Tusen takk for mangt og mye

Takk ….

Til de som stemte på meg i Tordenbloggen i går 🙂 For selv om jeg liksom ofte later som om jeg ikke bryr meg om slike ting, så gjør jeg jo det, men «problemet» mitt er vel at slike ting lettere innrømmes de gangene det går bra. Hadde det gått skikkelig grisedårlig så kunne jeg jo fortsatt med å late som om det ikke betyr noe.

Takk for mailen jeg fikk tidligere i dag.

I dag fikk jeg nemlig en mail som omhandlet psykisk helse-jobbing, og det stod blant annet:

Vi som er aktører på psykisk helsefeltet og opptatt av brukerperspektivet må alltid ha med oss Don McLeans ord til Vincent van Gogh:

«And now I think I know

what you tried to say to me

how you suffered for your sanity

how you tried to set them free.

They would not listen

they´re not

listening still

perhaps they never will

Vincent av Don McLean

Og jeg husker med ett en av de mest idealistiske lærerne jeg noensinne har hatt. Jeg gikk i femteklasse, jeg følte meg stor i hodet [det gikk over etter hvert] og jeg husker faktisk [hvor gamlis det enn måtte høres ut] en lærer, som lot oss høre denne sangen. Vel og merke gikk han ikke rundt i klasserommet som på en amerikansk film, ei heller stod han på kateteret og så vidt jeg kan huske var det heller ingen av elevene som gjorde noe annet enn å sitte, lytte til musikken, og vi hadde blitt bedt om å «tenke på vårt» som han sa, det ble ikke reflektert så mye over da, men jeg antar han ville vi skulle sitte der, ta inn musikken uten å snakke sammen, gjøre opp våre egne selvstendige tanker om sangen og om teksten.

Etterpå spurte han oss hva hver og en mente denne teksten kunne bety.

Husk vi var ikke så gamle, så ikke mange av oss visste vel – om noen – hva van Gogh hadde malt eller hvilke lidelser han hadde opplevd, men jeg husker en smarting, en klok liten mann [han er vel en stor mann nå!] sa at han trodde sangen handlet om en som ikke ble forstått.

Og hvordan kan man egentlig bli forstått av mennesker som ikke vil lytte eller se, slik at de skjønner hva de skal forstå?

…og læreren? Vel, han fikk fyken.

For i tillegg til å ville lære oss nytten, gleden og å utvikle en iver etter å tenke selv, så delte han ut noen regneoppgaver med basis i sekstallssystemet, og da ble det visst for mye av det som var rart for de voksne som stod rundt. Hva vi mente var det jo ingen som brød seg om.

Jeg håper det gikk bra med ham. Jeg har i alle fall ikke glemt denne læreren som våget å kjøre litt off-pist.

2 kommentarer

Filed under Øyeblikk, Musikkvideoer, Uvitenhet

2 responses to “Tusen takk for mangt og mye

  1. Den sangen er så nydelig… og bildene også. Har vært glad i den sangen i mange år.

    Så utrolig fin lærer, som ga dere rom, tid og mulighet for å tenke litt selv. Også får han sparken.. 😦

    Det er noen lærere (vikar ofte) som jeg virkelig husker… og det er de som gjorde ting litt annerledes, lærte oss andre sanger osv. Husker en som hadde med gitar og lærte oss noen av sangene til Trond Viggo. Det var kjempefint! Følte at han forsto oss, på en helt annen måte enn lærere flest. Han møtte oss der vi var. 🙂

    Håper noen av disse sveiper innom her og leser at de har betydd noe!

  2. Jeg vet det, den er så fin! Dersom dette hadde skjedd i dag tror jeg det ville blitt sett på som en positiv ting å gjøre, men det passet visst slikkelig dårlig inn der og da.. Jeg syntes det var morsomt å regne med sekstallssystemet, jeg 🙂

    Godt du også har et godt lærerminne 🙂 «Han møtte oss der vi var» – det var en god setning, Lothiane. Flere skulle møtt mennesker der de er.

Legg igjen en kommentar

