Livet, døden, kjærligheten og bloggen oppsummert.

Jeg ser ikke deg, du som kommer inn her for å lese. Jeg har noen faste lesere som kommer innom ganske så ofte, men mange havner også på min side etter å ha søkt i google, kvasir eller en annen søkemotortjeneste.

Hvis jeg deler inn i klassiske livet, døden og kjærligheten – kategorier, sånn for enkelhets skyld, og i tillegg legger til kategorien bloggen, for de spesielt interesserte: her er en kort-kort oppsummering av denne bloggens viktigste budskap.

Det er ikke så lett å se, egentlig, men det ligger en del lenker i dette innlegget. Der er skriften litt fetere (men forskjellen er ikke stor..hm, noen som vet hvordan dette endres?) og musepekeren blir til en pekefinger.

Livet og døden.

Livet er stort. Livet er smått. Livet kan være både rart og trist. Noen lever lykkelige liv, andre gjør ikke det. Likefullt er hver dag en del av livet. Dere husker kanskje en reklamefilm for en stund siden. Stig Johansons ord på skjermen:

 Alla dessa dagar som kom och gick, inte visste jag at de var livet.

Jeg husker ikke hva denne reklamefilmen skulle reklamere for, men budskapet til Johanson, det husker jeg. Alle disse dagene hvor jeg stresser med eksamen, artikler, barn, hus, løping fra det ene til det andre – det er livet. Jeg må ikke glemme det. Livet er ikke noe som skjer, etter man er ferdig med det man skal gjøre.

Mange kommer hit fordi de søker etter ord som har med døden å gjøre. Det kan virke som om flere som kommer hit, er mennesker som fortsatt lever, mens noen av deres kjære er gått bort.

Mange som søker på google og havner her, har et liv som ikke er så lett. Søkeord som går igjen er

Selvmord

Livet etter selvmord

Etterlatte+selvmord

Sliter psykisk

Homofili+selvmord

– og mange flere av samme type. I det siste har det også havnet folk her, som har søkt etter Pro-Ana (de som ikke kjenner til hva det er, kan trykke her). Da tenker jeg at jeg er glad de heller kommer hit, enn til en side som forteller dem at de er flinke hvis de ikke spiser.

Ingens liv er utelukkende enkelt. Og man kan si så mange ganger man bare vil, at det er ganske greit å leve livet i Norge, kontra nesten alle andre land i hele verden. Men, det betyr ikke at folk ikke kan ha det vondt inni seg i Norge. Mange har det, svært mange vil slite i løpet av livet. Allikevel kan det virke som om vi er livredde for å snakke om det.

I alle fall hvis det angår oss selv.

Vet dere, jeg er faktisk veldig glad for at de som søker kommer hit. Like etter jeg hadde lagt inn et innlegg om Mental Helses nye nettsted hvor man anonymt kan skrive om det som plager en, og så får svar, gjorde at noen som på google søkte etter «trenger å snakke om psykisk lidelse» havnet hos meg. Lenken jeg la ut til Sidetmedord ble klikket på en del ganger.

Et annet innlegg som genererte treff, var et jeg la inn om en radiodokumentar på NRK om incest. Flest mulig bør høre på den, for det gir de av oss som ikke selv har opplevd dette, mer reflekterte tanker omkring noe av det mest tabubelagte i vårt samfunn. Psykisk helse er tabu. Men incest er det svarteste av det svarte, det tør vi ikke snakke nok om. Stillheten vår kan være ødeleggende, tror jeg.

I høyremargen på denne siden kan du finne en oversikt over kategorier. Innelegg om psykisk helse står oppført under «helse». Nærliggende, ikke sant 🙂

Kjærligheten.

Min store kjærlighet er min familie. Jeg beskriver dem som samboeren (Supermann), åtteåringen og treåringen. Ja, nå har toåringen blitt tre, derav «navneskiftet». De er det viktigste av det viktige for meg. For de som har lest her en stund, samboeren kom seg fint igjennom det Iskwew kalte Sivilisasjonens endeholdeplass, også kjent som Nye Sandvika Storsenter. I anledning toåring som over natten ble transformert til en treåring, måtte lekekjøkken handles inn. Han bestod med glans, både selve handleturen og den påfølgende monteringen. Ja – det kom flatpakket.

