Hvordan vi kan få slutt på bloggelitekjasetogmaset

elite.jpg

Jeg har kommet frem til at dette snakket om hvem som er elite og hvem som er utenfor er svært så subjektive greier. Jeg definerer sikkert noen blogger(e) som bedre enn andre, uten at jeg av den grunn velger å kalle noen elite. Det blir litt som med venner forøvrig, man liker noen bedre enn andre.

Jeg liker noen.

Noen andre liker andre.

Atter andre liker atter andre.

And so on.

Jeg registrerer at innlegg om bloggere er hot som aldri før, og siden Bloggidol er over, og kanskje den godeste Esquil (flinke fine mannen) har lyst på en ny oppgave, så kunne vi jo gjort det såleis:

Alle går inn for aktiv meta – semi- elite-blogging og lager hver sin liste. Sett opp hvem som er elite, hvem som ikke er det, hvem som burde ha vært det men som ikke har fått innpass og grunnen til at de ikke har fått innpass, hvem som av andre defineres som elite, men som i følge deg ikke fortjener dette kronjuvelstempelet og sist og viktigst: hvem som definerer seg selv som elite.
Hvis alle kan gjøre dette, så kan vi kjøre alt sammen noen runder i et eller annet statistikkprogram til slutt, analysere hvem som er blitt nevnt som elite av flest mulig andre og hvem som er definert som utenfor. Vi setter opp hypoteser før vi tester.

spss-bilde.gif

Neste gang elitebloggdebatten blusser opp igjen, trenger vi ikke ta den diskusjonen, for da er eliten definert og elitebegrepet forhåpentligvis allerede blitt umoderne.

Å, elite – kan vi si. Nei, det var noe vi holdt på å styre med før, men det er vi heldigvis ferdige med, for å, så kje-de-lig det var, dere.

Så kan vi endelig få en slutt på gnålet og blogge videre om andre ting.

*løsningsorientert*

22 kommentarer

Filed under Babbel, Blogger, Blogging

22 responses to “Hvordan vi kan få slutt på bloggelitekjasetogmaset

  1. Det mest fornuftige jeg har lest om denne saken noen gang tror jeg 🙂

  2. Hipp hurra, Knut Stian!!
    Det blir nok en slutt på dette snart, skal du se.

    One can only hope, i alle fall 😉

  3. HvaHunSa

    Haha, morsomt! Jeg må innrømme at jeg tenkte litt sånn: åh nei, ikke nok en post som legger opp til bloggkjekling», men så var den jo bare en genial kommentar til hele… eh – «debatten» 😆

  4. HHS: hehe, nei -ikke noe krangelbidrag herfra 😉 Jeg følger ting litt sånn fra sidelinja, og blir litt satt ut – så kanskje det er på tide å gjøre dette skikkelig en gang for alle, og så kan vi drite i det, og heller ha det litt mer bra.

    Ja til fine kvelder med gode venner og bøtter med rødvin!

  5. Hvem er det egentlig som bruker dette begrepet? Er det de som har et stort publikum, eller er det de som ønsker at de hadde flere lesere?

  6. Som ny blogger (siden slutten av november ifjor) blir jeg stadig forundret over all energi som legges i krangler og innlegg hit og dit – for og mot. Det er litt surrealistisk å observere!!
    Et adskillig bedre valg å åpne en flaske rødvin og hygge seg med venner 😉
    Kanskje dette blir neste bloggidol sak (for the geeks) å utarbeide en database som kan ta seg av alle de ulike vektorene. For klart; et innlegg fra en som tror en er i elite, eller som mange mener er i eliten må vel veie tyngre enn en skarve blogger fra utsiden….? 😆

  7. Mjolkerister: jeg er ikke sikker, men setter min lit til SPSS 😉

  8. Randi: skjønner godt at det virker absurd. Jeg klarer ikke helt å bli vant til det… Men jeg er blitt litt mer snill mot meg selv, orker ikke i samme grad som tidligere å gå inn i de mest heavy diskusjonene. Livet er så travelt i seg selv..

    Rødvin er bedre og uten nerder hadde vi fortsatt sittet i huler 😀

    Databaser er jo bare moro 😉

  9. Det er kun en eneste grunn til å fortsette elite-debatten for de som engasjerer seg i den, og det er samme grunn til at avisene skriver om sex-skandaler: Det får oppmerksomhet. Og dersom noen synes de ikke har fått nok oppmerksomhet for hva de selv synes er grundig gjennomarbeidete tekster om saklige greier, kan de bare poste en metabloggpost om eliten, og vips har man dobbelt så mange lesere den dagen, og enda flere kommentarer som forteller dem hvor teit det er å skrive om det.

    Kan man trekke en parallell til barn som er urolig i klassen og finner på ugagn? All oppmerksomhet er god oppmerksomhet så lenge man savner oppmerksomhet?

    Man får ikke slutt på elitedebatten, den vil komme opp igjen med jevne mellomrom så lenge leserne trekkes mot den. Og så lenge folk liker litt drama og kjekling, så vil leserne trekkes mot den. Og med jevne mellomrom kan elitedebatt-bloggere booste sitt besøkstall basert på vår kikkertrang og skadefryd over dramatikk og konflikt. Men selv om vi leser debatten (det GJØR vi jo, ellers ville vi ikke visst om den), så betyr det likevel at de bloggerne som engasjerer seg i den blir sittende igjen med stadig mindre integritet.

