Lommemannen verre enn incestfa(r)en?

Jeg så, som så mange andre, nyhetene om at Lommemannen var tatt. I ettertid har det vært flerfoldige bloggdiskusjoner, de aller fleste av dem dreier seg om valget av Tor-Erling Staff som forsvarer. Mange mener at Staff har kommet med kvalme utspill i forhold til både tidligere pedofilisaker, og nå Lommemannsaken.

Jeg har lest. Tenkt at jeg skulle kommentere, men ikke gjort det. For det første, det er ingen tvil om at jeg synes det Lommemannen er anklaget for er ille. Veldig ille.  For det andre, jeg mener Staff er teit på dette området. En venn av meg sa for en stund siden at han hadde lest en bok, hvor Staff fikk snakke seg litt tom på en del temaer, og at meningene ikke var så polariserte når han  fikk litt mer plass på å snakke. Det kan godt hende det stemmer, jeg har ikke lest den boken og akkurat nå husker jeg ikke engang hva den heter. Så, for alt jeg vet, kan det hende Staff mener mer om disse tingene enn MSM lar oss få inntrykk av.

Det snakkes om straff på 21 års fengsel. Nå har ikke saken vært oppe ennå, men med alt styret rundt den, så tror jeg nok det blir en streng straff. Ikke for streng, ikke misforstå. Han fortjener, dersom han er skyldig, å få svi.

Men, det jeg lurer på er:

Er det verre å misbruke 100 gutter enn å misbruke, la oss si én datter 100 ganger?

Det kan virke slik.

Hvis denne saken utvikler seg til å bli det mediestyret det ser ut som, hvis hele Norge skal engasjere seg i dette, hvis det skal være enda flere partier (som i kjølvannet av denne saken) foreslår økning av maksimalstraffene, hvis det skal bli lynsjestemning dersom Lommemannen idømmes – la oss si – 7 års fengsel, så får dere pokker meg også rope ut for høyere straffer og færre henlagte saker i incestsakene også.

En av mine venner lever ikke lenger pga incest. De tok til slutt livet av henne. De er fremdeles fri. Hvis Lommemannen blir dømt for dette pga funn av en lommefórløs bukse (og sikkert flere ting jeg ikke har fått med meg, da), så skaper dette en form for presedens.

Gjør det ikke?

Høyere straffer for incestovergripere, og gjør det lettere for ofrene å få saken sin opp! NÅ!

12 kommentarer

Filed under Forbannet

12 responses to “Lommemannen verre enn incestfa(r)en?

  1. Hei C!

    Fint at du er enig i det!! Synes selvsagt denne saken er ille, men det virker som om folk ikke catcher grusomheten i incest i det hele tatt.

    Det tydeliggjøres veldig gjennom blogger, hvor denne saken nå er snakkis nr. en, og alt det styret som var omkring overfallsvoldtektene i fjor. De ungene som utsettes for overgrep jevnt over, av en eller flere slektninger og deres venner, de holder folk kjeft om, og få overgripere straffes. Det er underlig, tenker jeg.

  2. C

    Incest er så tabubelagt at det er helt fryktelig.
    Denne saken er utvilsomt grusom, men jeg er helt enig i at incestsaker bør belyses betraktelig mer.
    Det blir ekstra ille når gale mennesker (les:Staff) går hen og mener saker som denne med Lommemannen er «peanuts» – og ufarliggjør (eller ihvertfall prøver) det totalt forkvaklede synet på seksualitet.

  3. God vinkling, Victoria!

    Det jeg mener er at uttalelsene til Staff rammer alle som er utsatt for overgrep, ikke bare de som har blitt utsatt for overgrep av Lommemannen. Når Staff på dette spørsmålet:

    – Mener du at oralsex mellom mindreårige gutter og eldre ukjente menn generelt ikke kan medføre traumer eller skader?

    … greier å svare dette:

    – Det er ikke slikt gutter reagerer på, men det blir det når politiet gjør det til verdens verste forbrytelser, mener Staff.

    (Kilde:
    http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/01/11/523612.html)

    … da blir jeg bare lynforbanna.

    Lommemannen er en «tøm og røm»-overgriper så når han har forsvunnet igjen har han vært borte (selv om jeg vil anta at mange av ofrene har levd i stor frykt for å møte på ham igjen siden de ikke har hatt noe navn på ham eller kanskje heller ikke egentlig et ansikt). Derfor mener jeg også så absolutt at det er verre hvor en forelder eller en fortrolig av barnet bryter all tillit og forgriper seg og det gjerne på regelmessig basis.

    Jeg tror ikke å øke straffene har noe for seg (overgriperen «lærer» vel ikke mer av det? det vil ikke ha tilstrekkelig preventiv virkning?). Som i forhold til en del andre saker handler det vel først og fremst om å faktisk bruke de lovene vi allerede har. De pengene som ville blitt brukt på å holde en overgriper i fengsel noen ekstra år bør mye heller brukes andre steder, f.eks. til å utdanne folk (avhørere, terapeuter, Barnas hus etc) og ikke minst tror jeg virkelig man må se til å få sving på behandlingstilbudet til overgripere.

