Metode, dataanalyse og galskap

I morgen har jeg eksamen i Metode og dataanalyse. Begreper flyr rundt inne i hodet, lukker jeg øynene ser jeg ANOVA, faktoranalyse, regresjon.

Jeg sitter og tenker på variabler, reliabilitet og validitet. og  Jeg sitter og tenker på at jeg faktisk er litt REDD foran eksamen i morgen. Jeg pleier å føle en viss grad av kontroll, men jeg gjør ikke det nå.

Jeg vet ikke om jeg vet det jeg skal og bør vite, og jeg vet ikke helt hvordan jeg skulle forklare at jeg vet det jeg faktisk vet.

Dette er ikke bra.

Nå har jeg hatt eksamen i matte og organisasjonsteori. Begge deler har gått veldig bra. I tillegg skal jeg ha makroøkonomieksamen snart. Den tror jeg også kommer til å gå bra, makro åpenbarte seg for meg i høst, som noe veldig spennende, moro. Jeg har vært helt ekstrem, nesten hatt mer lyst til å sitte og lese makro enn å gjøre nesten hva som helst annet.

Jeg liker statistikk.

Jeg gjorde en veldig god eksamen i statistikk i fjor.  Jeg liker derimot ikke at vi bare skal hoppe over en masse greier som jeg tenker er lurt. Hvordan kan jeg sitte og analysere spss-utskrifter, dersom vi ikke har fokusert på det som ligger bak? Mulig andre skjønner det, men det gjør visst ikke jeg. Mulig noen bare kan si seg fornøyde med at resultatet er signifikant, siden det står sig<0,05 i spss. Men jeg vil vite hvorfor.

Jeg tror at vi hadde lært mye mer, dersom vi hadde fokusert på hva dataanalyseprogrammene gjør. Det er jo ikke vanskelig å regne ut, men det blir vrient når det, som i eksamenscaset, er 148 respondenter og 29 spørsmål. Det blir fort mange regneoperasjoner, så derfor har jeg ikke hatt mulighet til det, og nå sitter jeg og tenker på alle de begrepene som jeg får helt noia av, fordi jeg ikke klarer å forklare dem helt fullt ut.

Det er visst bare sånn jeg er. Klarer liksom aldri å bare ta noe for det det er. Jeg skulle ønske jeg hadde hatt statistikk før spss og slike programmer kom. Da hadde det vært moro, da.

8 kommentarer

Filed under Skole

8 responses to “Metode, dataanalyse og galskap

  1. Takk, denne gangen tror jeg jammen jeg trenger det. Skal ikke sitte med bøker til tre i natt 🙂

  2. Jeg har akkurat hatt mitt første makrokurs og fikk nok mye den samme følelsen som du fikk. Har hodet fullt av kurver.

    Hva er det du studerer?

  3. Hei! Jeg studerer på BI og har i år tatt noen kurs fra førsteåret og noen fra andreåret. Jeg kommer til å gå videre med finans, for jeg synes av en eller annen grunn at dette er så moro, og jeg gleder meg til økonometri!

    *syk?*

  4. Jeg har bare hatt ett fag i finans, men det gav absolutt mersmak. Altfor teoretisk selvsagt (verden kan dessverre ikke oppsummeres i formler), men det bygges vel ut i senere kurs. Er du ett av disse skolelysene som går førsteåret og tar kurs fra andreåret på siden (de er litt irriterende)?

    Det er overhodet ikke sykt å glede seg til økonometri, spesielt ikke om man har såpass peiling som du synes å ha.

    Hvordan gikk det, forresten?

  5. Hei! Jeg er litt usikker, men akkurat metode gikk ikke helt slik jeg ville. Regner med at jeg tar den opp igjen en gang senere, for det er ikke det at det er så vanskelig, men jeg brukte nok for lite tid.

    Men nå er det kun makro igjen dette semesteret – og det er bare gøy. Irriterende skolelys, det tror jeg ikke at jeg er. Men jeg bruker ganske så mye tid på dette, for jeg tror ikke man kommer seg dit man vil med kortet fullt av C-er, jeg. Ikke ville det ha vært noe moro heller.

    Man er da avhengig av bekreftelser, for pokker.

    🙂

  6. Regresjonsanalyse er en uformelig masse, helt til man plutselig knekker koden. Håper du knekker den slik du gjorde med «makro».

Legg igjen en kommentar

