Mens vi venter på ny ekteskapslov

Mens jeg venter på at Regjeringen skal legge frem lovforslaget om kjønnsnøytrale ekteskap, sitter jeg en lørdag morgen og blar i Morgenbladet. Forslaget skulle ha vært lagt frem i går, men det ble visst ikke det, grunnet omstendighetene i Barne – og likestillingsdepartementet. Forhåpentligvis går det ikke lang tid, det er mange som har ventet lenge allerede.

I Morgenbladet forteller Kommunal – og regionalminister Magnhild Meltveit Kleppa om sin snuoperasjon i saken om retten til å gifte seg med den man elsker.

– Skal vi kalle di tilslutning til kjønnsnøytral ekteskapslov ein siger for kjærleiken?

– Ja, det er det.

– Men det har ikkje vore eit lett spørsmål for deg?

– Når ein først bestemmer seg, er det lett. Men vegen fram var ikkje det.

Meltveit Kleppa forteller om barndom og oppvekst på en liten plass hvor det var lite kunnskap om homofili. Hun forteller om kristne miljøer og at de homofile ungdommene på stedet flyttet ut av byen så snart de var gamle nok. Magnhild forteller om sønnen sin. Hun sier at det kan virke lettvint å revurdere synet i vanskelige saker på grunn av forhold i egen familiesituasjon.

Det har også vært andre ting som har spilt inn, sier hun – men sønnen har gitt henne innblikk i hvordan livet er som ung homofil. Hun snakker om bruken av homoskjellsord og selvmordsstatistkk.

Jeg vet ikke helt, jeg.

Jeg synes det er flott at MMK har revurdert sitt syn på homofiles rettigheter, og denne lille bloggposten er vitterlig ikke noe angrep på henne.

Men, jeg synes at det skulle jo egentlig bare mangle at folk har like rettigheter. Jeg skjønner ikke hvorfor noens Gud skal kunne sette opp gjerder og lage hindre for mennesker som elsker hverandre.

Men, vent litt. Det er jo ikke slik at det er den ene eller den andre guden som faktisk legger føringer for menneskene. Det er det menneskene som gjør selv. I sin guds eller sine guders navn. Det noen kaller hellig, vil jeg faktisk kalle ansvarsfraskrivelse.

For en liten stund siden skrev jeg

Jeg har ikke muligheten til å beskytte meg selv og mine fordommer bak en bok. Hvis jeg har fordommer, er de mine. Da har jeg noe å jobbe med, da må jeg åpne opp. Da må jeg skaffe meg vidsyn, for å sikre mitt gangsyn. På samme måte er det min glede hvis jeg føler meg bra. Gleden er ikke skapt av noe guddommelig, som fyller meg, som kristne iblant sier de er fylt av Jesus.

Jeg må stå til ansvar for det jeg gjør. Jeg tror ikke på Gud. Jeg tror ikke på dommedag. Jeg tror ikke på syndefallet, og jeg tror ikke noen er i stand til å kaste sten uten at den før eller siden treffer en selv i bakhodet. (les resten her)

Jeg mener det, altså. Jeg synes det er ganske så godt sagt.
Fordommene bor ikke hos eventuelle guder. De bor i menneskene selv.

Og, bør ikke dét gjøre det lettere for folk å åpne opp?

Men, jeg er ved godt mot. Jeg har kranglet så mye om dette temaet på denne bloggen, andre blogger, lenge, lenge. Nå går det mot en endring i praksis – det tror jeg ganske sikkert.

Men, lovendring stopper jo ikke sosial eksludering og systematisk stigmatisering.

Det er alltid kamper å kjempe.

30 kommentarer

Filed under Homofilidebatt

30 responses to “Mens vi venter på ny ekteskapslov

  1. HvaHunSa

    Jeg har ikke muligheten til å beskytte meg selv og mine fordommer bak en bok. Hvis jeg har fordommer, er de mine. Da har jeg noe å jobbe med, da må jeg åpne opp. Da må jeg skaffe meg vidsyn, for å sikre mitt gangsyn. På samme måte er det min glede hvis jeg føler meg bra. Gleden er ikke skapt av noe guddommelig, som fyller meg, som kristne iblant sier de er fylt av Jesus.

