Å! Hvilken følelse :-)

I dag holdt jeg et foredrag og det var så vanvittig moro, for i dag føltes det som om alt som kunne klaffe gjorde det 🙂 Og det er jo ikke alltid det er slik.

Men i dag var det bare gøy

og i femten minutter etterpå så følte jeg meg nesten

litt

popstar!

For det er ikke sant, det folk sier om at foredrag går på rutine og surfing. Man kan kunne stoffet godt som bare det, men den kontakten jeg følte jeg hadde med de i salen i dag, den var ekte og fin, jeg gav det jeg hadde og de tok i mot med et smil.

Og sånt noe tror jeg ikke all verdens rutine kan redde på en dårlig dag.

10 kommentarer

Filed under Øyeblikk, Helse

10 responses to “Å! Hvilken følelse :-)

  1. Tøft!
    Hva snakket du om?

  2. Jeg snakket om psykisk helse og viktigheten av at det legges opp løp som gjør at folk kan komme seg i utdanning og begynne å jobbe. Penger er ikke alt her i verden, langt i fra, men de fattigste 25% (fra 200 000 i netto husholdningsinntekt og nedover) har flere ganger så høy dødelighet som folk som tjener mer. Jeg hadde fått tillatelse fra Folkehelseinstituttet til å bruke noen av deres tabeller, og de er så dramatiske at det er helt utrolig.

    Fattigdommen henger sammen med utdanningsnivået, og de som kun har ungdomsskole dør tidligere. Dersom folkehelseinstituttets beregninger er riktige vil det ta
    * 160 år for kvinner og
    *40 år for menn
    med lavest utdanningsnivå å komme ned til dødelighetsnivået de andre gruppene hadde i 1999-2003. Det vil si omtrent ned til DAGENS nivå, og ikke utjevning.

    Rapporten med disse dataene finner du her:
    http://fhi.no/dav/1AE74B1D58.pdf

    og stortingsmeldingen som etterfulgte rapporten (Nasjonal strategiplan for å utjevne sosiale helseforskjeller St.meld. nr 20 (2006/2007) finner du her:

    http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod/Pressesenter/pressemeldinger/2007/Nasjonal-strategi-for-a-utjevne-sosiale-.html?id=450375

    I Norge i dag er det 730 000 mennesker på en eller annen stønad. Arbeidsledigheten er rekordlav, nå er det virkelig muligheter.

    I tillegg til penger, betyr selvsagt jobb og utdanning mye i forhold til mestring.

    Jeg snakket også om skolesystem, helsepersonell i skolen bør være en selvfølge nå som opptrappingsplanen for psykisk helse går mot slutten.

    Dette høres sikkert ganske tørt ut og det er det jo for så vidt også, men det er faktisk mennesker det dreier seg om, og det er så moro å snakke for forsamlinger som faktisk brenner for dette

  3. Grattis Victoria

    Hvis du noen gang skulle gi et foredrag i nærheten av Kirkenær/Kongsvinger så må du love å gi meg beskjed 🙂

  4. Det kan jeg godt 🙂 For en stund siden var jeg på Kongsvinger DPS, men det er jo ganske lenge siden nå. Kanskje finne på noe der igjen!! Det som var så moro i dag, var at det ble mer som en politisk appell enn et ordinært foredrag, i alle fall var det en god mix 🙂

  5. Bra! For jeg har stor sans for at du setter psykiatrien på dagsorden, det er det alt for få som gjør (meg selv inkludert, men det er det personlige grunner til at jeg holder meg unna, foreløpig)

  6. Det har jeg full forståelse for, Knut Stian.
    Du engasjerer deg på din måte uansett.
    Det er jo mange måter å engasjere seg på innen dette feltet, enten det er som arbeidstaker, tillitsvalgt, politiker eller bare som medmenneske 🙂

  7. Tusen takk Victoria!!!

    Du skrev «bare som medmenneske» men det tror jeg nok bare var et uhell, jeg tror ihvertfall at vi som medmennesker er mye viktigere enn noe annet (det tror jeg du også mener)

    En dag kommer jeg ganske sikkert til å fortelle om mine opplevelser innen psykiatrien selv i min blogg, men enda er det ikke tid for det (for meg selv) derfor setter jeg utrolig stor pris på at du skriver om dette emnet

  8. Å! Jeg mente ikke «bare» som i et knuslete «bare»!!! Men som «bare» det at man stiller opp for andre uten at det er et eller annet verv eller en profesjon som gjør at man «må».
    Hadde egentlig tenkt til å sette det i anførselstegn for å presisere nettopp dét, men der skjedde det visst en glipp 🙂 🙂

  9. jeg visste det egentlig, bare litt unødig kverulering fra min side 🙂

    Ha en fortreffelig helg Victoria 🙂

  10. Så bra at du gjør det du gjør. Det er lov å føle seg litt popstar 🙂

Legg igjen en kommentar

