En håndfull dager hvor alt bare stemmer

Noen dager er alt rett. Noen dager våkner man med et smil, rommet fylles av sol, hodet er klart, skarpt, kroppen er uthvilt og det er så man formelig kan høre selveste Stevie Wonder synge funky i bakgrunnen.

Det er slike dager jeg setter meg ute og leser avisen, eller kanskje litt i en bok, himmelen er så blå og fin, og kan hende ser jeg på noen cumulusskyler, for de er de fineste og naturlig tilbehør på godværsdager, og kan hende legger jeg meg ned og kikker litt opp, og lager samme type fantasier som jeg gjorde da jeg var liten.

Jeg er helt rå på å se både prinsesser, drager, monstre – hele eventyr kan utspille seg i skyformasjonene. Det er slike dager man bare kan lukke øynene, ligge der, høre på summingen av menneskestemmer, radiostemmer, kanskje en humle.

Vel. Hm, hvis det kommer for mange humler, så kan det hende jeg går inn. Dagene hvor alt er rett, er det like bra å være inne som ute, som ute som inne.

Bildet er hentet fra Wikipedia, og der kan du lese mye mer om cumulusskyer, dersom du er interessert i det.

Og, når jeg tenker på dette nå, så innser jeg at dette er

sommerdager (fenomenet uthvilt fremstår som noe utopisk både vinter, vår og høst)

– fortrinnsvis lørdager

– sannsynligvis barnefrie sommerlørdager (det er overhodet ikke noe galt med lørdagene man faktisk er sammen med barna, det er bare det at de uten ofte er bittelitt roligere, og noen ganger er det mer enn bare litt ok med en dag som starter når jeg er klar for å stå opp)

– absolutt sommerlørdager man ikke våkner med hodepine som tyder på at man kan hende var litt vel ivrig i «å, hurra barnevakt»-euforien dagen i forveien.

Hvilket betyr at det give or take vil dreie seg om noe i nærheten av 3- 4 dager i året.

Det kommer snart en slik dag min vei, og den skal jeg nyte.

Legg igjen en kommentar

Filed under Uncategorized

Legg igjen en kommentar

