Alle taxisjåfører er dumme og bussjåfører stigmatiserer de svake.

Slik må det jo bare være? I alle fall dersom jeg skal følge logikken til to representanter fra de to yrkesgruppene. I går tok jeg taxi og buss, og det ble en selsom opplevelse.

Morgenen startet på overtid. Vi hadde slumret «sju minutter til » et ubestemt antall ganger og da jeg endelig fant det for godt å stå opp var klokken allerede blitt 0730. Fikk eldstemann ut av huset, sendte ham i retning skolen. Så var det et stress med å smøre resten av matpakkene, kjempe mildt mot toåringens hårbørsteaversjon, finne like sokker og så videre. Konklusjonen på løsningen av morgenlogistikken ble å ta taxi til barnehagen, løpe inn med oppgitt «jeg skulle vært på et møte for fem minutter siden»-blikk. Barnehagepersonalet forstod, jeg kunne løpe tilbake igjen og kjøre taxien videre.

Jeg hadde tatt med barnesete siden det er vrient å få taxi med barnesete der vi bor (egentlig har det vært det enten vi har bodd i Oslo, Asker eller Drammen hvor vi bor nå). Følte det nesten en smule nevrotisk, for barnehagen er bare rett opp en liten bakke. Men, føre-var-prinsippet gjelder. Better safe than sorry, slik er det jo bare, det er innarbeidet hos oss nå.

Men, jeg nevnte til taximannen, dum som jeg var, at jeg for en stund siden hadde snakket med en venn som kommer fra Kurdistan. Han smilte av meg en gang jeg snakket om barneseter og sa at i hans hjemby kjørte de fleste uten. Årsaken var at mange ikke hadde tilgang, og at man – dersom ungen skulle fraktes fra A til B i bil – var pent nødt til å ha barnet på fanget. Mange i alle fall. Og, sa han, som regel gikk det bra. Han snakket ikke negativt om norsk barnesetefokus, men viste meg bare en liten bit av hvordan han var vant til å kjøre bil.

Taxisjåføren misforstod meg 100%. Han tente faktisk på alle pluggene. Ropte ut at «hvorfor kommer de hit, da? Hvis de bare skal snakke dritt, kan de holde seg der de kommer fra!»

Jeg trodde ikke mine egne ører. Tenkte, dette kan bli en interessant tur, dog er jeg glad den er temmelig kort. En time med den mannen, og det kunne endt med brukken nese, fortrinnsvis min kanskje. Jeg klarte ikke å komme med kontra, for jeg ble så satt ut. Men, han fortsatte og fortsatte. Snakket skitt om pakistanere, somaliere (de er jo helt umulige å integere! sic) og mange flere.

Til slutt var det mer enn nok for meg, og siden turen allikevel nærmet seg slutten og jeg hadde det travelt med å punktere samtalen, gikk jeg bare rett på. Jeg sa at jeg ikke forstod hvordan han kunne generalisere over grupper på den måten. At somaliere ikke er mulige å integrere, kalte jeg det dummeste vås jeg noensinne hadde hørt.  Jeg sa at for mange innvandrere i Norge oppleves livet som temmelig hardt. Taximannen begynte å harke, og barket frem mer galle. Jeg smilte det arrogante smilet jeg kan få (it runs in the family) når jeg vet at jeg har rett og andre rett og slett tar feil. Jeg fremførte budskapet mitt og avsluttet taxituren med å be om kvittering og si at jeg heretter kunne følge hans logikk og innbille alle andre jeg kjenner, møter, eller forholder meg til på annen måte, at taxisjåfører er dumme tvers igjennom. Alle sammen. Jeg sa sikkert fordomsfulle og stakkarslige også. Og tykkfalne. Hva tenker du om det? , sa jeg og slang døra demontrativt igjen mens jeg ristet på hodet.

Så var jeg på seminar, det kommer jeg til å skrive om en annen gang, for det var spennende.

Etter seminaret skulle jeg hjem. Jeg skulle ta bussen, og på akkurat den bussholdeplassen sitter det ofte et par av livets litt for glade gutter. Det er flere av byens mest slitne, som bruker nettopp dette busskuret til å slappe av litt, det fungerer nærmest som et treffsted. Da jeg nærmet meg, så jeg at det lå en fyr og sov på benken. Masse folk rundt. Ingen som reagerer på at mannen ligger der og er synlig kald. Oppgitteheten av andres apati skrek i meg, for dette har jeg nå sett omlag tusen ganger, f.eks her. Jeg gikk bort til mannen og ristet i ham, han pustet og jeg tenkte at han høyst sannsynlig bare var drita, men kald var han jo uansett. Han lå på en benk som kanskje er 40 cm bred og han holdt flere ganger på å falle ned. Jeg prøvde å vekke ham, for jeg var ikke spesielt interessert i at han skulle ligge der og fryse, midt blant folk som alltid snur seg bort fra mennesker som tydelig trenger noe annet enn nettopp avstand.