    Det viktigste i overgrepssaker er vel ikke lengden på fengselsstraffen, men at skylden blir plassert der skylden hører hjemme? Barnet/ungdommen/det voksne barnet fortjener at overgriperen faktisk tar/må ta det hele og fulle ansvaret for overgrepene som er utført.

  4. Jeg føler ikke at incestsaker blir sett på som «mindre ille» enn saker som denne med Lommemannen, men forstår poenget ditt. Er enig i at det er for lite oppmerksomhet og for lite fokus på sexovergrep generelt. Det er få saker som gjør meg mer forbanna og opprørt enn nettopp slike.

    Og at Staff mener at det å bli tvunget til å suge en mann er peanuts for gutter, det gjør meg så inderlig kvalm at jeg har lyst å mose fyren. Men det holder jeg meg for god til så klart… Er bare glad for at mannen endelig får masse motbør, for han har holdt på med dette tullet i årevis. Og det rammer alle som har vært utsatt for overgrep/voldtekter, tror jeg.

  5. Viktige tanker du gjør her!

    Jeg håper på 21 år og forvaring for lommemannen.

  6. Interessant vinkling! Personlig synes jeg Staff går alt for langt i å bagatellisere Lommemannens overgrep. Men samtidig har denne saken fått et voldsomt mediekjør, og dermed antatt en større proporsjon enn incest-saker pleier å gjøre.

    Alle overgrep mot barn kan skape traumer og vanskeligheter i etterkant, vil jeg tro. Og det blir sånn sett vanskelig å samenligne effektene av Lommemannen med effektene av å ha blitt utsatt for incest. Skal man likevel våge seg på å gjøre det, så må jeg si at jeg tror det å bli utsatt for overgrep fra en tillitsperson over flere år (altså incest) er verre enn å bli utsatt for Lommemannen en gang. Uten at jeg er ute etter å bagatellisere det siste.

    Grusomt er det uansett.

  7. Tor Erling Staff er ett godt bevis på den teorien jeg har, om at det var enklere for folk med en utdannelse å komme seg opp og fram før i tiden.

    Sånne som Staff, mediehorer altså, blir nok lettere avslørt idag.
    Å gjøre seg selv en karriære på å innta sære standpunkter, er ikke like lett lenger.

    Staff er “a blast from the past” og vi blir etterhvert kvitt dem, mediehorene.
    Skal han ikke pensjoneres snart?

    Tor Erling Staff er en person vi ikke trenger ta smålige hensyn til.
    Høyesterettsadvokaten har ikke akkurat vært ett bilde på omsorg og tilbakeholdenhet selv.

    Det er, synes jeg, greit nok å være hard mot de harde, som Staff, og ikke ta den motsatte (og mer populære) varianten: å være hard mot de svake og hjelpeløse, som Staff er tilhenger av.

    Lommemannen, eller den mistenkte lommemannen, er en mangemillionær og businessmann.
    Han kan betale en eventuell erstatning dersom han blir domfelt.

    Staffemannen og lommemannen har mye til felles i tankegodset sitt, den sterkestes rett for eksempel.

    Businessmannen har mye tankegods som går på den sterkestes rett, og rendyrket egoisme.
    Og filosofi gir seg gjerne utslag i gjerning.
    At lommemannen er erke-kapitalist burde komme bedre fram i debatten.

    Jeg mener at en syk filosofi alltid, til slutt, gir seg utslag i syke og perverse handlinger.

    Når man dyrker graps og nådeløshet som en dyd, blir resultatet der av forutsigbart.

    Det er oftest businessmenn som begår æresdrap på sine familier når foretningene går dem imot også.

    Tilfeldig? I think not.

    Vi lever i ett samfunn som er pro-kriminelt og plutokratisk på en gang.

    Neppe tilfeldig, det heller.

    Jeg vet mange høirefolk blir sinte nå, men sannheten svir alltid.

  8. knudsen1984

    Lommemannen vil aldri få den straffen han fortjener, det er synd men helt sant. For i Norge er jo maksstraff «kun» 21 år i fengsel, personlig syns jeg han burde sitte inne til han dør, men det er min mening.

  9. tollerjenta

    Bra innlegg, selvfølgelig er det lommemannen har gjort grusomt, men å bli misbrukt grovt over lengre tid av en person som burde beskytte deg må da være værre?? Guttene som har opplevd lommemannen har hatt er forferdelig opplevelse, men de har foreldre og ikke minst en sammfunn som bryr seg og beskytter dem, de har støtte og omsorg, det har kanskje ikke et menneske utsatt for regelmessig overgrep fra en omsorgsperson…

  10. Jeg synes du har et kjempepoeng, Victoria!

  11. Hei og takk for kommentarer her! Jeg har ikke vært innom her på noen dager, bare jobbet! Litt bittert i går, da – dra HJEM IGJEN fra Tromsø, samme dagen som filmfestivalen begynte..

Legg igjen en kommentar

