Å drepe en pedofil

For noen dager siden satt vi, Supermann og jeg, på en café i Amsterdam.

Vi overhørte en fortrolig samtale hvor en mann, la oss kalle ham Bartje, tilstod at han, en dag for flere år siden hadde vært i Asia. Han satt på bar sammen med en kompis, og dette var det han så:

En stresset, rødmusset, lettere korpulent [vi ser alle for oss en tysker nå, heh] mann med begynnende måne, sitter temmelig svett og tydelig brydd i baren og drikker 7/7.

En annen mann entrer scenen, en Tony Montana-slesk asiatisk barnesexselgende mann. Noen få setninger utveksles. Tyskeren betaler Tony Montana mye penger. Mye penger.

Tony Montana forsvinner ut, og etter noen få minutter kommer han inn igjen, med en gutt. Gutten er kan hende åtte år gammel. Vi husker alle at Tony Montana hadde fått en stor seddelbunke av tyskeren. Tyskeren gir den lille, kan hende åtte år gamle gutten, én liten seddel.

Tony Montana og tyskeren gjør en shake-hands-bevegelse for å close dealen.

Tony Montana går.

Tyskeren shotter sin 7/7, og leier sin nyinnkjøpe, veldig triste «sønn». Sammen forsvinner de ut av baren.

Jeg sitter med andre ord ved siden av en drapsmann. Jeg føler ingen frykt.

Bartje [vår mann ved nabobordet] er rasende. Å sitte som vitne til at noe så galt skjer, gjør at Time to market-perioden innsnevres. Skal tyskeren få, så må han få det nå. Bartje veksler et par ord med kompisen sin, reiser seg opp – og går ut, følger etter tyskeren og den lille gutten inn i smuget, vrir nakken om på tyskeren, legger ham ned på bakken, tar ut pengene og lommeboken – og gir dette til den lille gutten og sier «Go home to your mother, and tell her to take properly care of you».

Den lille gutten smiler et ekte smil og løper avgårde.

Deretter går Bartje inn igjen i baren. Drikker seg full. Dagen etter reiser han hjem til Europa.

Vi ble sittende en stund, Supermann og jeg.

Var det galt det vi nettopp hadde hørt? Kan man veie liv opp mot hverandre på den måten? En død svett, stresset, rødmusset, lettere korpulent mann med begynnende måne – han var jo også et menneske?

Det er den lille gutten også.

Er det galt å drepe en pedofil?

Vi ble enige om at mannen ved nabobordet

var

en

helt

Hva synes du?

Ending prayer – The Boondock Saints

In Nomine Patre et Filii et Spiritus Sancti, Amen.

37 kommentarer

Filed under Uncategorized

37 responses to “Å drepe en pedofil

  1. Føler at pedofile er litt mindre mennesker enn resten av oss, kanskje rett og slett ubrukelige som mennesker. I mine øyne er det værre enn det meste man kan gjøre. Siden det å ta han av dage antagelig sparte mange små barn for lidelse, så er det _nesten_ verdt det.

  2. Hei Magnus og velkommen hit!

    Jeg vet jo at det nettopp er dette du nå peker på, som er selve dilemmaet. Er det verdt det?

    Jeg mener at det er det.

  3. Og. Jeg vet at dette kanskje kan være en smule kontroversielt, men det er bare det at jeg ikke tåler det enkelte mennesker kan få seg til å gjøre mot barn.

  4. synsing

    Et etisk dilemma med mange meninger som forsåvidt kan aksepteres, men det å gå fra observasjon og moralsk fordømmelse til faktisk handling er uansett svært modig. Og i manges øyne trolig høyt respektert. Det finnes kanskje ingen universell moral, og sånn sett kan det forsvares. Og om man ikke kan forsvare det fullt ut, er det likevel lett å forstå og sympatisere med det.

  5. Jeg hopper over dilemmaet her.

    Mannen handlet. Det kunne kanskje holdt med et slag i tryne/skikkelig grisebank, men likevel, han handlet.
    Og til tross for alt finner jeg det betryggende at noen faktisk forsvarer de små. Det er nettopp fordi det er få av dem som reagerer at verden kan fortsatte med så mye groms og undertrykking.
    Det burde være livsfarlig og være pedo, ikke farlig og være fattig og svak.

  6. Det beste hadde nok vært om han hadde fulgt etter tyskeren, for å finne ut hvor han skulle, eventuelt bodde, og varslet politiet.

