Sammenhengen mellom stress og ytelse.

Jeg er ikke så mye her inne akkurat nå. Jeg drikker for mye kaffe, jeg skriver oppgaver. Jeg jobber. Om under to måneder skal jeg ha gjennomført seks x eksamen.

Det kan godt hende det går riktig bra. Men, da må jeg liksom sørge for at hodet sitter skikkelig godt skrudd fast. Og, jeg må ikke tenke på at eksamen er noe å være redd for, jeg kjenner meg nemlig temmelig godt igjen i denne lille figuren her. Men, jeg vil nok ikke kalle det verken stress eller angst før det bikker over, men hvor i alle dager er egentlig skillet mellom «mye å gjøre, men takler det veldig bra» og til murveggen?

Jeg har jo i følge opptil flere innen legestanden et svært velutviklet eagertoplease-monster som bor inne i hjernen min. Vil klare, og noen ganger er det jo ikke like lett å vite om den indre kritikeren egentlig er venn, fiende, eller begge deler.

Jeg blir jo helt besatt av

Citius, altius, fortius

og da er det ikke OL det dreier seg om, men den kontinuerlige trangen til å få til, kombinert med en litt for velutviklet frykt for å gjøre ting for dårlig. Det er nok ikke så dumt å være slik, ha det sånn og streve på den måten, såfremt man klarer å dosere det litt fornuftig. 

Og se, nå skal jeg liksom distansere meg, snakker om at man må dosere.  

Tilbake til oppgave.

 

2 kommentarer

Filed under Babbel, Skole, Tankeloop

2 responses to “Sammenhengen mellom stress og ytelse.

  1. Lykke til! Ser at det kan tære på det meste arbeidsoppgavene du har foran deg!

    Og jeg merker selv at kvaliteten på arbeidet blir værre og mer stressa jeg blir. En lei konsekvens.

  2. Takk til deg 🙂 Tærer og lærer. Tærer og lærer. Litt sånn 🙂

Legg igjen en kommentar

