Mitt siste blogginnlegg

Med denne siste bloggposten takker jeg for meg.

candleheart.jpg

Aller først vil jeg takke alle som har lest på bloggen, både her i WordPress-bloggen og i den gamle bloggen min.

Det å gi seg nå, kommer som en veloverveid impulshandling, det er akkurat som om noe har skurret en stund, og i dag skjønte jeg at det var på tide å gi seg.
Det aller mest avgjørende er tiden og at jeg ikke synes jeg kommer noen vei. Jeg har egentlig ikke tid til å skrive blogg, ei heller har jeg egentlig tid til å følge med i andre blogger. Men, så blir det sånn allikevel. I tillegg til tiden, så vet jeg at jeg har et litt vel hissig lynne til å drive med slike nettdebatter, som det jo blir en del av. Noen ganger føles det som om jeg stanger hodet hardt i veggen med vilje, f.eks de gangene jeg bevisst har gått inn i heftige diskusjoner omkring spørsmål som engasjerer meg.

Samtidig er det som om det er litt trist å skulle forlate dette samfunnet man ikke klarer å finne ut av om skal hete Bloggsfæren, Bloggosfæren, Bloggerby eller Bloggpolis.

Det er akkurat som om det er mange og få grunner til den «tristheten» samtidig.

De få dreier seg om meg selv. Jeg har brukt tid på dette, og jeg bruker aldri tid på noe jeg ikke liker. Til det er jeg altfor sær og altfor selektiv. Jeg liker å skrive. Jeg elsker å lese andres engasjerende tekster, se hvilket engasjement som rører seg rundt om.

De mange dreier seg nettopp om de som skriver engasjerende. Jeg er ikke en person som pleier å lage lister over ting, men jeg må få utpeke tre stykker, som jeg i perioder nærmest har tenkt på som folk jeg kjenner. I alle fall har jeg mer med dem å gjøre enn jeg har med de fleste andre mennesker, utenom de i min innerste sfære. Joda, jeg har nok nevnt det i tidligere bloggposter at jeg er en slags selvvalgt eremitt.

De tre er Undre, Trond og Knut Stian.

Takk til Undre for felles engasjement rundt enkelte saker vi begge mener sterkt om, takk for at det tikker inn msn-hei, takk for alle de morsomme og lærerike postene. Undre bedriver den beste folkeopplysningen og Undre poster musikk som jeg ikke alltid har hørt om før, men umiddelbart liker. Jeg husker jeg for lenge siden i et eller annet meme fikk spørsmål om hvem jeg ville invitert til kaffe, svaret mitt var Undre – og det står jeg ved nå, lenge etterpå.

Takk til Trond, for lynende politisk engasjement. Det er virkelig en egenskap jeg setter høyt hos mennesker, det å stå i ting, brenne for noe. Lykke til ved høstens valg, Trond. Jeg tror – og håper – det vil gå bra for deg. Vi trenger så sterke stemmer i politikken. Takk for filmsnuttene av radiojobbingen, boktips, humør, ironi og kampvilje.

Takk til Knut Stian, som har valgt rett navn til bloggen sin: Min mening. Det er så godt med folk som mener det de sier, sier det de mener. Uten unntak. Du har også vært ganske åpen i forhold til egne tøffe tak, det setter jeg pris på. Mennesker med evne og vilje til å reise seg, til å kompromissløst stå for sine standpunkter uten å dytte andre ned, det er som en gave.

Det er andre også. Jeg har tenkt, jeg fatter ikke at de får det til. Hvordan klarer Mihoe og Iskwew å skrive den ene lange, poengterte teksten etter den andre? Det er ufattelig godt gjort. Beate og rasteplassen hennes gav meg mye. Jeg håper det går bedre med henne. Enda et eksempel på at virituelle venner betyr noe. Mye. Det er så mange andre også. Men, jeg tror jeg stanser her.

Blogg har gitt meg muligheten til å diskutere en hel mengde ulike temaer. Jeg har stort sett vært ganske så samfunnskritisk, fordi jeg føler at en del av de systemene vi har per i dag ikke fungerer best mulig for menneskene. Det har vært moro, det har vært slitsomt. Jeg tror faktisk jeg har noe å bidra med i slike diskusjoner, og derfor vil jeg heller bruke mer tid på debattene og jobbingen som foregår mer langsomt.

