Som å krype ut av en trang eske

Nå.

Da var jeg endelig ferdig med dette semesterets fire eksamener.  I alle fall har jeg funnet ut at jeg er ganske god i statistikk og at jeg kommer til å drive mer med denslags.

Jeg har vært litt sliten. Det føles nå, som om jeg kryper sakte ut av en boks. Sånn mentalt. Jeg vet jeg har hatrt kort lunte den siste tiden, at jeg har vært veldig, veldig snever i valg av samtaletemaer og mer sint enn jeg pleier å være. Enda mer sint, vil kanskje noen si. Men, hodet er litt sånn, tror jeg. At vi blir stresset av å gå rundt å tenke på at jeg ikke kan all den regresjonen jeg burde kunne, og så videre.

På vei til den siste av de fire, satt jeg i bilen. Tenkte på statistikk og på hypoteser, på korrelasjon og så videre. Jeg tenkte at dette er så viktig, dette er så viktig, æsj jeg kan ikke det så godt, yes, jeg kan hele resten av pensum. Hvilke oppgaver får jeg, å,å,å, jeg ha en god karakter.

Så, tankene gikk litt i loop, for å si det forsiktig. Kvelden før hadde jeg gått rundt på gressplenen, med læreboken i hendene, snakket i formelspråk til meg selv, slått meg selv litt i hodet, sagt vekselvis WÆ! og Aha! – jeg fant ut at jeg likte det siste av de to ordene best, og det er jo kanskje ikke så rart.

Så, jeg satt i bilen på vei til eksamen, og med ett kom Skyfri himmel av Bjørn Eidsvåg på radio, og den har jeg tidligere nevnt i en annen tekst, og da tenkte jeg at min lille flervalgs-statistikkeksamen ikke er viktig i den store sammenhengen. Dermed ble jeg nesten litt trist og litt oppgitt over at jeg nærmest ble rørt av mine egne tanker og assosiasjoner, og jeg tenkte på at en dum ting ved meg, som samtidig er er fin ting, er at jeg tenker alt for mye.

Eksamen gikk bra. Jeg bommet på to av oppgavene, dumme-dumme-dumme slurvefeil. Men, det er ikke så farlig. Jeg kan jo heller være blid for at jeg faktisk og uten problemer svarte rett på nesten alle sammen.

Da jeg hadde vært hjemme i en time, var alt stresset glemt. Det blir som med de som pusserr båt en hel vinter og innbitt sier at de aldri skal ha trebåt igjen. Så settes båten på vannet, de drar ut på årets første tur, og hvis det i tillegg er sol, så er alle timene med finere og finere sandpapir glemt og bare gleden er igjen. Inntil neste gang. Og så videre. Så, jeg hadde dermed vært hjemme i en time, så logget jeg meg på nettet, satte opp høstsemesterets kurs, litt vel mange, kanskje, men med en følelse av at : Å! Det skal jammen bli moro med makroøkonomi! En del andre fag skal jeg også ha, og i dag begynte jeg å lure på om jeg like godt skal ta med økonometri også.

Det er jo så lenge til eksamen.

6 kommentarer

Filed under Skole

6 responses to “Som å krype ut av en trang eske

  1. Gratulerer med overstått eksamener!

    Og det er godt å ha eksamenshelvetet i et visst perspektiv, selv om all min erfaring tilsier at det er vanskelig å få til når man står plantet med begge beina midt i det.

  2. Tusen takk, Undre 🙂 Ja, det er litt av typen «lettere sagt enn gjort» sånn akkurat der og da, gitt. Men, nå er det over for denne gang 🙂

  3. Grattis med vel overstått eksamen Vic 🙂

  4. Tusen takk 🙂 Det ble i alle fall veldig bra på organisasjonspsykologi og statistikk 🙂 Godt å kunne ha litt roligere dager en stund fremover. Har vært ganske vilt en stund nå.

  5. Jepp, det er lettere sagt enn gjort. Jeg er i alle fall et nevrotisk og selvsentrert vrak uten sidestykke når jeg befinner meg i eksamensmodus. *not a pretty sight*

  6. Jeg tror nok kanskje at familien min allerede gruer seg til november og at det starter igjen. Men, siden jeg skal lese makroøkonomi i hele sommer, så blir det jo ikke noe pes. Sånn i teorien, altså 😉

Legg igjen en kommentar

