Hvordan fremstå som komplett idiot

Jeg har funnet en oppskrift på hvordan man kan få naboene til å tro at man er helt idiot, nærmest på grensen til dysfunksjonell.

Fra tid til annen har det vel hendt at jeg har tatt på meg meningstyrannibitch-hatten.

En meningstyrannibitch er veldig opptatt av at man må mene veldig mange riktige (i hennes øyne) og viktige ting, særlig om slike temaer som religion, politikk, krig og fred.

I det store og det hele ser meningstyrannibitchen på seg selv som et over snittet oppvakt menneske, et menneske som ikke lar sjansene til å predike hva som er rett og galt gå fra seg, og meningstyrannibitchen setter ikke nevneverdig pris på mennesker som ikke interesserer seg for samfunn og sammenhenger. Hun skakker kanskje litt på hodet av og til, når folk setter seg inn i ting og tang ved å lese sportsbilag og se på Hundeskolen.

Jeg vet jeg er slik noen ganger. Jeg vet også at jeg ikke alltid er slik, at jeg ikke alltid infilterer dagligdagse samtaler med temaer som økning i råvarepriser, fattigdom og dess like. Men, det skjer. Sikkert oftere enn jeg er klar over selv, for det er veldig mange slike ting som opptar meg.

Og grunnen til at jeg da mener jeg kan fremstå som en meningstyrannibitch, er fordi jeg virkelig mener (om enn ubevisst) at slike ting virkelig burde interessere andre også.

Dermed er det jo så herlig, å bli sett av naboen (eller en venn av naboen, jeg er usikker) i denne sammenhengen:

Vi satt ute på terrassen, drakk kaffe. Jeg hadde satt på meg datterens prinsessetiara. Noen ganger setter jeg den bare på hodet, så glemmer jeg litt at den er der, går meg en liten tur med glitrende plasttiara på, eller som i går: sitter ute og drikker kaffe, snart tretti år, tiara på hodet. Plutselig begynte jeg å snakke om Sonja. Dronning Sonja.

Jeg sa at jeg hadde blitt helt satt ut av at media hadde fokusert på at hun 17. mai i år hadde hatt 17. mai-rosetten (hundeutstillingspremie-lookalike) på høyre side. Det hadde vært bilder av Sonja i avisen, en vinkende Sonja fra slottsbalkongen (egentlig en veranda), bilder fra 17. mai ulike år, på alle bildene hadde hun rosetten på venstre side, men ikke i år, og det virket som om det sjokkerte både aviser og gamle monarkistdamer.

Ikke sant. Jeg er fortsatt i meningstyrannibitch-stemningen, disser media som fokuserer på heeelt feil ting bla bla bla.

Og det er klart; Det kunne jo ha fungert fint, det – dersom jeg hadde sluttet der, men jeg måtte selvsagt dra mediedissingen helt ut – to the next level, og begynte å fekte med armene og si alt for høyt noe sånt som:

Åååå! Er det muuulig? Rosetten, sløyfen, whatever – hva heter det, liksom, på høyre side! Høyre! Det er jo krise, det er jo KRISE! Hva har skjedd, hva tenkte du på, Sonja? Sonja, Sonja, Sonja!!

Og akkurat da kikket jeg skrått opp og til siden, og der går en nabo, eller en kamerat av en nabo, forbi. Å kalle blikket hans lettere oppgitt er en underdrivelse, han så ut som en semi-Natur og Ungdom- fyr, kanskje har han en meningstyrannibastard-hatt han liker å sette på hodet av og til, når han vil mene og synse om politikk, religion, krig og fred.

Og da er det jo så innmari fint at han nå kan snakke halvveis nedsettende om den idiotiske prinsesse-wannabe-naboen, som sitter med tiara en helt vanlig onsdag i mai, som snakker levende og oppriktig opprørt om Dronning Sonjas rosettfadese. Jeg synes jeg hører ham: – Sånt noe, sånt noe er folk faktisk opptatt av! Herregud det er ikke rart verden går på trynet når folk fokuserer på så fordømt uviktige ting. Og da kan sikkert vennene hans sjenke i litt mer rødvin, mens de ser på hverandre med ja, fy søren, folk er så ignorante-blikket, og så kan de løse verdensproblemer, siden så mange andre gir faen.

Det er alltid hyggelig å hjelpe til.

29 kommentarer

Filed under Øyeblikk, Babbel, Famileliv, Godt og blandet, Samfunn

29 responses to “Hvordan fremstå som komplett idiot

  1. Supermann 348

    SKANDALE, SKANDALE, HØYRE SIDE!
    SONJA SONJA SONJA!