    Eller om han prøvde å ta gutten ifra ham.

    Vi vet heller ikke om dette barnet slapp unna andre pedofile etterpå.

    Jeg forstår, og kan sympatisere med, ham som drepte pedo’en. Men prinsipielt er det like fullt vanskelig å forsvare en slik handling dersom det ikke handler om nødrett.

  7. YeahYeah!:

    Modig standpunkt fra deg, er så enig i det du sier «Det burde være livsfarlig og være pedo, ikke farlig og være fattig og svak»

    Sigrun:

    Usikker jeg, for hva ville vel egentlig politiet ha gjort der, i et land hvor barnesex er industri og rike turister legger igjen så mye penger?

    Takk til dere begge!!

  8. vaarloek

    med vårt samfunns syn på pedofile som en form for undermennesker, så er drapshandlingen helt klart forsåtelig. men jeg klarer ikke å respektere det. drap er en «last resort», det siste man skal ty til. man skal alltid forsøke å på et eller annet vis å spare liv. kanskje kunne mannen, som Sigrun påpeker, heller banka han opp, eller meldt han til politiet (noe som for alt jeg vet kunne ført til dødsstraff)? det er farlig når man begynner å ta loven i egne hender, uansett hvor «rett» det må virke …

  9. vaarloek

    (ikke at jeg mener at pedofile er «overmennesker», akkurat. men de er mennesker. kanskje kan de hjelpes? kanskje har de noe å bidra med, fortelle oss om menneskenaturen? kanskje har deres liv også en verdi, uansett hvor grusomme handlingene deres er?)

  10. vaarloek: skjønner veldig godt at du ikke mener pedofile er noen form for «overmennesker». Og ja, det er farlig å ta loven i egne hender.

    Allikevel så er det et eller annet i huet mitt som mener at det i slike tilfeller legitimeres. Skjønner at det kan virke far out og som brusten logikk, men ut fra det denne mannen sa – så virker det for meg som om smilet til den lille gutten var mer verdt enn den pedofile mannens liv.

    Samtidig skjønner jeg at nettopp denne formen for legitimering er skummel, for folk har vel strengt tatt ulike oppfatninger av hva de mener kan godtas og aksepteres og i hvilken grad rettsapparatet funker for de aller svakeste.

  11. Nei, han var ikke en helt etter mitt syn. Det er galt, galt, galt å ta liv.

    Heltemot ville vært å ta fra ham gutten (uten å drepe ham) og deretter følge opp gutten ved å f eks ta ham med til SOS barnebyer eller Plan eller noe sånt, forklare der at han var en gateprostituert (det var ikke sikkert at han hadde et hjem eller en mor) og kanskje tom melde seg som fadder. Da hadde man gitt et menneske en real sjanse til et liv i stedet for å ta ett.

  12. vaarloek

    ja, nettopp. enig med anathema!

    victoria: og det er akkurat den siste delen jeg tenker på: hvem skal bestemme rett og galt, og hvor langt man skal kunne gå? uansett hvor mye jeg prøver, så klarer jeg aldri å legitimere at mennesker bestemmer over andre menneskers eksistens på en slik måte. jeg kan ikke stå inne for drap, jeg kan ikke identifisere meg med en øye-for-øye-tankegang, det er ikke et slik samfunn jeg vil ha …

  13. Vet det, vaarloek – og det er litt derfor jeg ikke tør å være like tøff som YeahYeah(ida) over her.

    Eller, akkurat når det gjelder *pedofile* så mener jeg faktisk at de fortjener alt det vonde som kan komme deres vei – men jeg synes ikke andre som har gjort noe galt fortjener den typen behandling..

    Vanskelig, egentlig, skal skrive mer om dette når jeg får litt bedre tid enn jeg har akkurat nå.

  14. Her er jeg (til en forandring) grunnleggende uenig med deg Victoria. Et drap på et annet menneske er ALDRI riktig, uansett årsak.

    Og et lite spørsmål – er du for eller mot dødsstraff?

  15. Knut Stian! Hehe, vi var uenige om hjelp til basehoppere en gang, husker jeg 🙂 Men ellers er vi som regel enige om mya og mangt. Jeg vet at dette er vrient.

    Det med dødsstraff – jeg er jo *mot*, men jeg synes ikke det var så ille at denne denne mannen måtte dø – og jeg VET jeg må begrunne noe sånt, og det skal jeg gjøre etterpå i posten som kommer senere i dag!!

