Vårtegn, humørsvingninger og Saint Thomas

Kan hende er det fordi det er så tidlig vår. Eller, at det nesten ikke har vært vinter  i det hele tatt.

Jeg vet ikke, men det kan godt hende at det er derfor, for jeg har alltid vært litt følsom for våren, det er et eller annet med den som gjør at alt blir så hjerteskjærende på en fin og rå måte samtidig. I alle fall har jeg de siste dagene hatt et veldig opp-ned-opp-ned-type-humør.
Jeg husker jeg pleide å hate våren. For, da kom alt så sterkt. Farger, andres latter, hele tiden en bunsj med bekreftelser på at livet mitt ikke var slik andres liv tydeligvis var, og den konstante følelsen av manglende ro og av Sylvia Plath festet seg. Nå er det ikke slik, lenger. Heldigvis, for det var veldig slitsomt. Men jeg har fortsatt litt mer labilitet i meg når snøen blir borte og alt liksom kommer frem igjen på nytt, og derfor er jeg så glad for ting som dette:

I høst kommer hyllestplaten til Saint Thomas hvor artister som Sivert Høyem, Ane Brun og Ravi bidrar med egne versjoner av gamle Saint Thomas-låter. Det var Rådet for psykisk helse som tok kontakt med plateselskapet Racing Junior for et framtidig samarbeid. Resultatet ble opprettelsen av Saint Thomas minnefond.

Hele artikkelen kan leses her. 

Og her kan du høre et klipp av mannen vi ikke lenger har. Jeg synes han var fin, jeg.

For det hele handler, tenker jeg, om kunnskap og om forståelse. For, jeg tenker at jeg selv hadde hatt det mye mindre trøblete dersom kunnskapsnivået om ulike plager hadde vært større i befolkningen. For, med kunnskap kommer gjerne innsikt, og innsikten rommer gjerne en forståelse for hvorfor andre mennesker er som de er, reagerer som de gjør.

Og jeg tror det er lettere å slappe av, lettere å puste, dersom man slipper å være så veldig bekymret for hvordan andre vil se på deg, kanskje se ned på deg, hvis såkalt svakhet avsløres.
Kan vi ikke bare være mennesker, liksom.

4 kommentarer

Filed under Helse, Musikkvideoer, Samfunn

4 responses to “Vårtegn, humørsvingninger og Saint Thomas

  1. Åh så bra! Jeg likte også St Thomas, så nå gleder jeg meg til hyllestplaten!

    Og så må jeg si det her også; grattis med seieren i Bloggidol! 🙂

  2. Takk 🙂 Moro at det ble så jevnt, egentlig.

    Æsj, tenkte etter å ha lest ditt og Virrvarrs, at nå Victoria, nå sliter du!

    Men så gikk det fint og nå er det imaginær champagne til alle 🙂

  3. Gratulere med flott og velfortjent bloggidol seier! Stilig og kreativ løsning av oppgaven – som jammen var vanskelig nok! 🙂

  4. Tusen takk, Randi 🙂 Det var koselig sagt av deg!! Ja, oppgaven var jo helt be-dri-ten 😉 I tillegg fikk jeg så dårlig tid, hehe, starta jo ca en time før fristen – så det ble god uttelling 🙂

Legg igjen en kommentar

