:::Hvorfor drar du ikke, bare:::

Du snakket til meg, og jeg ble sittende og tenke hva skal man egentlig finne seg i, hvor går grensene, finnes det noen grenser, for eksempel for hva man skal tåle og når det er nok?

Og jeg lot deg snakke, for du måtte snakke, og du snakket om livet ditt, og hvor dårlig han behandler deg, og hvordan du føler deg sett av denne andre, som ikke egentlig er i livet ditt, du har ikke noe forhold til ham, men han er en del av den faste periferien din, og dere omgås med en distanse du ville ha fjernet dersom det hadde vært mulig.

Og, jeg ble sittende, og jeg tenkte hvorfor blir du, hvorfor drar du ikke bare, dere har jo ikke noe som holder dere sammen. Men hvem er jeg til å dømme, hva som fyller andres hverdag med liv, for dét er ikke det samme som alle hverdagene som er selve livet. To forskjellige ting, ikke det samme, noe annet.

 Og, jeg tenkte, la henne fortsette, snakke til meg, la hun merke at jeg lytter, på ekte, ikke liksomlytting hvor jeg bare sitter og tenker på det neste jeg skal si selv. La lyttingen være genuin, la den være det eneste.

Hun snakket. Vi drakk rødvin. Det forsvant timer.

Mens jeg gikk hjem hørte jeg på Chopin hele veien. 

TILSLAGSORD ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA (offisiell rettskriving)
øyeblikk øyeblikk (etter ty., lty, av I øye og blikk) svært kort stund det var gjort på et ø- / i ø-et akkurat nå / komme i siste ø- i siste liten / for ø-et akkurat nå / på ø-et med en gang / hvert ø- når som helst / som svar: et ø-! vent litt!
9 kommentarer

Filed under Øyeblikk

9 responses to “:::Hvorfor drar du ikke, bare:::

  1. HvaHunSa

    Jeg tror du gjorde rett. Av og til vil vi bare at noen skal lytte til oss, selv når vi åpenbart går i selvsving.

  2. Hei HHS:-) Enig med deg! Men det blir liksom så rart, og samtidig ikke. Vet ikke helt, men det er nok mange som fortsetter med ting som egentlig er feil for dem, og jeg har sikkert gjort det flere ganger selv også. Og, det er jo ikke alltid man vil at noen skal komme med rådene sine, for det er ikke sikkert de funker i praksis uansett.

    Ooo. Nå er jeg i tåkepratavdelingen 😉 Tror muligens det er like greit å legge seg nå 🙂

  3. HvaHunSa

    Hehe, dette var da ikke tåkete, det ga mening til meg i alle fall 🙂

    Sov godt.

  4. Ha ha, kanskje du er like tåkete sjæl HHS 😉
    Tok tid å legge seg, og sjekket ut MGP-vennen min også 🙂 Så bra det gikk fint for ham, da!!

  5. Tja, hvorfor går hun ikke bare…? Jeg ville nok også tenkt slik. Men… hun vet hva hun har, hun vet ikke hva som venter rundt hjørnet hvis hun bare tar sjansen og «hopper». Det er redselen for det ukjente som styrer de fleste av oss. Noen ganger må man bare tørre å hoppe ut i det ukjente. Men vi frykter det ukjente og lar det være. Slik lever mange hverdagen. Missfornøyd med det man har og redsel for alt det andre. Jeg tror på å hoppe ut i det ukjente hvis det man lever i føles helt feil. Jeg har selv gjort det og det gikk bra 🙂

  6. MGP-vennen DIN mente jeg HHS !!

  7. Groftekanten: veldig bra det gikk fint for deg 🙂 Det du sier om at mange er misfornøyde med hverdagen, men redde for det de ikke kjenner, det er nok helt sant. Skjønner at man blir redd for det man ikke kjenner hvis man blir psyka ned etc.. Men ikke alle blir det, heldigvis.

  8. Så fint du lyttet og lot venninnen din snakke!
    Jeg har vært i lignende situasjon som henne… lenge… altfor lenge. Jeg lurer også på hvorfor jeg ikke gikk, men det fikk jeg ikke til før jeg var klar. Og det var ufattelig godt og viktig med de få vennene som visste alt og som orket høre på meg hele veien. Det er vennskap av den gode sorten! 🙂

  9. Det er det, Lothiane. Nå er det en stund siden dette skjedde, ganske lenge siden egentlig, men det kom ikke ned før nå.

    Håper du får en fin lørdagskveld 🙂

Legg igjen en kommentar

