Anti-floppen

Anti-floppen

Osvold: Internett er en flopp.

20. august 1996: Avisleser og leserinnleggforfatter Leif Osvold mente i Dagens Næringsliv at internett ikke ville komme til å dominere dagliglivet. To år senere forfektet han å ha belegg for at påstanden hans var riktig, enda ett år senere sa han det samme igjen. For et par år siden innrømmet han imidlertid å ha tatt feil.

Hvorfor kunne vi ikke bare gitt mannen rett? Hvorfor kunne vi ikke bare ha innarbeidet en grunnleggende antakelse først som sist, om at internett ikke var noe stas, slik at vi kunne ha oppnådd selvoppfyllende profeti-tilstander, sett på hverandre med ”internett, ha! Den døgnfluen!”-blikk. Smilt litt.

For nå, nå sitter faren min nedsyltet i internettpokergjeld. Fetteren min lever ut sitt Second Life.  Jeg jobber absolutt hele tiden. Moren min og sønnen min spiller Live Messenger-spill  fremfor å snakke sammen. Datteren min vil heller se fremmede barn synge barnesanger på Youtube i stedet for å synge selv.

Nei, gi meg en liten rød hytte med fyr i peisen. Jeg skal lese for deg fra 1001 natt, du skal få Nirvana-te og ullpledd, jeg skal stryke deg på kinnet. Hviske ord.

Så lenge du lar lap-topen bli igjen hjemme.

 

Legg igjen en kommentar

Filed under Uncategorized

Legg igjen en kommentar