Jeg tror, at dersom jeg skal kunne bidra til noen som helst endring av det jeg tenker er feil, eller ikke godt nok, så må jeg ut av den situasjonen jeg setter meg i når jeg diskuterer på nett. Det går for fort. Det ender opp med at jeg sier det samme om igjen, det blir liksom bare enda en oppsetning av Ibsen. Vi har sett det før.

Dessuten blir jeg sint av mye av det jeg leser. Det er så mange idioter der ute. Og, det minner meg om en annen ting jeg må lære meg: nemlig at det kan hende folk har en eller annen grunn til å mene et eller annet, men at jeg ikke får tak i hvorfor de mener det, bare at jeg ser på synspunktene deres som umenneskelige. Jeg må lære meg til å forstå at folk flest ikke handler ut fra ondskap, men at vi kan hende har så ulikt syn på verden at det rett og slett er fryktelig vanskelig å snakke sammen.

Jeg skal øve meg på å snakke med menneskene, jeg skal gjøre det jeg kan for at ting kan gå litt fremover. Alle kan bidra litt.

Det er jo ikke slik at jeg har mistet håpet om at vi kan endre noe. Heldigvis.

mry_flower5.jpg

Men, døgnet har ikke flere timer enn det har, og skal man rekke over en del, må det prioriteringer til. Dersom jeg bruker en del av den tiden jeg bruker på blogg, til å faktisk gå ut, gjøre noe, bidra – da er det en bedre start enn å skrive om det.

Takk til de som har fulgt meg trofast, det betyr mye. Takk til de som kom innom i håp om å se skiløper- og idolkroppsdeler også, det kan jo hende de fikk ny input og andre vinklinger på ting enn det de er vant til.

Hjertelig hilsen

vic-sepia-2.jpg Victoria

27 kommentarer

Filed under Avskjed, Øyeblikk, Blogger, Blogging

27 responses to “Mitt siste blogginnlegg

  1. *Nå kjenner jeg at jeg har mest lyst til å skrive langt om hvorfor jeg ikke vil du skal slutte å blogge og gråte trist, Victoria, men jeg skjønner veldig godt valget ditt.*

    Takk! Takk! Takk! for gode ord, Victoria, og takk for at jeg har fått lov til å bli kjent med deg gjennom bloggen din!

    På gjensyn!

    Klem,

    Undre.

  2. Lykke til med friheten, Victoria! 😀

  3. Tusen takk til SuperUndre og selveste Radiohode!
    Undre: det var payoff på Sørlandschips og Jordan GO!-helvetet. Fikk sensur i dag: A 😀

  4. Marion

    Jeg fatter ikke hvordan du har hatt tid til å blogge i det hele tatt, jeg 🙂

    Det har vært spennende å bli bedre kjent med deg skriftlig. Jeg skulle ønske alle jeg satte pris på meningene til kunne blogge ett års tid hver seg 😉 God sommer! Kos dere! Stor klem 🙂

  5. Tusen takk, Marion 🙂 God sommer til dere også!!
    Hehe, ikke misforst¨å, jeg har ikke bloggabstinenser allerede (kan hende kommer det?), men jeg synes det er hyggelig å svare på det som kommer inn her.

    Stor klem til hele familien din, Marion. Nå er vi x-bloggere begge to, men presens-mye-annet 🙂

  6. hehehe

    synd hvis du drar men det var i såfall en grisebra siste setning å avslutte bloggen med 🙂

  7. Jeg synes det er trist fordi du er en fin blogger, men respekterer avgjørelsen som er tatt.

  8. Gratulerer så mye med karakteren, Victoria! Den unner jeg deg virkelig!!! 😀

  9. malplassert latter, sorry. jeg har ikke troa på å protestere når bloggere gir seg, for det er en del av meg som vil slutte også…

  10. Esquil: Ja, det skjønner jeg godt Esquil, for det blir litt mye. Av alt. Jeg så ikke på den latteren som malplassert i UTGANGSPUNKTET, men nå.. 🙂 Nei, jeg skal ikke annonsere «bloggdød» for å reinkarneres på blogspot på mandag 🙂

    Undre: Ja!!! Karakter i jippi-kategorien!!!

    Sexy Sadie: Tusen takk 🙂 Det var gode ord som varmet.

    …og som dere kanskje kan se, er det ikke så lett å holde seg fra å kikke OG kommentere kommentarer 🙂

  11. kooperativet

    Vi i Kooperativet byr deg farvel.

