballen fra alle de andre like lite viktige tingene, er at fotballen tar fryktelig så tror plass, at jeg nesten tror folk blir kollektivt lurt til å tenke at det er viktig. og, når det i tillegg nå er INTERNETTPOKER på tv-en som surrer i bakgrunnen, da er det på tide å legge seg 🙂

  3. Fotball burde vært helt uviktig. Dessverre er det ikke det.

    Samfunnet utvikler seg til å bli noen få monokulturer, og fotball er en av dem. utrolig.

    Og når man vurderer en sånn utvikling blir fotballgalskapen plutselig ikke et spørsmål om smak og behag lenger, men langt mer alvorlig enn som så.

    Fokus er viktig og i dagens verden er det viktigere enn noensinne. Og hva skjer når fotball og fotballspillere tar opp plass i media, i vår oppmerksomhet? Jo, de virkelig viktige sakene blir delegert til uviktighet i vår oppmerksomhet.

    Fotball og sport generelt blir kriminelt.

  4. Det var rett og slett en god oppsummering, Grenseløs!

  5. Fotball er ikke idrett det er høyprofilert mafia!

    Om TV2 hadde lagt like mye energi og omtanke inn i en programserie som det de gjør i *reklamene* de sender for fotball, så kunne det ha blitt riktig så interessant talkshow-/nyhets-TV der i gården, men akk, nei.

  6. Enig med deg der, Undre.. Jeg synes bare det er litt trist, jeg.

  7. kooperativet

    Altså.. HÆ?

  8. kooperativet

    Her er deler av Kooperativet sterkt uenig……. Go go go Victoria og Undre!

  9. Go, deler av Koop! 😉

  10. Nå fikk du masse goodwill fra meg, Goodwill 😉

  11. Hvorfor sensurerte du min kommentar Vic?

  12. Har ikke gjort det??? Mulig den gikk tapt i spamblokkeringen, men det er i så tilfelle ikke gjort med vilje fra min side. Jeg vet ikke når du la den inn, men siden jeg ikke var innom siden på en uke midt i eksamenshelvetet lå det 214 spam-mail i Akismet som jeg bare slettet uten å se over. Legg den gjerne inn på nytt 🙂

  13. sorry, min feil Vic… sånn går det når man glemmer hvilken post man har kommentert på – skylder på vinen jeg 🙂

Legg igjen en kommentar