  16. Jeg er definitivt mot dødsstraff, så det denne mannen gjorde synes jeg var grusomt. Det hadde vært betraktelig bedre hvis han hadde tatt fyren i «varetekt» og ringt politiet, det er vel kanskje fortsatt en mulighet for at fyren hadde fått dødsstraff, men mest sannsynlig hadde han fått tilbringe resten av sitt liv i fengsel. Myndighetene i de fleste land ser, takk og lov, ikke blidt på at småunger blir redusert til sexdukker og handelsvarer.

  17. Jeg synes virkelig at denne mannen fortjente å bli drept. Det innrømmer jeg, enn hvor kynisk det høres ut. Jeg sier det jo fordi misbruk av barn er så enormt kynisk. MEN jeg synes ikke noen mennesker hadde retten til å ta livet hans. Ser du distinksjonen?

    Når dèt er sagt: Var det knallsikkert at han hadde sluppet unna med dette hvis ikke han ble drept, i et korrupt land, så forstår jeg det jo bare enda mer.

    Allikevel, hadde det vært slik at han kunne bli fengslet for dette – i mange år(!), som en pedofil, i et fengsel, så hadde det selvsagt vært en mye større straff enn å «bare» bli drept. Pedofile blir ikke akkurat sett på som helgener i fengsel av de andre fangene – for å si det slik.

  18. sisselkathrine

    Jeg synes helt ærlig at den mannen gjorde det rette! Hadde man varslet politiet hadde han sluppet ut etter en stund og antagelig bare fortsatt!
    Men skulle jo voldtatt tyskeren med en stor flaske el noe sånn først, bare for å vise han hvor deilig det er før han knerta nakken hans 😉

  19. Hvor er din kristne nestekjærlighet her martin 🙂

  20. nessie

    Her er jeg uenig, jeg ser ikke på han som en helt. Hvis han hadde vært i min omgangskrets ville jeg blitt skeptisk og lure på hvor mye som skal til før han vil føle seg berettiget til å drepe meg. Ingen har rett til å sette seg som herre over liv og død.

    I en slik situasjon ville jeg tatt bilder av den pedofile mannen mens han kjøpte gutten. Deretter hadde jeg stanset dem, vet ikke helt hva jeg hadde gjort, gitt han et par på tygga kanskje?
    Bildene ville jeg gitt til de lokale myndighetene, jeg vet de har små ressurser men pedofili blir dømt svært strengt i de fleste, om ikke alle land i Asia. Jeg hadde også kontaktet tyske myndigheter og gitt dem bildene og informasjon om anmeldelsen.

    Muligens er han allerede dømt for overgrep, eller det foreligger anmeldte overgrep med et likt signalement?
    Kanskje er mannen en del av et nettverk eller kjenner til andre pedofile. Under press i avhør kan slik informasjon komme frem.
    Jeg ser derfor på han som mer nyttig levende enn død, tross alt. Såfrem han blir fengslet, hvis han ikke ble det er det meget mulig at bildene vil finne veien til et nettsted nær han.

    Anthemas forslag om å kontakte div. hjelpeorganisasjoner for gutten var en god ide, jeg ville undersøkt slike muligheter.

  21. Til Knut Stian: Jeg sier jo at jeg kan forstå det, men jeg kan ikke godta det.

  22. Her var det kommet mange tankevekkende kommentarer. Jeg svarer på alle sammen her, jeg.

    Lars Martin: jeg vet ikke helt hvordan jeg skal begrunne det, skal tenke på det, men selv om jeg ikke er for at nasjonale organer kan ta liv – så synes jeg faktisk at dette var bedre enn å la mannen leve.

    Martin: Jeg er enig med deg. Og jeg er sannelig ikke sikker på hva som er mest kynisk – å ville pule en gutt på åtte år, eller knekke nakken på mannen.
    Samtidig er jeg også rimelig sikker på at han ville fått det ganske jævlig i fengsel. Det vil jo si, *hvis* han ble tatt for det..

    Sisselkathrine: Ja, du er inne på noe der!!

    Knut Stian: Hm, synes nesten nestekjærligheten ligger helt fremme i dagen her, jeg. Men det sier kanskje mer om mitt syn på pedoer enn definisjonen på nestekjærlighet..

