Idol: Det du tror du har – det har du ikke.

Ok. Nå braker det snart løs igjen, og folk vil atter en gang vil TV-skjermene fylles av tårevåte ansikter. Det er nesten ett fett om folk går videre eller ikke fra IDOL- audition, de griner uansett.

Jeg vet ikke hva jeg kommer til å se av Idol i år, det hender jeg kikker innom, men sitter ikke pal for å si det sånn. Litt moro kan det kanskje bli i år, siden p3-Kyrre er en av programlederne, jeg synes han er morsom.

De siste dagene har jeg faktisk tenkt litt på Idol. For, det starter på fredag denne uken. I jakten på Norges nye superstjerne (?), vil det avholdes audition i noen av landets største byer. Jeg har ikke tatt noe dypdykk i statistikken, men visstnok er det rekordmange som ønsker å stille til audition. Det betyr, at det i år vil være enda flere, som faktisk ikke kan synge.

Sjekk ut traileren her. Selv om du er motstander (noen er så kategoriske motstandere av alt som er kommerst, kanskje også du?) så bør du sjekke ut. Dramatisk musikk, tårer, smil, hopping, banning. Full pakke.

En av dommerne sier i traileren  (til en av deltakerne):

Det du tror du har – det har du ikke.  

Mobbing.

Grunnen til at jeg tenkte på Idol, er mobbing. De siste årene har det vært fokus på måten TV2 fremstiller Idol-deltakerne. Det dreier seg om salg.

Først skal seere lokkes til skjermen, ved at de fremstiller dommerne som strenge, urimelige, det skal være intriger, doku-drama-såpe.

Men, etter som deltakerne blir færre, så må jo TV2 endre strategi, for nå holder det ikke lenger å selge intriger, nå skal de selge en artist. Så, hele attituden endres, fra først å være litt kvasi-hostile, til å bli «fy søren, dette kan du!»-ish. Og det er igrunnen fair, de som står igjen til slutt er jo som regel også flinkere enn de som ryker ut i første runde.

Og, det er jo saken da.

Min påstand: De som ryker ut i første runde, er høyst sannsynlig ikke nevneverdig flinke til å synge. Og da, dersom dette mennesket som ryker ut, hardnakket påstår at – jeg har det som skal til! da er det ikke grusomt gjort av dommerne å si at – nei, det har du ikke.

Dette er etter mitt syn, ikke mobbing. Her er det snarere deltakere som mangler grunnleggende selvinnsikt hva egne sangferdigheter angår. Jeg skjønner det ikke! Vi har sett dette på TV før, hvor det kommer folk som virkelig synger så dårlig, at jeg ikke skjønner hvorfor de stiller, eller hvordan de tør?

Vi kjenner da Idol-konseptet nå? Hvorfor melde seg på hvis man ikke kan? Hvorfor melde seg på ,hvis man er sånn passe, litt god på nachspiel/karaoke-flink til å synge???? Hvorfor utsette seg for denne typen kritikk hvis man ikke tåler det? Hvorfor skal mediene våre om en halv uke fylles av forsider med – Ba Idol-dommerne dra til helvete, – Jeg er stolt av den jeg er! – etc.etc.etc.?

Altså. Melder du deg på i en konkurranse, hvor du i tillegg til  en du går videre/du går ikke videre-beskjed, også vil få en begrunnelse: dersom du ikke kan synge, så går du ikke videre, samme hvor stolt du er av den du er, og hvor mye motgang du har hatt i livet ditt. At seerne trollbindes av emosjonelle historier, det kan jeg til en viss grad skjønne, men at det skal bli hurlumlei og ropes ut om mobbing, nei – den går jeg ikke med på.

4 kommentarer

Filed under Meninger

4 responses to “Idol: Det du tror du har – det har du ikke.

  1. Bifalles.

    Man melder seg på et program hvor man vet, som du sier, at man får tilbakemelding på hvor landet ligger. Og man vet alt blir filmet.
    Man skriver under på dette. (Har ei venninne som var med en gang, hun kom ikke til andre runde og tok det greit. Som hun sa: Jeg ville se hva jeg klarte.)

    Dommerne blir kalt monstre som knuser drømmer.
    Men er ikke jobben deres å finne tydelige talenter? Har du ikke talent i en konkurranse, taper du. Slik er det.

  2. Helt enig. Tenkte etter jeg skrev dette, at det kunne være negativt samme dag som mobbing i skolen har vært et hett tema igjen. Men, så mobbesaken først etterpå, og dessuten: det er markant stor forskjell på mobbing og det å fortelle noen at de ikke kan synge.

    Kan hende er ikke måten det gjøres på alltid like fin, men «ufine» blir vel ikke disse dommerne før noen som avvises lager store scener.

  3. Oi, her var det langt å bla til kommentarfeltet her. Trodde nesten du ikke lenger tillot det lenger.

    on-topic: Selvfølgelig enig. Jeg synes i tillegg det er helt greit å drite ut folk som stiller opp i Idol eller Dansefeber (som er samme sjanger). Jeg ser ikke på noen av delene fast, med unntak av oppstarten og noen ganger slutten. Det er kjempegøy å se folk drite seg ut, og det er flott å se flinke sangere/dansere. Alt i mellom der er bare kjedelig.

    Man vet hva man går til, og hva man risikerer, ved å melde seg på slike konkurranser. Men selvsagt er det forskjell på konstruktiv kritikk og direkte utdriting. Begge deler er moro å se på, men utdriting kan grense til mobbing noen ganger. Synes ikke dommerne har krysset grensen i det jeg har sett.

  4. XmasB: ja, det er veldig langt, vet ikke hvorfor det er sånn.
    Helt enig med deg, de vet hva de går til..

Legg igjen en kommentar