  12. Trist at du gir deg, men det var interresant så lenge det varte.

    Jeg har også lært en del, og det går ganske mye på det du skriver. «Jeg må lære meg til å forstå at folk flest ikke handler ut fra ondskap, men at vi kan hende har så ulikt syn på verden at det rett og slett er fryktelig vanskelig å snakke sammen.» Jeg må jo bare si meg enig i det sitatet der. Enkelte ting er det faktisk ikke vits i å diskutere fordi man står så ulikt fra hverandre.

    Jeg tror vi kunne hatt godt av å treffes en gang å snakke på en kafe eller noe. Da kunne vi kanskje fjernet mange av de fordommene man lett får av hverandre i slike betente diskusjoner..?(Men du kallte meg jo oppegående under forrige bloggdebatt, så da har jeg kanskje oppnådd ørlite cred hos deg allikevel, hehe.)

    Lykke til videre!

  13. latteren var bare utløst av den aller siste setningen … så ble jeg redd den så ut som om den gjaldt hele innlegget. men der ser du, tråkker man i salat er det best å stå stille.

  14. Alltid leit når gode bloggere gir seg.

  15. Tusen takk til alle sammen 🙂

  16. Martin: Jeg kalte deg oppegående, ja, men siden jeg ikke kjenner deg, men bare enkelte av meningene dine, så er det nok ikke så veldig mye kred egentlig. Tror foreslåtte cafetur ville gjort meg veldig sur i mange dager.

    Ønsker deg i alle fall lykke til videre.

  17. Conad

    «Jeg tror faktisk jeg har noe å bidra med i slike diskusjoner, og derfor vil jeg heller bruke mer tid på debattene og jobbingen som foregår mer langsomt.»

    Lykke til, du har uten tvil mye å bidra med! Selvfølgelig er det trist at du gir deg, men hvis det medfører at du får større innflytelse ved at du kan bruke ressursene dine på andre områder – applauderer jeg gjerne det.

  18. C

    Dette var leit, men jeg skjønner deg såå godt!
    Denne bloggen har vært samfunnsorientert, personlig, artig, alvorlig – alt jeg liker ved en blogg.

    Nyt familielivet ditt nå. Og gratulerer så mye med strålende karakterer.

    God sommer!! 😀

  19. Føler meg nå både glad og trist. Glad for en slik hyggelig kommentar. Den gir meg enda mer kampvilje og humør.
    Trist fordi du forlater bloggverden. Det har vært en sann glede å kunne få følge med i bloggen din. Håper du ombestemmer deg og tar turen tilbake.

  20. Conad, C og Trond: takk for hyggelige hilsener.
    Det er forresten ganske utrolig hvor mye tid som fort går med til blogging, merker det allerede, at det er litt mer tid til andre ting. Og det er jo fint!

  21. Til Victoria: Du skrev «Tror foreslåtte cafetur ville gjort meg veldig sur i mange dager.»

    Vel, det tviler jeg sterkt på men det får jeg vel aldri vite 😉
    Sjokkerer meg egentlig litt at du har et slikt inntrykk av meg..
    Det går faktisk fint an for meg å ikke diskutere disse ømtåelige emnene som ergrer folk i hjel. Uansett, tusen takk for at du ønsker meg lykke til videre. Det er godt å lese

    Jeg vil i likhet med Trond bli glad om du i fremtiden en gang bestemmer deg for å komme tilbake. Nettsiden din er en av de få jeg har fulgt med på kontinuerlig en god stund =)

  22. Dette er jo trist Vic. Det er svært få som skriver så gode og velfunderte innlegg som det du har gjort og jeg kommer til å savne det å lese nye innlegg fra deg 🙂

  23. Tilbaketråkk: En trist avgjørelse

  24. Synd det Victoria. Ta for deg temaet du brenner mest for. Blogg en blogg i ny og ne. Jeg kommer til å lese. Viktig med et korrektiv til den offisielle versjonen. Gi et hint om du etablerer på nytt.

  25. Kom tilbake når du har noe på hjertet :o) Og lykke til med det du skal bruke tiden din til :o)

  26. Hei! Det var hyggelig å koble seg til internett på turistbyrå i Danmark nå, se at det har vært folk innom her selv om jeg ikke har vært her selv på lenge 🙂 Ferie uten internett er nesten nervepirrende først, så blir det bare deilig. I dag måtte jeg imidlertid sjekke mail!! Og, med ett var noe av sommerferieroen borte. 😦

  27. Du og jeg

    Du så på meg,
    og jeg ble synlig.

    Du hørte meg,
    og jeg fikk en stemme.

    Du gikk fra meg,
    og jeg fulgte med.

    *

    Fredrik Hossmann

Legg igjen en kommentar

