Fed up (for lenge siden) av meta-mas.

Nå har ikke jeg tenkt til å blogge om blogging igjen. For jeg mistenker at det er flere enn meg som er litt iriterte over hvor mye plass tanker om metablogging tar i hodet. Ikke at det tar så stor plass, men jeg har i grunnen ikke tid til å tenke irriterte tanker i det hele tatt akkurat nå jeg, det er et kjør for tiden og alt går i ett, jeg er sliten i utgangspunktet.

I går natt satt jeg og skrev oppgave, det ble sent. Rett før jeg skulle skru av PC-en gikk jeg innom Undre og så at et eller annet hadde skjedd – noe jeg ikke hadde fått med meg. Det tok ikke lang tid før jeg skjønte hva det var, og jeg skrudde av PC-en ganske raskt. På vei opp trappen til soverommet gikk jeg og mumlet litt surt for meg selv.

Iskwew har skrevet fint om manipuleringsteknikker i dag, og den posten kan anbefales. Postens innhold er godt å få med seg, også for de som ikke har vært utsatt for denne typen bloggmanipulering.

Jeg tror ikke jeg hadde blogget lenge før jeg skjønte hva som kunne trekke folk. Hvis jeg skrev om liberalisering av homofiles rettigheter (som virkelig bør være en selvfølge i et sivilisert samfunn), kom det rennende sinte kristenfundamentalister, de siterte bibelen i hytt og pine, helt til kommentarfeltene tok av fullstendig.

Jeg tror jeg skjønte: jeg kan ikke endre dem. Kreftene må brukes andre steder, for det er tross alt bedre å sette inn ressurser på å overbevise folk som det nytter å snakke med.

Bloggposter om blogging ble heller ikke oversett, men det er jo så kjedelig – at det orket ikke jeg drive med. Dog husker jeg at jeg skrev en liten post i den gamle bloggen min, om at det var bulder i Bloggerby. «Folk som hadde greie på det» påstod at bloggene ikke var blitt den spydspissen mot MSM og samfunnet den kunne ha blitt. Nå vel, jeg undres. I disse dager er det snakket mye om bloggeres bidrag til informasjon om situasjonen i Burma. I Norge vil jeg fremheve Ad:varsel.

Men, det er jo klart. Skoledagbokskriblerier og katteblogger har ikke stor gjennomslagskraft, og mange av bloggerne skriver jo om sitt daglige liv og virke, interessant for dem og noen av deres signifikante andre, men tekstene kan vel ikke sies å ha noen allmenn interesse.

[og: sjokkmelding til metabanden: kanskje de ikke er interesserte i å bli lest av alle, heller? Ha. ]

Min aktivitet på egen blogg har dabbet veldig av, og med lavere aktivitet og mindre kontroversielle temaer, så endrer leserkretsen seg også. Den blir betydelig mindre, og jeg tror det er sjelden jeg nå skriver poster som kan tirre noen til impulsive reaksjoner her inne. Det er godt.

For jeg ble så møkkalei, av å høre av kristenfundamentalistene at den som er ren må kaste den første sten og jeg er fed up (for lenge siden) av meta-mas.

Når det er dårlig stemning i et rom, så er det opp til de som er der at den blir bedre.

Da kan man for eksemepel sette på noe musikk, mens man tenker på noe fint.

8 kommentarer

Filed under Anbefalte bloggposter, Blogger, Blogging, Musikkvideoer

8 responses to “Fed up (for lenge siden) av meta-mas.

  1. Blir litt trøtt av at det er blitt slik, jeg Knut Stian. Nå skal jeg tilbake til gamle dager og skrive om det jeg vil selv, ikke bare henge meg opp i alle mulige metadebatter. Såntnoe går nemlig utover både energinivå og humør – og det vil jeg ikke ha noe av 😉

  2. Jeg blir også sliten av Meta-mas, og av merkelige konflikter og utfall og generell drittslenging. Min løsning på det er å stort sett oppholde meg i mitt eget lille hjørne av verden og la de ander drive med sitt.

  3. Det tror jeg er en veldig bra løsning, Iskwew 🙂

  4. Takk for hyggelig omtale, den settes pris på! Forøvrig en poengtert og god artikkel.

  5. Veldig god post, dette.
    Jeg har valgt å trekke meg litt tilbake selv. Nå har ikke jeg vært av de ivrigste meta-bloggerne, men jeg har selv skrevet en post hvor jeg ble skutt hodet av i en kommentar.
    Nå skriver jeg om akkurat det som passer meg, og det synes jeg er den beste måten åå blogge på. Alle er velkommen, men synes noen det er kjedelig bryr det meg ikke lenger. 🙂

    Du har jo alltid gjennomtenkte og velskrevne poster, Victoria, så jeg frykter ikke at denne bloggen vil lide under din «fed-up av meta-mas»- holdning. 😀

  6. Trolig lider den mer av tidsmangel enn av at jeg er mett av meta 🙂 Jeg skal også bare holde meg til det jeg selv har lyst til å skrive. Hva som er konsensus eller ikke, er vel heller subjektivt uansett. desto mer jeg leser av de sinte postene, enten det er på den ene eller den andre siden av bordet, så tenker jeg at de i bunn og grunn har litt rett alle sammen.
    Takk for fin kommentar, Cat, det var veldg hyggelig av deg 🙂

  7. Pål: vel fortjent:-D Ad:varsel er rett og slett Norges beste blogg.

Legg igjen en kommentar