Så klarte jeg å vekke ham. Men, da han våknet begynte han å skli litt nedover, og det var med nød og neppe jeg fikk stablet ham opp på benken igjen. Da sa jeg litt sånn halvhøyt at det kunne vært ok om noen gadd å hjelpe meg. Jeg sa at det står sikkert tretti stykker her, så noen av dere kan vel kanskje hjelpe til litt? Målet mitt var nemlig å sjekke om karen var i stand til å komme seg et annet sted, for jeg vet at politiet henter disse gutta hvis de ligger der, og det er jo ofte slik at denne hentingen ikke alltid er så skånsom. Jeg spurte om det fantes noen varmestuer i byen, ok – det er ikke så kaldt nå, men om en måned er det annerledes. Han smilte skrått, sa han ikke trodde det var en del av Drammen kommunens byforskjønningsplan.

Ok, dette kan bli en lang historie, men den korte versjonen er at mannen våknet til og jeg skravlet med ham til bussen min kom. En av mannens kamerater var innom busskuret og sa til meg at det ikke var krise, for «han der, han er en bjørn, han klarer seg. Garantert!» Han sa til meg at det ikke var noe poeng å ringe etter noen. Men akkurat da jeg gikk på, så jeg at han la seg ned på benken igjen, og det blir fort kaldt på sene oktoberettermiddager. Dermed spurte jeg bussjåføren om han kunne sjekke neste gang han kjørte forbi (en halv time etter) om mannen fortsatt lå der. Dersom han gjorde det håpet jeg han ville gjøre noe. Dermed fikk jeg transportmiddelføreridiotuttalelse nummer to denne dagen. Bussjåføren sa bare «ÆSJ! Han der! Nei, det er ikke verdt innsatsen å gjøre noe for han der, han er bare søppel, de er det hele gjengen.»Han sa mer også. En god del mer. Rasshøl, tenkte jeg.

Nuvel. Så på samme dag fikk jeg to uttalelser. Begge negative om mennesker vi faktisk bør gjøre noe for. Ut fra dette, trekker jeg konklusjonen om at det er statistisk signifikant at mennesker som jobber innenfor transportindustrien er noen idiotiske kukkhuer. De er evneveike og inkompetente. Da bruker jeg deres logikk, og det er jo den eneste rette? Hæ?  Så nå får jeg rett og slett bare ta lappen fort som bare fy. Hvorfor jeg ennå ikke har gjort det, er jo nærmest en gåte, men nå haster det tydeligvis. Jeg tror det eneste fornuftige nå er å sende bort transportarbeidere med tvang og de som kan få bli igjen, de skal sove ute, bo ute, bare være ute selv om det er oktober og vind eller februar og 20 minus, og alle som ser dem skal bare snu seg vekk, og stikke hjem for å spise lammelår med røstipoteter.

14 kommentarer

Filed under Fordommer, Godt og blandet, Idiotisk, Meninger, Politikk, Samfunn, Samvittighet, Trangsynthet, Uvitenhet

14 responses to “Alle taxisjåfører er dumme og bussjåfører stigmatiserer de svake.

  1. Vel talt Victoria – 100% enig med deg her 🙂

  2. Takk 🙂 Jeg blir helt sprø av slike folk…

  3. Bussemann

    Det burde ikke skje, men jeg merker at overskriften din provoserer meg litt. Jeg jobber, som du kanskje skjønner, som bussjåfør, og jeg møter mange av de du kaller «svake» i løpet av en arbeidsdag. Situasjonen du tar opp her ser jeg flere ganger hver uke, og det ville ikke falle meg inn å oppføre meg slik som «din» sjåfør gjorde. Ligger det et menneske på gaten, i busskuret, bak en busk – det er en borgerplikt å hjelpe mennesker i åpenlys nød, og det skulle bare mangle at jeg bruker tid på å hjelpe disse menneskene.

    Jeg skjønner at du generaliserer ukritisk i denne posten, og særlig etter dine opplevelser er det forståelig. Men jeg vil bare si at ikke alle bussjåfører er slik du har opplevd, det finnes faktisk de av oss som bruker den tiden det tar å hjelpe andre mennesker.