    Nessie: God kommentar, synes jeg. Men samtidig: hvor veiloverveid rekker man å være i en slik situasjon? For jeg mener jo at løsningen han valgte ikke akkurat var optimal, men det at alternativene dere nevner er så utrolig omfattende *kan* vel kanskje være en grunn til at de aller fleste bare velger å gi faen. Ingen vet hvordan de gikk med den lille gutten, men verden er i alle fall kvitt en pedofil mann.

    Takk til dere som kommenterer, jeg synes ikke dette er så lett som det kan virke som, men samtidig har jeg vel selv kanskje så ekstreme meninger om akkurat dette at det grenser til populisme..

    Men det setter igang tankene, det er det ingen tvil om..

  23. Tilbaketråkk: Det skulle virkelig bare mangle [del 2] « *** victoria ***

  24. Den pedofile fortjener livstid i fengsel etter en skikkelig etterforskning. Det gjør også «Bjarte». Hadde jeg overhørt samtalen ville jeg vurdert å anmelde Bjarte til politiet. Å kalle ham en helt synes jeg er motbydelig og vitner om umodenhet eller holdninger om at virkeligheten er som på film (eller kan vi kun tilgi de som ikke er småsvette og småkorpulente?)

    For alt vi vet var ikke «tyskeren» pedo. Kanskje han hadde kjøpt fri gutten fra et liv i pedofili? Lite sannsynlig, men er du så sikker at du ville veddet ditt eget barn eller søskens liv på det? Hm? «Bjarte» var så sikker at han opphevet tyskerens liv. Hjemme etterlater kanskje tyskeren seg barn og familie, som fortjener å få vite sannheten om ham, og ikke leve et liv i uvisshet.

    Jeg har full forståelse for at folk kan rives med. På samme måte som jeg skjønner at folk kan drepe kona om de finner ut at hun har vært utro. Akseptabelt er det overhodet ikke, uansett hvor forståelig det er. «Rettsystem» er en organisert form for hevn, og forventer du selv en grundig etterforskning må du nesten unne andre det samme.

  25. Nicolas. Jeg er ikke enig.

    Det er nok et halmstrå, i det hele tatt å tenke tanken om at guttens liv ble «kjøpt fri» som du sier det her. Jeg tror nok jeg kunne veddet, ja. Men samtidig: hvorfor gamble med noe som faktisk betyr noe for meg som innsats?

    Du kan kalle det umodent. Jeg gjør ikke det.

    Motbydelig. Ja, jeg skjønner jo tanken din, er ikke fullstendig inhuman heller.

    Du sier det kan være forståelig, men ikke akseptabelt at folk dreper kona ved avsløring av utroskap.

    Hvor går grensen mellom forståelse og aksept i det øyeblikket en mann ønsker å pule en åtte år gammel gutt?

    Og nei. En tynn, velduftende mann ville ikke gjort saken noe bedre. Men nå var det engang en historie om en tykkfallen, svett tysker jeg overhørte.

  26. Tilbaketråkk: Det er ikke sant

  27. «Jeg tror nok jeg kunne veddet, ja. Men samtidig: hvorfor gamble med noe som faktisk betyr noe for meg som innsats?»

    Fordi du ikke burde gamble med den tykke mannens liv om du ikke er sikker nok til at du kan gamble med f.eks. din egen sønns liv. Konklusjonen er at politi og rettsvesen må ta seg av slike saker. Skal man redde akkurat denne gutten, gjør man det ved å banke opp mannen før politiet henter ham.

  28. Nicolas, det er akkurat denne formen for argumentasjon som for meg blir lettere far out. Jeg har da for pokker ikke gamblet med livet til den tyske mannen?

    På et direkte spørsmål fra deg om jeg ville gamblet med mine barns liv – herregud, hva forventer du deg?

    Spennende å se hvordan du tror at politiet ville ha ordnet opp dette i Asia for ti-femten år siden.