En annen av mitt livs store kjærligheter, er bøker. Jeg elsker bøker. Jeg elsker å lese. Den boken som gjør at flest mennesker havner på siden min, etter å ha søkt, er Rohinton Mistrys fan-tas-tisk-e bok Balansekunst (A fine balance). Har du ikke lest den, gjør det. Jeg er nesten sikker på at du vil tenke at det var en lur ting å gjøre. Jeg skrev om boken her. Hvis jeg noen gang skulle bli berømt, og folk skulle være interessert i høre om boken som forandret mitt liv, så ville jeg svart Balansekunst.

Nå leser jeg Fyrsten av Machiavelli. Jeg har hatt den liggende ved sengekanten en stund, men startet først skikkelig i går. O fryd. Ikke rart den er berømt.

Det er så mange andre gode også. Jeg må visst lage en liste en dag.

Åtteåringen er forresten en lese-racer. Men, han sliter litt med å få historiene han lagrer inne i hodet, til å komme fra hjernen, ned gjennom armen og deretter ned på papiret. Det skal vi øve litt på, for det er noe kjærlighetsaktig over det å skrive, formidle noe, tømme hodet. Å skrive handler om å dele. Mine tanker inne i mitt hode betyr ikke så mye, dersom jeg ikke kan få en mulighet til å videreformidle.

Og da er vi med ett inne på min siste oppsummeringskategori. Og det var før jeg koblet kjærlighet til valpolicella, parmesan, tomater som smaker sol, friske og kalde høstmorgener og kvelder, Toscana og god kaffe. Dét dreier seg også om kjærlighet for meg.

Bloggen.  

 – Så rar hun er, vil kanskje noen tenke.

Elsker hun kaffe? Kan man ha et lidenskapelig forhold til kaffe?

Selvsagt kan man det. Jeg tenker man kan ha et fullstendig eller tilnærmet lidenskapelig forhold til alt. Selv er jeg gjennomført emosjonell. Og, jeg liker å gå med fane.

Å, hun er en av de som bråker om alt, vil kanskje noen konstatere.

Min kontra===> Ja.

Bloggen er blitt mitt fristed til samfunnskritikken. Å kritisere for å bedre, det er dét jeg er opptatt av.

Vi snakker ofte, både i dagligtale og i media, om samfunnets svake grupper. En urettferdig merkelapp, for i denne merkelappen inkluderes jo ofte bare elementer som de såkalt sterke har mer av enn de såkalt svake. Det dreier seg om god økonomi, utdanning, jobb, en god helse. Mennesker med mye penger, høy utdannelse, en fancysmancy jobb og god helse ses på som ressurssterke. Er du sosialklient med bare ungdomsskole, rusproblem og bor på gata, så kan vi gå rett forbi deg, ikke snakke med deg, ikke bry oss om deg, ikke tenke på deg selv om det snart er desember og kaldt og du kanskje må bo ute. Whatever, ikke vårt problem, klar deg selv, jeg skal hjem til lammesteken.

 Mange er jo sånn. Og, vi må våkne opp her, altså. Det går ikke an. Jeg har skrevet flere innlegg om dette også. Jeg er ikke noen Mor Teresa. Jeg ser ikke på narkomane som hellige kyr som skal vernes mot alt, som det ikke skal stilles krav til. Krav er sunt, det. Krav vitner om respekt.

Bloggen er et sted hvor jeg kan skrike ut om det som opprører meg. Det er et forum for engasjement. For, under kjærlighet skrev jeg om formidling. Blogg dreier seg om formidling. Kan man formidle engasjement, så kan det rett og slett være slik at man er så heldig at andre også påvirkes, slik at de ønsker å endre på det som er urett. Engasjementet i sofakroken, det funker ikke så bra det, for da bor det bare inne i ditt hode.

Det må ut

6 kommentarer

Filed under Babbel, Blogger, Blogging, Godt og blandet, Helse, Victoria redder (hver)dagen din

6 responses to “Livet, døden, kjærligheten og bloggen oppsummert.

  1. godt å lese Victoria 😉

  2. Takk for det 🙂 Det var hyggelig av deg!! (bare det ikke var satan som skrev. Hm, man kan jo ikke vite vet du)

  3. Koselig av deg, Martin 🙂

  4. Tror dette er det beste blogginnlegget jeg noen gang har lest…
    Takk for titten, skal titte litt mer her inne. Kom forresten inn hit ved å søke på google. 😉

  5. Siri, det var veldig hyggelig sagt av deg! Håper du finner andre poster du liker også 🙂

Legg igjen en kommentar

