Kan vi snakke litt om maktbehov, vær så snill?

Hva er det med mennesker og makt? Hvorfor preges organisasjoner av makt, konflikt, baksnakking, skittkasting, mangel på kommunikasjon, ansvarsfraskrivelse, uthenging av whistleblowers, enevelde, intriger og desslike?

 Jeg mener, at jeg temmelig ung alder til tross (i denne sammenheng i alle fall) ,har vært vitne til en god del underfundige vedtak og avgjørelser. Jeg har engasjert meg i organisasjonslivet i noen år, og jeg blir helt satt ut av maktbehovene enkelte vandrer rundt med.

 Jeg har skrevet om dette tidligere også.

Det som forundrer meg aller mest, er at jeg ofte får høre at «slik er det i alle organisasjoner, både ideelle organisasjoner og i næringslivet».

Hvorfor det?????

Jeg skal bli næringslivsleder en dag, jeg. Så skal jeg pokker meg vise dere alle at det er fullt mulig å skape et miljø som oppfordrer til innovasjon og kreativ dialog. Et miljø hvor konflikter gjennomdiskuteres, slik at de kan løses og noe nytt og bedre kan skapes.

Jeg er så lei av folk som ikke forteller hele sannheter. Veldig.

2 kommentarer

Filed under Meninger

2 responses to “Kan vi snakke litt om maktbehov, vær så snill?

  1. Jeg tror ikke det er sånn i alle bedrifter. Her borte har det kommet en ny trend den siste tiden som inkluderer positivt arbeidsmiljø, kreativitet, lov til å feile osv, det viser seg å ha positiv effekt på profitt.

    Jeg tror misbruk av makt, baksnakking og skittkasting kommer av usikkerhet. Om man skaper en arbeidsplass der alle føler de kan være seg selv og få brukt sine beste egenskaper, så kan man i alle fall redusere sånne ting så godt som mulig.

  2. Nei, det er nok ikke slik overalt 🙂 Og, godt er det. Det er sikkert slike eksempler her også, men kan hende ikke i den grad?

Legg igjen en kommentar

