Juletanker,dobbeltmoral og gretne gamle gubber.

I går fikk jeg plustelig en form for julestemning. Det kan ha noe med at jeg gikk ned i boden for å finne esken med julepynt. Siden det er Luciadagen i dag, måtte treåringen ha sølvglitter rundt livet. Sølvglitteret bor julepyntesken, og jeg tasset ned i kjellerboden, bar esken opp. Vi åpnet den, fant frem glitteret, hang opp noen stjernelys og en enkel stjerne på ytterdøren. Egentlig burde jeg hatt bilde av stjernelysene, men det ville vært enklere å ta, dersom jeg hadde visst hvor digitalkameraet er. La meg heller beskrive.

Vi bor i et hus fra 1875. Opprinnelig et gammelt bryggerhus, og mye av det gamle er bevart. I trappen mellom 2. og 3. etg. er den autentiske murveggen. Daglig ramler det ned puss, den er fantastisk. Diagonalt går en gammel bjelke. Langs denne festet jeg en enkel remse med julestjernelys, og det ble ikke jalla, det ble fint. 

Å

Sa vi.

Så la jeg ungene, fant frem Luciakjolen. Fant frem klær til alle, siden vi skulle være i barnehagen veldig tidlig, og jeg er ikke så flink til å stå opp tidlig om morgenen. Jeg må jo, men det er som en lidelse hver dag. Men vi kom oss dit, det var nydelig. Jeg satt med et så inhabilt smil bare en treåringmamma kan ha, mens jeg smilte med hele meg og tenkte: hun må jo være på grensen til et geni, det barnet. Går pent i rekken sin, synger sangen, lyset høyt hevet. Hvit kjole med sølvglitter.

Jeg drakk kaffe, og åtteåringen spurte ørten ganger om jeg ikke ville smake på en av lussekattene? Det burde jeg sikkert ha gjort, men jeg klarer ikke det. Jeg fikser rett og slett ikke tanken på å spise baksten knadd av klamme barnehender, krydret med buser. Men, jeg tok en pepperkake og en clementin, og tenke: sånn skulle dagene alltid ha vært. Slik skulle det alltid ha vært å levere i barnehagen. Dunkel belysning, kaffe, tid til samtale med de andre foreldrene.

Nå er jeg hjemme. I dag skal jeg lese. Har siste eksamen for i år på mandag, tror det skal gå bra.

Innledningsvis sa jeg at jeg fikk julestemning av å hente esken. For meg er julestemning noe fysisk. Det er ikke et astrakt, ullent begrep, men det er noe jeg kjenner rent kroppslig. Det føles nemlig som om gulvet blir mykere. Det lukter annerledes. Jeg, som overhodet ikke er et nipsmenneske og heller ikke overdriver julepyntingen, kan se på julestjernene og kjenne at jeg merker i magen at jeg gleder meg.

Samtidig kjenner jeg jo litt på min egen dobbeltmoral. Noen ganger er jeg liksom så skinnhellig, roper ut om at det beste er å kjøpe en geit, få et barneby-barn. Sier til meg selv, at det skal jeg si at jeg ønsker  meg. Og, når jeg får spørsmålet om hva jeg ønsker meg til jul, så svarer jeg bøker, gavekort i en skobutikk, ny bukse.

Jeg har faktisk ikke sagt en eneste gang at jeg ønsker meg en geit.

I går kveld fikk jeg mail fra Universitetsforlaget. God jul og godt nytt år til alle samarbeidspartnere. Julehilsen på mail, og info om at de sender penger til Redd Barnas utdanningsprosjekt i Etiopia. Jeg tenkte: det er rart det der, at jeg nesten føler dét kompenserer for at jeg har egoønsker til jul, når jeg hele året går rundt og tenker at jeg ikke trenger noen ting. 

Og jeg satte meg ned i sofaen. Skrudde på TV, og på NRK viste de dette programmet:

Grumpy Old Men: Christmas Special: Del 1 

Del 2

Del 3 

Del 4 

Del 5 

Del 6 

Del 7 

Ser du Supermann?? De gretne gubbene er nesten akkurat sånn som deg!

3 kommentarer

Filed under Godt og blandet

3 responses to “Juletanker,dobbeltmoral og gretne gamle gubber.

  1. Ellen

    Du kan få en lussekatt av meg. Jeg har knadd den selv – med rene hender og føtter! 😉

    Lykke til med siste eksamen!

  2. Wæ! Knar du lussekatdeigen med føttene 😉 ???
    Takk for eksamenslykkeønskning 🙂

    Det skal bli godt å være ferdig for i år!!

  3. Hmm, der fikk jeg noe å tenke på. Jeg har heller ikke ønsket meg en geit. Men jeg har ønsket meg opplevelser og hjelp i stedet for butikk-kjøpte gaver… likevel ganske ego, jeg ser jo det.

    Høres kos ut i barnehagen! Jeg husker også det som koselige stunder.

Legg igjen en kommentar