    Ideelt sett skulle hver blogg være et selvstendig publiseringssted hvor hver enkelt blogger er sin egen selvstendige skribent og sin egen elite. I praksis er vi vel litt mer flokkdyr enn vi liker å tenke på…

  10. Ooh! Spennende statistisk eksperiment! Merker jeg savner SPSS. Bildet ditt dro frem lengselen min igjen 😉

  11. *bluss* takk for tilliten, vic. du tror jeg er en kjempenerd, eller? 🙂

    mjolkerister, det er såvidt jeg har registrert sistnevnte gruppe. derfor handler heller ikke de reelle bloggelitedebattene jeg har sett, altså de hvor folk faktisk er uenige, om hvem som er i eliten, men om hvordan denne «eliten» oppfører seg. noe som igjen kan gjøre det ubehagelig å være definert som bloggelite. så jeg er redd jeg ikke tar på meg denne oppgaven 🙂

    men, i teorien: listen folk vil oppgi som svar på hvem de anser som elite, vil fort ligne på linkelisten deres. så de som er linket mest til, vil vel havne på listen. Så er det bare å telle linkelister. Det fins det allerede en del redskaper som gjør, som technorati, blogshares og den applikasjonen som setter en dollarverdi på bloggen. Selvfølgelig fins det feilkilder, gamle blogger vil ha flere linker enn nye, og mange av disse er fra inaktive blogger. Men det går jo an å telle linkelistene fra aktive blogger, f.eks. de som pinger bloggrevyen på en dag. hm. nå snakket jeg meg interessert i oppgaven. men. skal prøve å unngå å gjøre det. =anja ville snakket om det i et halvår etterpå.

  12. Jeg er en av de som finner debatten veldig underholdende.
    «Ja, hvem er det som er eliten i år da?» – En sikker ting er at den som startet ‘bråket’ i fjor, alltid er med i eliten i år. Det er en ting du må ta med i beregning, Victoria når du kjører resultatene gjennom Excel eller hva du bruker 😉

    Da jeg begynte å blogge het det ikke Elitebloggere, men «Hjorten og damene hans» evt. «Hjorthen og haremet hans». Dette er vel snart to-tre år siden tror jeg, og omtrent samtidig at bloggingen eksploderte.

  13. Ikke tell meg!!!

    *huuuuulk*

    – Nei, ta ikke meg! Ta bror’ min som kommer etter meg. Han blir du mye mer mett av!

    *tramp* *tramp* *TRAMP*

  14. Wow, folkens, Eskil gjorde det!
    Sjekk her:

    http://rolerbloggen.blogspot.com/2008/03/kart-over-bloggeliten.html

    Det er matematikeren sin, det!

  15. Frikke : hehe, så moro at du savner spss 🙂 Hehe, du får laste ned programmet på nytt, finne deg en kopp kaffe og analysere litt igjen;-)

  16. Undre-geitekilling, aha! Pseudo!
    Koblet ikke den med en gang av en eller annen syk grunn. Men, hehe, Eskil har kategorisert deg, eliten er endelig identifiserbar, og vi finner deg i Undrehuset 🙂 Greit å vite hvor man skal gå i byen, synes jeg 🙂

  17. Hehehe.

    Det var jaggu på tide at man fikk et kart over strøket. *knegg*

    Da kan i alle fall «de andre» få en reell sjans til å holde seg langt unna «oss» siden vi er så slitsomme. *knegg*

  18. Oh 🙂 Men jeg liker dere selv om dere er slitsomme, men det kan hende det er fordi jeg er litt sånn showbizz-ish 😉

  19. I mitt hode er du elite, Victoria. Kart eller ikke kart! 😀

  20. Det er dét som teller for meg 😉

    Når var det vi skulle ta den lange kaffen på kjøkkenet mitt, liksom? Jeg synes jeg husker at jeg inviterte deg på kaffe for noe sånt noe som to år siden, eller noe, hm?

  21. Hihi! Det har du rett i!

    Jeg kan melde at jeg nå i alle fall greier å drikke pulverkaffe(!) om jeg halvblander den med melk, så dette går rette vegen. 😉

    Ad eliten:

    Det viktigste med en blogg er jo det å trives med det. Det dummeste man gjør er i alle fall å lage seg konkurranser med alle og enhver rundt seg og late som de er fiender man skal utkonkurrere eller noe (det er litt den følelsen jeg får av elitedebatten).

    En annen ting er jo at disse «eliteangrepene» fører til at de som ikke fra før definerte seg som en samlet elite ender opp med å gjøre nettopp det. Vi och dom andra liksom. Så hva har man oppnådd da? I alle fall ikke at noe har blitt bedre.

    Like barn leker … gjerne sammen. Det blir bånd på kryss og tvers. Motstand gjør dem ofte sterkere.

    Jeg rekker bare å lese «så» mange blogger *vise med hendene* og sånn er det med alle. Noen blogger velger jeg derfor rett og slett bort fordi de ikke gir meg noe. Andre blogger rekker jeg aldri å oppdage. Noen blogger blir litt glemt, og så kanskje finner jeg tilbake til dem etter en stund. Og sånn går nu dagan …

    Kaffe var det?

  22. Elitediskusjonen er seigliva og en ganske sikker måte å få besøk på. Særlig dersom man legger inn en link fra en av de profilerte. Mitt bidrag blir denne som jeg allerede har publisert i en blogg. Når enkelte TV-stasjoner lever aav repriser kan vel jeg kjøre ei og.

    Tror man blir sliten
    av å være i eliten,
    det holder vel
    å bare være liten.

    Og så fortsetter man med sitt.

Legg igjen en kommentar

