Vic prøver å påvirke BI-studenter

Endelig fredag.

[La nettopp ut et lite innlegg på skolewebsiden i Anvendt mikroøkonomi. Lenge siden jeg har gjort et liknende stunt der inne nå, men denne gangen klarte jeg ikke å la være]

Sitter og leser litt, og leser om Bokbransjeavtalen (Erik Grønn, 2008: 510). Og da kan ikke jeg la være å komme med et lite apropos, for jeg leste nemlig denne kronikken i stad: Raset i bokbransjen

Kronikkforfatteren sier blant annet:

”Nedgangen begynte ikke med den nye bokavtalen. Den begynte lenge før, da storforlagene sodomiserte sin egen bransje ved å kjøpe opp bokhandelen, såkalt vertikal integrering.

Hver for seg kan symptomene synes små, men ser man dem samlet, kan man lure på om det er mulig å overleve: Alle vil skrive, ingen vil lese. De som skriver, har funnet ut at det lønner seg å slurve. Det er en av årsakene til at ingen vil lese.”

(…)

”Å spre tankegods – essensen av kulturliv – har ikke i øyeblikket eller i den aller nærmeste fremtid de beste kår. Men det skyldes noen statlige ordninger, ikke at det ikke finnes tankegods å spre.”

 

 

Ok. Jeg vet dette er på sidelinjen. Men, all den tid vi leser om modeller som forenkler verden, så er det kanskje litt ok å tenke på at vi faktisk får den typen verden som vi legger opp til. Er vi mot kinesiske myndigheters overgrep, ja – da får vi [også] snakke om noe annet enn OL i Beijing. Er det slik at vi bryr oss om miljø – så får vi bruke mindre, da. Er vi opptatt av å utjevne forskjeller, så må vi som har mye dele mer.

Det. Er. Ikke. Vanskelig.

Lite utdrag fra autentisk samtale. God venninne og undertegnede.

Victoria, hvorfor studerer du egentlig økonomi?

Det var en venninne, semiskeptisk blikk.

– Altså, jeg fatter det ikke, for du sier bare masse greier om at du blir så sur av den profittmaksimerende tenkningen.

For å være ærlig er jeg litt lei av å høre om det, for det er jo på grunn av den skolen du aldri har tid til å sitte og ralle slik med meg, som det vi gjør nå.

Hm. Hun har jo rett. Jeg svarte bare

– Ehm. Jeg går der, fordi. Ja, nettopp. Fordi.

– Victoria, veldig dårlig svar. Du må ha tenkt mer enn dét??

– Hmnja, kanskje. Jeg tror jeg skal utvikle en eller annen økonomisk modell som peker på effektivitetstapet som oppstår ved at vi faktisk bevisst velger å

i) lese det som ikke utfordrer annet enn lyst- og velværesentrene i hjernen.

Å, så mye mer slitsomt det er å lese M. de Cervantes Saavedra enn Anne Holt. Å, så mye morsommere det er også, fordi det er nyttig, fordi det er vanskeligere.

ii) kjede oss.

Kanskje ting hadde vært litt bedre [i verden] hvis vi rike slapp å bruke så masse tid på å kjede oss i hjel, utvikle livsstilssykdommer og slite med tristesse fordi vi ikke har noe vanskelig å holde på med. Ikke sant, det er som om verden snurrer rundt i karuselltempo, verdens største berg- og dalbane, den er av[regnskogs] tømmer, ikke sant – det rister skikkelig, og jeg står på bakken og ser på, og roper: – kom dere ned, bli med for å gjøre noe van-ske-liiiiiig! Men ropene drukner i tre-berg-og-dalbane-støyen, og alle ler og roper, men til slutt så stenger fornøyelsesparken fordi det er blitt common sense at effektivitetstap ikke bare dreier seg om penger, men uutnyttede hjerneressurser og manglende empati, tiden hvor cash is king er over, og da, da (!!!) kan verden gå litt fortere fremover.

iii) ignorere det som er feil

For det er jo det vi holder på med, hele tiden. *hikk* Har du noe vann?

– Ok, Vic. Dét var litt bedre svar, kanskje. Men nå er det nok vin for deg, ok?

– Ok.

I mellomtiden er det vel bare å ta turen til Tronsmo innimellom. Der er jeg helt på nett med Jan Erik Vold, som sa ”det finnes bare én hip bokhandel i Norge”.

Legg igjen en kommentar

Filed under Samfunn, Skole

Legg igjen en kommentar