    Hehe, det var jo dét du nærmest ropte, høyt, i det øyeblikket naboen (eller kameraten til naboen) passerte.

    Det hele var jo virkelig morsomt. Han må jo virkelig tro og mene at du ER komplett idiot og oppriktig opptatt av helt feil ting.

    Helt nydelig 🙂

  2. Jepp. Jeg er en tullete og uopplyst monarkist med tiara 🙂

    Og ja, det VAR morsomt 🙂

  3. Sif

    *hikste*

    Det er gjentatte slike håpløse situasjoner som har lært meg at hva andre mennesker mener og tror om meg ikke er mitt problem – de aner ikke hva de snakker om 😀

  4. Nettopp, Sif 🙂
    I alle fall skal jeg kanskje vurdere å bli litt mindre krass i tankeloopen hvis jeg hører folk komme med helt lamme enkeltutspill. Det kan nemlig hende at det som ser ut som en idiotisk monarkist egentlig er en ganske lur tilhenger av republikk. Så.

    🙂

  5. Om man er opptatt av riktige eller gale ting (etter min mening er begge deler viktig, ev. det ene utelukker ikke det andre) er ikke greia. Greia er at alle burde være såpass upretensiøs noen ganger at det er lov å sitte ute å drikke kaffe med tiara. Ikke at jeg ville ha gjort det, men jeg kler liksom ikke tiara.

  6. Jeg tror ikke jeg egentlig kler tiara så veldig godt jeg heller 🙂 Men det ble liksom kombinasjonen tiara OG Sonja-roping, som nok ble i overkant overkill for han som gikk forbi 😀

  7. Jada, jeg ser det for meg, og kjenner jeg blir fnisete ved tanken. En historie å fortelle barnebarna rett og slett. 🙂

  8. Hahahaha! Takk for at du ga meg en god latter.

    Men hva er galt med tiara, egentlig? Den kan da fint brukes som en meningstyrannibitch-hatt, den også.

  9. Bare hyggelig, Hanne 😀

    Og, du har da jammen rett. Det er ikke noe som helst i veien med tiara i det hele tatt 🙂

  10. Det var koselig av deg å si, Tornerose 🙂

  11. Ville visst si mye mer egentlig, men var visst rimelig stopp idag … noen dager er sånn. Men kommer sterkere tilbake;) Du drar med deg lesern i hele innlegget, det er en bra skriveegenskap å få til:)

  12. Da får du ha en god dag videre, TR 🙂 Noen dager ER sånn, ja – det har du helt rett i. Av og til må man bare hente seg litt inn igjen 🙂

  13. Tilbaketråkk: Moteblogging? « Minneapolise

  14. Lin

    *hikste*

    Dette var nydelig lesning. *tørker lattertårer*

  15. Tror du passer datterens tiara meget bra… 🙂 Meninger er så mangt, med eller uten tilhørere. Det er da ikke for dem vi sier noe (eller jo, noen gjør jo det…, skuespillere f.eks).

  16. Hei og takk til dere alle for positive kommentarer 🙂 Veldig hyggelig!

    Beate: tagging mottatt 🙂 Jeg begynte såvidt i går, tok den boka som lå nærmest, men ble ikke ferdig med innlegget – så tar det i løpet av dagen eller i morgen 🙂

  17. haha

    skikkelig bra

    har en mistanke om at mange av de historiene folk forteller om merkelige mennesker de har sett oppstår på slike måter. på samme måte som avisene gjerne velger å misforstå intervjuobjektets spøk for å kunne lage en heftig overskrift.

  18. Dette er noe av det morsomste jeg har lest på lenge! 😀 Fantastisk! Takk skal du ha. 🙂 🙂 🙂

  19. Esquil og Lothiane 🙂 Takk for kommentarer! Jeg er litt i eksamens(angst)modus. I morgen er det matte som står for tur.

    Ha en fin nesten-sommerkveld 🙂

  20. Lykke, lykke til med matten! Det vil jo helst gå godt.. 🙂

  21. Det vil jo helst det, og jeg håper det gjør det også!! Takk for lykkeønsker fra deg, Ulme – du er liksom med meg gjennom hele denne eksamensperioden, du 🙂

  22. Takk for kommentar, Rockette – men ikke dø!!

    Martin: Tagg mottatt! Og endelig behandlet. Tok litt tid, bare 😉

Legg igjen en kommentar