    «Jeg må stå til ansvar for det jeg gjør. Jeg tror ikke på Gud. Jeg tror ikke på dommedag. Jeg tror ikke på syndefallet, og jeg tror ikke noen er i stand til å kaste sten uten at den før eller siden treffer en selv i bakhodet»

    Det ER godt sagt.

    Det er trist når folk som hevder seg å være medmenneskelighetens apostler, ikke kan opptre med medmenneskelighet.

  2. HvaHunSa: Takk for det 🙂
    Ikke sant, det er kjempetrist. Det verste er, synes jeg, at en del folk ikke innser det selv. Det er jo denne diskusjonens bane, så og si.
    Det er vanskelig å komme videre med logisk argumentasjon 😦

    Samtidig: jeg var mer sint før, for da fryktet jeg at slike lovforslag ville avvises blankt, og at heller ikke kirken ville fire en tomme. Det ser ut, synes jeg, som om stadig flere innser at denne loven trengs.

    Så da kan de stå der tilslutt. Med fordommene og bøkene sine.

  3. Det sitatet ditt over, Victoria, er glitrende!

    Og ja, tenk alt som faktisk har endret seg siden vi hadde de første fightene om homofili med kristenkonservativene.

  4. Hehe, Undredamen 🙂 Jeg vet det!!! Det har allerede skjedd en hel del, om ikke i form av så mange praktiske endringer (ennå) så tror jeg dette vokser frem mer og mer som en selvfølgelighet i manges hoder.

    Du er jo så flink, du – til å komme med aktuell forskning og dagsaktuelle saker om temaet, og det merker jeg bidrar til å avlaste hodet mitt med mange tanker, for jeg blir så atal når folk ikke bryr seg – og samtidig veldig glad de gangene folk gjør det.

    Du bryr deg!
    Yay! Me like.

    Jeg regner med at kristenbloggerne sitter igjen med et betydelig restlager av «nei til kjønnsnøytrale ekteskap»-t-skjortene sine 😉

  5. Takk! *blush* Og da jeg leste dette tenkte jeg hvor glad jeg var for at du brydde deg nok til å skrive om Kleppa og at det går framover. Så «ditto» til deg!

    Nå er jeg strengt tatt ikke noen tilhenger av ekteskapet i det hele tatt, men skal det være, så skal det være likt. 😆

    Kanskje kristenkonservativene kommer til å nekte å inngå ekteskap nå når det blir «forurenset» av homofili? Da kan de i såfall bare streke over «kjønnsnøytrale» på t-skjortene og bruke dem videre. 😉

  6. Jeg liker likhet 🙂

    Men de må gifte seg vet du, Undre.
    Det er faktisk et helt syndefall inne i bildet her.
    Æsj, nå blir jeg hoverende igjen – og det er ikke meningen. Nesten i alle fall.

    *religion+victoria=trøblete*

  7. Ja, de må nok gifte seg, for det er liten sjanse for at de holder ut i sølibat og dør ut. Hehe.

    Kan det tenkes at vi får «gudeskapet»? Ordet «ekteskap» finnes jo ikke i den opprinnelige Bibelen.

    «Dette er min gudemann.»

    😉

    (Og det blir gjerne trøbbel når vi roter oss borti religion, ja.)

  8. Men, vanskelig å holde seg unna, gitt 😉

  9. Og: Gudemann.
    Fantastisk 😀

  10. Hehe. Men det er jo ikke verre om man vil forkynne for verden at man tviholder på fordommene sine og retten til å diskriminere.

    – Dette er Rut, min gudekvinne. Vi har vært begudet siden 2005.

    Ekteskapet tilhører ikke den kristne kirka. Hvis ikke homofile skal få gifte seg bør jo de kristenkonservative nesten protestere mot at alle som ikke er kristne får lov til å gifte seg og kalle seg ektepar.

  11. Det går fint an å komme med gode argumenter mot kjønnsnøytralisering av ekteskapet uten å blande inn Gud. Så jeg synes det er viktig å ta med at også ikkekristne eller ikke-«religiøse» mennesker er mot ekteskapet pga sine sekulære grunner. Slik at dette ikke blir en sak der det er de «religiøse» mot de «ikkereligiøse». Det blir et svært kunstig bilde.

