Det skulle virkelig bare mangle [del 1]

Jeg har ikke blogget så mye i det siste, snarere er det blitt lettere sporadisk, og nå har jeg en del å ta igjen. Dermed hiver jeg meg ut i vannet som ikke lenger er så dypt som det var, for nå er den nye ekteskapsloven endelig en realitet.


Selv vil jeg bare gratulere!

Det blir litt sånn «Å, hurra!» og «Det skulle for faen bare mangle» om hverandre.

For, dette er jo bra – men det skulle da bare mangle.

I løpet av alle de diskusjonene som har rullet og gått, både i blogger og andre fora, så er jeg flere ganger blitt helt lamslått av enkelte kristenkonservatives evne til å forsvare videreføringen av diskrimineringen av homofile. For det er diskriminering, samme hvor mye argumentene har hatt variert fra «av hensyn til barna» og «det store syndefallet».

Holdningene som er blitt utvist i denne saken, har vært temmelig skremmende.

Kontrasten til denne sangen, en sang jeg husker fra da lillesøstera mi var med i barnekor, er jo ganske så dramatisk. Sangen går omtrent som dette her, omtrent fordi jeg ikke husker helt ordrett, men langt fra dette skal det uansett ikke være:

Gud skapte jorda vår rund

Den har ingen topp og den har ingen bunn

Så snurrer den rundt slik at alle kan få

En dag og en natt og slik veksler det på

Og ingen er foran og ingen er bak

Det burde jo være den enkleste sak:

Å se at vi alle har samme verdi

Så enkel var Skaperens filosofi

En enkel, fin, liten sang – hadde jeg hatt noen form for musikalske skills, så skulle jeg ha skrevet opp hvordan den går, sånn rent notemessig, men det ville jo bare ha blitt tull og rør. Bare se på de enkle strofene. Ingen er foran, ingen er bak – likestilte, faktisk.

Og alle mennesker har samme verdi, og det var filosofien til Skaperen.

Selv er jeg ikke troende, jeg trenger dermed ikke forhold meg til Gud, men mer til Hvermann. Og for og være ærlig, så er det ikke Gud som virker å være det store problemet, men snarere «Hvermann».

Men, hvordan kan jeg – dersom jeg mener at alle mennesker har samme verdi – tenke som jeg skrev i forrige post, at mannen som tok livet av en pedofil var en helt?

Dét kommer jeg tilbake til i del 2.

6 kommentarer

Filed under Homofilidebatt, Meninger, Samfunn

6 responses to “Det skulle virkelig bare mangle [del 1]

  1. Supermann 348

    Jeg må bare føye meg til de normalt oppegående menneskene som hyller denne loven og ønsker alle lykke til!

  2. Nettopp!

    Og det skulle bare mangle 🙂
    Lurer på om del to i denne miniserien blir hakket mer vanskelig å svelge, men det får bare gå som det går.

  3. Lykke til til alle som blir berørt av lovendringen! Det var sannelig på tide at den ble vedtatt

  4. Ser frem til del 2, Victoria!

    Litt off-topic, men når vi allikevel snakker ørlite grann om Gud: http://tankekorset.wordpress.com/2008/06/17/kunne-bibelen-v%c3%a6rt-skrevet-annerledes/

    😉

  5. shelnes: Enig med deg!! Dette var på tide 🙂

    Martin: hehe, jeg skal se om jeg rekker å få ferdig del 2 i løpet av kvelden 🙂 Skal lese innlegget ditt etterpå!

  6. Tilbaketråkk: Det skulle virkelig bare mangle [del 2] « *** victoria ***

Legg igjen en kommentar

