Kan ikke du bable litt, da? (Du, dronningen av halve setninger)

-Kan ikke du bable litt, da?

Sier min samboer til meg, nesten hver kveld. Noen ganger blir jeg påtatt oppgitt, kaster Arne Treholt-boken (jeg liker, men aldri blir ferdig med å lese på grunn av all bablingen) demonstrativt ned på gulvet.

– Mja, men jeg har faktisk ingenting å bable om!

-Tull! Du har alltid masse jentebablings!

– Hm, ja ok, da. Har du tenkt på, hm, jeg tenkte på i stad – og nå føler jeg meg slem egentlig, men jeg tror kanskje alle tenker sånn, eller har det slik, at det egentlig er så rart at alle vi kjenner er mennesker!

-(…)???

– Ja, nå nettopp, ikke sant, da jeg lå og leste i Arne Treholt-boken (Gråsoner), så tenkte jeg på at jeg har så lyst til noen ganger, å invitere folk, slike folk som sikkert tenker at jeg er en ung mor som gir ungene mine altfor mye sjokoladekake, mens de selv bare lager raspede gulrøtter og andre kjedelige ting, jeg har så lyst til å vise dem, liksom. På en måte ta rotta på dem, og det er jo dét jeg mener med at det var slemt, at jeg vil vise folk at så bra har vi det, så bare fuck off. Jeg får så lyst til å ta dem med hjem til meg, du vet de som alltid vil være i FAU og SU og slike ting, de som tilhører de som liksom forstår seg på barn og dedikerer (…) , æsj jeg vet ikke, og så er det slik at jeg ikke tror at de vet at vi er så gode mot hverandre, så flinke med ungene, har et hus som er tusen prosent i forhold til det de har, og nå gjør jeg det igjen – ikke sant, det er som om jeg bare lengter etter å prakke vår hverdagsluksus ned i halsen på de folkene og kveler dem mens jeg smiler og sier strengt at «ha ha ha, det hadde du ikke ventet deg, hæ?» 

– Du er rar du, mamma… [vi er faktisk så etablerte at min samboer har begynt å kalle meg mamma. Jeg er liksom alles mor i dette huset]

– Poenget er bare at det er så slemt at jeg alltid har så lyst til å vise folk. Fingeren, huset, matpakkene vi lager, middagene vi spiser, hvordan vi har det, samtidig som alt er helt laidback, for vi er fader meg flinke til å få til ting, og det blir slemt fordi de er jo menn-e-ske-r!!! Alle de folkene jeg tenker på og tenker noe om, de er mennesker, de lever, de puster, de går, de venter på bussen, de driver med sitt og de tenker på sine problemer og gleder, mange av dem har sikkert lagt seg nå, de skal sove, i morgen skal de stå opp, de er jo akkurat som oss på mange måter. Å, jeg får så dårlig samvittighet når jeg tenker dritt, for de er jo mennesker. Jeg skulle egentlig ønske at det ikke bodde noen andre mennesker i verden, jeg, for da hadde jeg ikke trengt å forholde meg til dem. Men, fader, da hadde det jo blitt litt kjipt, for hvis du for eksempel fikk lyst på en burger, og skulle på Mc Donalds, så måtte du ha jobba der selv! Men, nå går jo ikke vi på Mc Donalds uansett, så det ville kanskje ikke vært noe problem, men poenget er at det ville jo bare kanskje ha vært litt…kjedelig. Og så vet du, de Syv Dødssyndene med Christopher Skaug, jeg trodde det skulle være verre, jeg blir ikke sjokkert i det hele tatt, jeg synes egentlig bare det er helt merkelig at folk blir så sjokkerte, det skal så lite til. Men det kan jo hende det blir verre etter hvert som de kommer lenger ut i serien, jeg gruer meg kanskje bittelitt til programmet som skal handle om vrede, det kan jo bli ufint, men jeg tror jeg leser litt i Arne Treholt-boken, jeg, for jeg har virkelig ikke noe å bable om. I det hele tatt eller what so ever om du vil, og det, ja da, så. Sover du?

-zzz

Og sånn svimler nå egentlig dagene avgårde og i dag er det atter fredag. Det er en annen ting jeg har bablet mye om, på tampen av en lang dag, at det føles som om jeg alltid går og legger meg. Selv om det som regel går 18 timer mellom hver gang jeg gjør det, for tiden går så fort, at jeg ikke synes jeg gjør annet enn å legge meg på kvelden for å forsøke og lese i Arne Treholt-boken. Det er som om hver dag er over på et kvarter.

11 kommentarer

Filed under Babbel

11 responses to “Kan ikke du bable litt, da? (Du, dronningen av halve setninger)

  1. hehe

    nå babler du igjen 🙂
    det jeg er mest engstelig for, dersom det ikke skulle være noen andre mennesker i verden, er slike rent praktiske ting som;

    – hvordan få tak i kaffe?
    – kan noen anbefale en flink tannlege?
    – hvem skal lage valpolicella?
    – må jeg leve med denne resten av livet, siden det ikke er noen som lager dem lengre???

    vel vel, det er jo helt klart noen fordeler også, man slipper jo om ikke annet å jobbe.

    bla bla bla 🙂

  2. Jeg kan godt starte vinproduksjon! Går ikke av veien for å dyrke kaffebønner heller, jeg. Og kvern har vi allerede!
    Tenner blir trolig litt verre, men jeg har jo erfaring med å nappe ut tanna selv og skylle med vodka, jeg. Blir kanskje verre for deg?

    😉

    Du er forresten ganske bablete sjæl.

  3. Hmm, men blir det ikke jævlig kjedelig?

  4. Sikkert. Men nå var vel dette helt klart hypotetisk ment 😉 Jeg sa det allerede i den innledende fasen av gårdagens babling, remember??? Eller kan jeg trekke konklusjonen at du faktisk ikke hører etter ?? *sjokkert* !!

  5. eller så hadde jeg allerede sovnet!

    😉

  6. Vinproduksjon hadde vært spennende 🙂 send meg ei flaske når det er ferdig da

  7. Du blir flinkere og flinkere til å skrive. Ti kjæm boka?

  8. Haha. Den kommer når jeg har blitt ferdig med å lese alle pensumbøkene==>fått meg jobb innenfor pensumfagområdet==>nesten jobbet meg i hjel==>blitt utbrent tre ganger==>finner ut av livet er mer enn stres og mas 🙂

    Jeg skulle gjerne hatt tid (og ork) til å sette meg ned for å skrive noe bare for gøy.

    Men du da!!!! Du må jo bare sette i gang med skrivingen, du 🙂 Du er jo kjempeflink 🙂

  9. Knut Stian: hvis jeg skal begynne med vinproduksjon, så blir det i alle fall en helt ny smaksoppvelse :-/

  10. Kan det tenkes, og dette er selvsagt bare et forslag og slett ingen påstand, at mannen bruker deg som sovemedisin? Nei, jeg tenkte vel det.

    Morsomt å lese er det i hvert fall! Jeg oppdaget deg gjennom Tordenbloggen og jeg tror muligens jeg skal bruke en stemme på deg i dag. Jah! 🙂

  11. Hm. Ikke tenkt på før. Kan hende det er slik det henger sammen, ja 🙂 Hm. Nå må jeg nesten gå bort for å spørre. Mulig han får deng!

Legg igjen en kommentar

