Valgfusk i Drammen?

Drammens Tidende (DT) slår stort opp på forsiden i dag:

Velgere forsøkt kjøpt

 Så skitten ble årets valgkamp at personer i rusmiljøet fikk tilbud om en femtilapp for å stemme Arbeiderpartiet.

Visstnok skal rusmisbrukere i byen, og enkelte andre med veldig dårlig råd, blitt tilbudt en 50-lapp eller en kebab for å stemme AP ved høstens valg. De som tok i mot pengene eller maten, fikk da en ferdig utfylt AP-stemmeseddel, hvor det i tillegg var krysset av for en av kandidatene, Yousuf Gilani . Selv sier Gilani at han ikke kjenner til hvem som skal stå bak dette, og at det trolig må dreie seg om en form for svertekampanje.

-Uten tvil. Det beste argumentet for dette er at jeg har fått omtrent like mange personlige stemmer ved hvert eneste valg. Dette er en svertekampanje man kan sammenholde med alt det andre som har foregått i denne valgkampen, sier han.
Han kan riktignok ikke utelukke at noen i kretsen rundt ham står bak forsøket på å kjøpe stemmer. Men Gilani understreker at han ikke har engasjert noen til å drive valgkamp for seg.

-Jeg har ikke hatt noen til å drive valgkamp for meg. Hva folk i miljøet har gjort er umulig for meg å vite, og noe som må stå for deres regning, sier Gilani.

Så. Valgfusk, hån av samfunnets svake (herregud, en 50-lapp! En kebab!) svertekampanjer og valgforsker Frank Aarebrot er på banen og sier at dette ikke overrasker ham, at han tvert i mot har ventet på at noe slikt skulle skje. Aarebrot trekker inn ordningen hvor stemmesedlene nå brettes og ikke puttes inn i konvolutt,  som avgjørende. Konvoluttene ble kuttet ut ved forrige valg, dette ser vi effekten av nå – sier Aarebrot.

Hva som egentlig har skjedd i denne saken, det vet jeg ikke.

Det eneste jeg vet, er at jeg i flere uker før valget snakket med sønnen min om at vi skulle stemme, at det er fint at vi bor i et land hvor man kan stemme på den man vil. Vi snakket mye om dette, og jeg tror jeg forsøker å bygge opp en innstilling til valg og politikk, som gjør at mine unger i alle fall ikke blir av den kjipo hjemmesittertypen, som etterpå klager og klager.

Men, det er jo klart, blir det flere saker som denne i Drammen, så tærer det vel litt på barnesinnets illusjoner om demokrati og valgkamp.

– mine også.

4 kommentarer

Filed under Politikk, Samfunn

4 responses to “Valgfusk i Drammen?

  1. Ha var ikke dette kvinnen som skulle slutte å blogge?? Takk for at du ikke slutet.

  2. Haha, jo. Dette er den samme, som i overdramatiske vendinger, og «unnskyld og takk for alt kjære medbloggere»-stil, proklamerte bloggstans, men fikk abstineneser og vendte tilbake til landsbyen 🙂 🙂

  3. ja hvem har ikke sagt til seg selv dagen derpå at de aldri skal drikke igjenhttps://vicblogg.wordpress.com/wp-includes/images/smilies/icon_smile.gif
    🙂

  4. Hehe, ja – det blir kanskje litt sånn. Men poenget er at jeg er blitt mye flinkere (om det kan kalles dét) til å styre unna de diskusjonene med bloggfolk man ikke kommer noe videre med.. Jeg orker ikke snakke med fanatikere akkurat nå.

    – så får vi se, da. Om også dét endres på en gang 🙂
    Skal vel ikke akkurat se bort fra det.

Legg igjen en kommentar

