Julestemninger

Jeg sier høyt at jeg ikke er i julestemning, men det er nok mye selvbedrag i den setningen. For, jeg plystrer konstant på En stjerne skinner i natt, O helga natt og We´re all going on a summerholiday – selv om den siste ikke hører hjemme i juletsemningskategorien. En eller annen hovedsikring som ikke virker, muligens.  

Jeg ser på stjernene som er hengt opp, og den lille svibelen treåringen hadde med hjem fra barnehagen. Den hadde en misjon, sa de i barnehagen. Svibelen skulle gi julefred og lysstråler.

I går, mens jeg plystrende gikk rundt i huset, tenkte jeg om ungene mine:

 – jeg vil gi dere følelsen av at gulvene er myke å gå på.

For, slik var det alltid for meg da jeg vokste opp. I julen føltes gulvene ekstra myke, som tykke ulltepper man kunne la føttene synke ned i. Det var ro, det var fred, det var stille, det var forventning og moro.

Det var varme.

Skinnet av røde lys med gul flamme. Knitring fra peisen. Lukten av jul.

Jeg har ikke vært så flink til å skape julestemning hjemme i år, har vært så opptatt – løpt rundt så mye. Gjort ting, jobbet, hatt eksamener. Men nå i dagene fremover skal vi lage pepperkakehus, pakke inn noen presanger og ha det fint, mens vi skaper følelsen av gulv som er myke å gå på for tassende barneføtter.

6 kommentarer

Filed under Famileliv

6 responses to “Julestemninger

  1. Et lite tips; gå ned i kjelleren, hent det mykeste og største persiske teppet i Buskerud og legg det på gulvet i stuen. Da blir det perfekte forhold for små barneføtter som trenger en myk start på dagen 🙂

    Herregud de er over snittet bortskjemte!

  2. Mentalt myke gulv, mann. Mentalt!

  3. Du bare nyyyyter å ødelegge raddis-imaget mitt, du!

  4. Supermann 348

    Hvilket raddis-image?

    Skal ikke du hit (klikk på supermann 348) på juleferie?

  5. Den tok jeg vekk. Det får være måte på. Oppfører du deg ikke, så blokkerer jeg deg helt. *nesten sur på ekte*

  6. Hehe

    bra du bare var sur på «lat» 🙂

Legg igjen en kommentar