    Så er det jo selvsagt, som i alle andre politiske diskusjoner, uenighet om hvorvidt argumentene mot kjønnsnøytralisering er gode nok eller ikke.Og dèt er jo en fair sak å mene. Jeg ville bare presisere dèt, uten at jeg da er så veldig interresert i å gå videre på den debatten vi hadde i fjor eller hva det var 😀

    Så fint bilde du har fått på bloggen din forresten, Victoria 😉 Som du ser har jeg også gått over til WP nå, og stortrives med det.

    Martin

  12. Mente forresten bildeR 🙂

  13. Martin: velkommen til WP 🙂
    Og, hehe, nei – vi trenger ikke gå ned den gata en gang til 😉

  14. Og takk, forresten. Jeg synes det ble ganske fint her inne nå. Måtte fikse litt, for det ble så dystert på den andre 😀

  15. Takk for det 🙂 Ja, det gjør seg med litt farger etter en «mørk tilværelse» ^_^

  16. Å, please, Victoria, kan vi ikke krangle litt?

    Det går jo fint an å være mot at hvite gifter seg med mørkhudete av helt sekulære grunner også for eksempel. Man kan jo ut fra helt sekulære grunner argumentere for at det er best at det ikke blir født barn som har en hvit og en svart forelder fordi det ikke er optimalt for ungen. At det alt er mange unger som har en hvit og en svart forelder og som greier seg helt fint og at det ikke foreligger noen forskning som viser noe annet det trenger vi ikke bry oss om. Man trenger ingen gud for å diskriminere og ha fordommer rett og slett.

    (PS: Martin, du har rett, det er ikke bare religiøse som er mot kjønnsnøytralt ekteskap, ikke alle religiøse er mot det heller, men av en eller annen grunn har nå i alle fall ikke jeg observert noen stor ateistbevegelse med folk som kjemper mot likestilling av homofile.)

  17. Hihi, bare å krangle, det 🙂 Jeg skal bli med på krangelen i morgen, hehe, men jeg må bare varme opp litt først, for jeg har ikke kranglet om dette på så lenge, lenge..

    Dessuten er jeg blitt litt sånn nå, at jeg tenker at de som har et trøblete forhold til denne lovparagrafen har misforstått det fundamentalt gode kjærlighet faktisk kan være.

    Hehe, og det du sier om ateistbevegelse mot homofili ble en instant klassisker her for meg 🙂

  18. Undre: nå synes jeg du slutta å krangle veldig fort her, altså!!

  19. Hæhæ! Jeg har blitt gammal og treig. *furt*

    Nuvel. Det er liksom måte på hvor mange ganger etter hverandre jeg synes det er moro å kjøre hodet i veggen. 😉

  20. Enig med deg deg der. Jeg tror vi har kuler i hodet begge to nå 😦

    Gamle blir vi jo etter hvert, men treige? I think not 😉

  21. Hehe. Ja. gamle blir vi, men jeg skal stryke «treig». *skylde «treig» på kulene i hodet*

    Jeg tror det skal utrolig mye til for at likestillinga ikke går igjennom nå, så det er jo bare å lene seg tilbake og la systemet jobbe. Og når det har gått ei stund er det knapt noen som kan fatte at det ikke har vært sånn hele tida.

  22. Og da, vet du Undre, da er det utrolig fint å vite at mens kampen stod på, så kjempet vi på rett side 😉

  23. Og : hvis systemet jobber tregt, så må vi lage
    b r å k ….

  24. HvaHunSa

    Jeg tror med tiden at kirken vil skilles fra staten, de innser nok at dette ikke er den siste loven som vil blande seg inn i deres gjøren og laden.

  25. Hæhæ! Gutta på skauen og Jentene i bloggen. 😀

    Ja, vi kan godt lage bråk om systemet blir for treigt. 😀

  26. Ja, vi kan krangle så mye at kirken resignerer, rett og slett. Til slutt må de stikke hodene sammen, og tenke at det beste er at *de* (som HHS sier) ikke orker tospannet med staten mer 😉

  27. Da er vi i hvertfall enige om at forholdet mellom stat og kirke er uheldig. Godt 🙂 …synd at flere i mitt eget parti er uenig med meg..inkludert mange i Arbeiderpartiet f.eks…motivene er nok forskjellige.

    Noen vil styre staten gjennom religionen, mens andre vil styre religionen gjennom staten. Begge deler er virkelig trist.

  28. Jeg har forresten nettopp skrevet om troen min på bloggen min om du har lyst å lese, Victoria. Ønsker deg en fin uke

Legg igjen en kommentar

