Eksamen og syklonen Nargis

Altså.

Jeg lurer på hvor mange poster jeg har skrevet om at folk må se til å få øynene opp for verdens kriser. I alle fall skrev jeg mye om det før, etter hvert som mitt eget liv er blitt stadig travlere, så er det blitt mindre våkn-opp-folkens-blogging, og mer et-eller-annet-som-faller-meg-inn-blogging.

Som fjortis foraktet jeg de voksne, de som med glans i øynene fortalte om at de hade stått på den ene barrikaden etter den andre, demonstrert, marsjert, skreket ut i idealistisk rus. Se på dere nå, tenkte jeg. Hvor ble det av engasjementet, hvor ble det av gløden, hvor ble det av viljen til og evnen til å endre på

det

som

er

feil?

Hvordan klarte dere å glemme kampsakene? Ble det for mange søndagsmiddager? Ble det for travelt å vaske hus, passe unger, file negler, snakke om ting i stedet for å gjøre ting? Hvor ble det av foren eder, hvor ble det av de ideene som engang gjorde dere til de dere ble?

Og så innser jeg at jeg, i min streben etter å få til noe for min egen del, ikke engang hadde fått med meg dette. Før nå i stad.

Cyclone Nargis left a trail of destruction as it moved inland from the Bay of Bengal. An Al Jazeera correspondent reports from inside Myanmar.

Det gjør liksom en liten eksamen i morgen mindre viktig. Jeg holder visst på å vikle meg inn i en boble. Best jeg kommer meg ut av den.

2 kommentarer

Filed under Meninger, Samfunn, Skole

2 responses to “Eksamen og syklonen Nargis

  1. Ingenting er da som å være i en eksamensboble? 🙂 Når alt flyter og lærdommen bare renner inn. Mye bedre enn å ha eksamen og ikke ha kommet seg inn i boblen.

    Det verste er kombinasjonen av eksamen og sol, alle eksamener i Bergen skulle vært avholdt i oktober.

  2. Hehe, joda – eksamensbobler er vel både behagelige og kanskje litt nødvendige, til og med. Mye sol her også!! Tvinger meg til å sitte mest mulig inne, ute blir det for lett å legge seg ned og sløve i sola 🙂

Legg igjen en kommentar