  29. Reddet egentlig dette drapet denne gutten? I think not. Nok et meningsløst drap uten at det hjelper noen verdens ting

  30. Tilbaketråkk: Pedofile bør selvsagt ikke drepes « Tankekorset

  31. rullerusk

    helt enig med Nicolas.
    Jeg blir rett og slett skikkelig skremt av så mange synes det er greit å drepe en pedofil mann. Er det han gjør grusomt? Ja, uten tvil. Likevel er det ikke riktig at han kan bli drept av hvem som helst på gata pga det han har gjort. Jeg er i mot dødsstraff, uansett hva. Det er ikke riktig å ta liv for å vise at en handling er gal. Og hvis man sier at å drepe pedofile er riktig, hvem blir de neste? Hvem skal bestemme hva som er en grusom nok handling til at noen fortjener døden uten lov og dom? Hva med alle de som sendte drapstrusker til Arnfinn Nordbø fordi han er homofil? Disse menneskene mener antakelig at homofilt samliv er en minst like stor vederstyggelighet som pedofili. Har de da rett til å drepe homofile? Eller hva med de som dreper kvinnene i sin familie fordi de har brakt skam over familien på en måte som er uutholdelig for dem? Du synes kanskje ikke at mine eksempler er relevante, men jeg mener at når du sier ja til pedofilidrap så har du brutt en grense som åpner for mange tvilsomme avgjørelser.

  32. Jeg maa si meg enig med Knut Stian her. Hvordan kan man tenke paa morderen som en helt, naar man ikke i det hele tatt tenker paa hvordan dette paavirket livet til gutten? Selvsagt blir man provosert og hevnlysten over «tyskerens» kjoep av gutten, men det hjelper jo ikke gutten om han slipper unna dette ene oppdraget. Mannen som solgte ham vil antagelig selge ham igjen. Et lite beloep som «tyskeren» maatte ha i sin lommebok vil ikke kunne sette gutten «fri».

    En virkelig helt ville ikke drept «tyskeren», men heller tatt seg av gutten og soerget for hans fremtid…

    Drapet var meningsloest, og gutten antagelig like ille ute, kanskje enda verre ute enn foer?

    Hevn er ikke konstruktivt, spesielt ikke naar det rammer saa vilkaarlig som her. Det eneste morderen oppnaadde var aa faa utloep for _sine_ foelelsesmessig styrte lyster – nettopp for det aa kverke en som provoserte ham. Naar man foelger sine foelelsesmessig lyster og resultatet er drap, er det da bedre enn aa foelge sine foelelsesmessige lyster naar resultatet er overgrep?

    Poenget maa vel vaere at begge deler er like galt.

  33. Beklager mangel paa norske bokstaver – jeg sitter paa en argentinsk pc.

  34. For å komme tilbake til Bartje som så modig hadde drept en pedofil i asia.
    Hva visste egentlig Bartje om denne mannen.

    Hva nå om denne rødmussete tyskeren faktisk var faren til den 8 år gamle gutten, som betalte advokaten som nettopp hadde vunnet over en narkotisk thailandsk mor som ikke hadde hatt en dråpe i havet like mye sjanse til å ta seg av gutten som den «rødmussete, feite tyskeren» hadde hatt.

    Selvsagt får vi jo aldri vite svaret, for helten lever jo videre med sin heltegjerning. 🙂

  35. Tiqui: Ikke noe problem med argentinsk tastatur 🙂 Men det var visstnok ikke noe lite beløp, men veldig mange penger, type nok til å endre livet.

    Men jeg skjønner vel at dét ikke endrer ditt standpunkt uansett..

    Picxx: Virker vel rimelig far out den forklaringen der…

  36. mina P

    tenk om
    tyskeren kjøpte gutten for å sette han fri (for en natt eller ha han med til en sos barneby) lite sannsynlig kanskje men likevell en tanke som slår meg, tenk om… Hvis gjentar hvis en skulle drept noen måtte det vel vært den barnesexselgende mannen… Ingen vet jo hva han kunne funnet på å gjort for penger.

    Hvorfor forteller fyren dette da at han har drept noen men det gjør ikke noe for det var i et annet land og fyren var pedofil da så, og alle pedofile fortjener å dø liksom.

    Videre ser jeg for meg en morder dreper en man uten grunn og dikter opp at offert er pedofil. Og jeg som noen andre også sa: ville hatt betenkligheter med å ha en mann i min omgangskrets som har drept noen selv om han var pedofil.
    Det mest skremmende med han fyren er jo at han fortalte det. Men jeg ser jo for meg en fyr på fest som skryter av at han drepte en fyr i Asia. Men det er sikkert ikke tilfelle at han skrøt av det på en fest… (ser det bare for meg er så typisk og fortelle de mest sjokerende historier på fest, nesten som om det er om og gjort…

    Nå vinner jeg vel prisen i å skrive ting rottete.. prøver og holde meg våken er nattevakt

  37. Lars

    Han er en helt.

Legg igjen en kommentar

