Om å få en bit av en historie og en del av et liv

I går skulle jeg på møte. Småløp inn på toget, leste på toget, gikk av toget. Jeg gikk fort. Klikk-klakk-lyder på asfalt og brostein, innom 7-11 for å kjøpe kaffe. Da jeg nærmet meg møtestedet, så jeg en kar som satt like utenfor 7-11 i Storgata. Egentlig hadde jeg dårlig tid og tenkte jeg skulle gå rett inn. Men, det er dette med liv og lære. Skal jeg kunne bruke bloggen til å snakke om slike ting som at folk så lett snur seg unna, så kan jeg ikke gjøre det selv.

Så jeg gikk bort.

harald-tusberg-jr.jpgFoto: Ivan Tostrup

Bildet er hentet fra et intervju i Dagsavisen hvor Harald, som jeg snakket med i går, er intervjuet. Les her.

Jeg gikk bort og fikk en CD, en bit av en historie og et liv.  Og jeg tenkte, det er så tilfeldig, ikke sant. Hvem som havner her eller der, øverst eller nederst i næringskjeden. Jeg stod og trippet med høyhælte sko, BI-sekk, hadde nettopp drukket latte og lest makroøkonomi, vært sammen med en super familie i et flott hus. Irritert meg over haugen av klesvask som vokser i kjelleren.

Jeg tror mange tar livene sine litt for gitt. Jeg tror mange bare lever livene sine fra dag til dag, uten virkelig å se – eller reflektere over – at det kanskje bare er tilfeldigheter som skiller BI-studenten fra han som sitter på gata. «Ha, det kunne aldri ha skjedd med meg«, er det kanskje noen som sier.

Jeg er usikker.

Jeg har i alle fall snakket med så mange folk som har endt opp et annet sted enn de hadde tenkt til, planer om og lyst til. Og, det er ikke bare «dumme valg» som setter folk i vanskelige livssituasjoner. Det er tilfeldigheter og bare livets faen også.

Og det er her jeg tenker meg at vi andre kommer inn. Vi som studerer, jobber, og rett og slett bare har det mange andre ikke har. Det er ikke snakk om å selge alt man eier og har og vie livet til slummen. Det er fint at noen gjør det, men jeg innser at det ikke passer for alle. Jeg tviler egentlig på at det passer meg også. Jeg tror jeg blir sterkere og kan gjøre mer for andre, dersom jeg selv har det bra. Så får jeg leve med skammen, som slår meg av og til, skammen over å ha når så mange andre ikke har. Det er ikke noe moralistisk over dette, jeg forventer ikke at folk rundt meg skal ha det på samme måte, dette er vel noen av mine iboende, grunnleggende egenskaper. Vi som har, vi kan gjøre vårt for at andres gale valg har en mulighet til å reverseres, til at determinismen ikke gjelder.

Vi kan revolusjonere Darwin. Vi kan inkludere, fremfor å selektere ut.

6 kommentarer

Filed under Politikk, Samfunn

6 responses to “Om å få en bit av en historie og en del av et liv

  1. Tilfeldigheter eller skjebne ellr hva det er kan sende oss i mange retninger og situasjoner. Pent skrevet.

  2. Takk for kommentar 🙂 Ja, jeg mener også at tilfeldighetene rår i mange sammenhenger. Og nettverk. Det er nok enklere å komme seg på beina igjen etter et feilskjær, dersom man har folk rundt seg som kan hjelpe til. Men ikke alle har et slikt nettverk. Nå mener jeg ikke å stakkarsliggjøre folk, her, for jeg jeg tror ikke det bedrer livssituajsonen til folk. Men at resten av oss må se til å få opp øynene er helt sikkert.

  3. Veldig fint (og viktig!)
    Jeg klarte ikke å slutte å lese, selv om jeg har veldig dårlig tid. Utrolig bra.

  4. Jeg tror dessverre at mange tenker at de som har «falt utenfor» er vesensforskjellige fra «oss andre». Og jeg er helt sikker på at de tar feil. Mennesker er ikke så forskjellige innvendig, men vi har forskjellig bakgrunn og forskjellig livserfaring. Livet behandler oss rett og slett forskjellig, og jeg tror det er hovedforklaringen.

    Må ellers bare få si at jeg liker godt det du skriver om. Det er viktige temaer, som fortjener at noen skriver om dem.

  5. Takk for det, Flopsy 🙂 Det er hyggelig å høre! Jeg er også sikker på at menneskene du skriver om tar feil..

Legg igjen en kommentar