    I dette spesifikke tilfellet ville jeg ringt etter politiet, de har etter min erfaring en lavere terskel for å rykke ut på slike saker enn ambulansen. Jeg ville tatt en prat med mannen i busskuret, og forsikret meg om at han ikke var i umiddelbar livsfare, og så ville jeg fortsatt turen min. Jeg må innrømme at jeg hadde nok ikke blitt værende hos vedkommende til politiet kom, med mindre det var fare for liv og helse, eller politiet spesifikt ba meg om det. Men å reise videre uten å sjekke situasjonen? Kunne ikke falle meg inn.

    Ta gjerne en titt her, om det passer:

    http://bussemann.wordpress.com/2007/10/15/det-er-ikke-mitt-ansvar-ga-forbi/

  4. Hei Bussemann! Ingen grunn til å bli provosert, sånn egentlig. Jeg mener selvsagt ikke at taxisjåfører er dumme og at bussjåfører stigmatiserer. Men, akkurat de to jeg møtte i går omtalte både innvandrere og alkoholikere som om DE var en homogen gruppe.

    Takk for godt innspill!!!

  5. Triste greier. Vi kan være glad for at de ikke er politikere disse sjåførene da, eller i andre høye toppstillinger. Det er trist at så mange skal drive å dømme andre nord og ned, og se på dem som «pakk» bare fordi de ikke lever etter samme «standard». Det er forferdelig trist. Dette er også interresant i forhold til nyeste undersøkelser om muslimer f.eks. http://www.fritanke.no/NYHETER/Undersokelse_avdekker_fordommer_mot_muslimer/

  6. Det som kanskje overrasket meg mest, var at denne taximannen ble veldig overrasket over at jeg svarte ham slik jeg gjorde. Han var tydeligvis ikke akkurat vant til motstand.. Men understreker at dette var EN taxisjåfør og EN bussjåfør, men at de begge snakket om enkeltmennesker som om alle innvandrere var SLIK og at alle alkoholikere er SÅNN. Menneskets trang til å generalisere så mye for å forenkle, er skremmende.

  7. Martin: takk for lenke. Skal lese den etterpå!

  8. Takk for det, Martin; det var hyggelig gjort av deg!

  9. Du er så flink når du er sint! Fantastisk. Skal du ikke sende inn denne til Drammens Tidende? 🙂

  10. Hehe, nei jeg tror ikke det, for nesten alle de andre taximennene, taxidamene, bussmennene og bussdamene er veldig ok. Men å skrive noe om at det er for lett å generalisere, det kan man vel saktens gjøre.
    Håper dagen din er bra, jeg var nettopp en liten tur i byen og på vei hjem vasset jeg i løvet 🙂

  11. Jeg synes det er kjempefint at du gir tilbakemelding på den slags holdninger. Det er så altfor lett å bare overse det, for å unngå konlikter og ubehagelige situasjoner. Det må jeg innrømme at jeg har gjort flere ganger, uten at jeg er stolt over akkurat det.

    Men jeg jobber med saken, og prøver i større og større grad å imøtegå diskriminerende kommentarer når jeg treffer på dem, enten det går ut over somaliere, rusmisbrukere eller kvinner. Jeg tror det er viktig at det blir gjort, så ikke folk tror det er fritt fram for å komme med den slags grums. Kanskje kan kommentarene dine til sjåførene du traff på få dem til å tenke litt før de snakker neste gang. Man kan jo alltids håpe.

    Sånn bortsett fra det har jeg personlig et godt inntrykk av bussjåfører 🙂

  12. Helt enig med deg der!! Dessverre er det nærmest en del av dagligtalen til en del folk, det å omtale folk på en negativ måte. Språk er ekstremt viktig når fordommer skal bekjempes.

    Jeg håper også det funker for bussjåføren, og det er jo klart han kanskje bare hadde en dårlig dag, jeg vet ikke. Kan hende er det mer håp i forhold til noen av de som hørte at jeg tok opp dette med sjåføren (og tidligere da vi stod inne i busskuret), som tenker seg om en annen gang.

    Når vi ofte sier at samfunnet vårt er blitt kaldere, så MÅ det ringe varskubjeller, for samfunnet vårt – det er vi, det.

  13. Tilbaketråkk: Hva kan jeg kreve av en taxisjåfør? « *** victoria ***

Legg igjen en kommentar

