Jeg har sett en ordentlig negermann

Frøken Makeløs skrev om det Afrika vi sjelden får se, og minner fra en tid langt tilbake ble vekket.

Jeg husker vi hadde OD-prosjekt om Kenya, Tanzania og Uganda. Det var i 1998, jeg var leder for mitt fylke, og hadde dermed sammen med en gjeng av ildsjeler ansvaret for at alle skolene i vårt distrikt skulle få foredragsholdere, videoer, skaffe seg nok jobber, vi koordinerte, organiserte og solidariteten var stor, sterk og ekte.

Dette som Frøken Makeløs skriver om i sin bloggpost, var helt essensielt. Vi ville også vise at kontinentet Afrika ikke bare er nød, elendighet og lidelse. For, tenk på det inntrykket vi får av dette massive kontinentet. Tenk på bildene som flimrer på TV-skjermene våre. Borgerkrig, sult, nød, mennesker på flukt.

Afrika er mer enn det.

Vi leste Mor Afrika av Tomm Kristiansen og Kunsten å vere neger av Are Kalvø.

Vi leste om at mens vi i Vesten satt i hulene våre, var det allerede utviklet avanserte sivilisasjonsformer i Afrika. Vi leste om det rare og underlige faktum at de aller fleste historiebøker starter afrikansk historie rundt imperialismen. Vi leste om hvordan neger var blitt definert i norske ordbøker for hundre år siden, og jeg husker det ikke ordrett, men det var noe som

neger: disse lavpannende flatnesene som lever i Afrikas steppelandskap

Det var flere andre definisjoner også, og mange av dem satte fokus på hvordan afrikanere var mye dårligere intellektuelt utrustet enn eksempelvis …europeere.

I Are Kalvøs bok fulgte det med en CD. Det var to sanger på den, og den ene, Jeg her sett en ordentlig negermann, ble sunget av søte, lille Darlene, med lyse lokker og typisk norsk barnestjernestemme. Jeg husker vi satt helt lamslåtte og hørte på, kunne dette virkelig være sant?? Det er ikke så lenge siden heller, husker ikke det helt rett heller (og rekker ikke kildesjekk i dag, tempo, tempo), men jeg tror det var fra 1960-tallet.

Jeg har ikke klart å finne noen annen youtube-versjon av den sangen enn denne videoen her, en eller annen som har laget en liten legoillustrasjon til sangen.

Hør på den, den er helt utrolig.

Vi holdt foredrag hvor jeg husker vi med vilje satte verdenskartet opp ned på overheaden, overhead, btw. Så søtt:-)

Det ble jo munter stemning i gymsalen, der to hundre videregåendeskoleelever trodde raddis-OD-foredragsholderen hadde driti på draget og satt den på feil vei. Men latteren forstummet jo raskt, da den tøffeste gutten på skolen hadde sagt at

– døh, hehe, feil vei, ass!

Hvorpå vi bare kunne svare ham

– ok? Hvordan vet du det? Hvordan kan du vite hva som egentlig er opp? Hva som er ned? Hvorfor tror du vi har tegnet kartene med Europa på toppen og alt annet under? Kunne det ikke like gjerne vært annerledes? Kan du finne Norge på kartet når det ligger opp ned, eller kan du finne det når jeg nå setter på kartet som er mer riktig i forhold til de faktiske dimensjonene…bare vent litt…

Så la vi på kartet som viser et mer sannferdig bilde av hvor store verdens land er i forhold til hverandre, la det i tillegg på opp ned, og folk satt jo bare helt forstyrret tilbake.

Vi fortsatte:

Ser du man nesten får plass til hele USA i Sahara? Ser du at Sahara er større enn Australia? (Saharas areal er 9065000 km2, mens USAs areal er 9629091 km2. kilde: wiki)

Og da, da hadde vi liksom fått satt rammen rundt foredraget, og kunne starte med å fortelle om et annet Kenya, et annet Uganda og et annet Tanzania enn det som fanges opp av NTB.

6 kommentarer

Filed under Uncategorized

6 responses to “Jeg har sett en ordentlig negermann

  1. Flott innlegg! Jeg visste faktisk ikke at «vanlige» kart viser landenes proporsjoner i forhold til hverandre på en feil måte. Det riktige kartet skulle jeg gjerne sett! Vet du om det er tilgjengelig på Internett noe sted?

  2. Takk 🙂 Du, det finnes helt sikkert, men jeg vet ikke hvor… Googlet kjapt i stad, men fant det ikke da – men det er nok ute et eller annet sted 🙂

  3. Når man mår snakker om neger.

  4. vaarloek

    det er vel det samme som man oppdager når man ser en globus? plutselig er for eksempel ikke russland så kjempestort lenger. hele verdensbildet mitt har falt litt sammen siden et sånt riktig-proporsjoner-kart kom inn i stua vår … sør er stort! og nord plutselig mye mindre.

  5. Ja, det blir som på en globus, men det ser liksom annerledes ut når det ligger brettet ut. Sant som du sier, sør er stort. veldig stort.

Legg igjen en kommentar

