Livet går opp og ned for alle

I dag fikk jeg denne på mail. Sammen med teksten lå en oppfordring om å spre dette budskapet – og det gjør jeg mer enn gjerne. Teksten er forfattet av Anne Grethe Klunderud – leder for Mental Helse Norge.

En underskriftskampanje settes i gang førstkommende mandag. Klikk deg inn på organisasjonens hjemmeside, last ned, print ut, skriv under og send inn.

Frist for innsendelse av ark med underskrifter er 22. august. Dokumentene sendes til Mental Helse Norge, postboks 298, sentrum, 3701 Skien

Underskriftskampanjen tjuvstartes på fredag utenfor Stortinget i forbindelse med Rebabilitering/habiliterings-aksjonen. Anne Grethe K vil være tilstedet der.

Livet går opp og ned for alle.

En av tre personer vil en eller flere ganger i livet oppleve psykiske helseproblemer. Det er mange flere som rammes av dette enn av kreft. Faktisk er det så mange som rammes av dette, at det er fristende å si at det er normalt å slite psykisk en eller annen gang i livet. De fleste kjenner en eller flere som har slike utfordringer i livet sitt. Så hvor den tanken kommer fra, at de som sliter psykisk på en eller annen måte er annerledes, det forstår jeg rett og slett ikke.

Fortsatt er det mange myter knyttet til psykiske problemer og lidelser. Og den mest hardnakkete er nok at det skyldes en svakhet hos den enkelte når man rammes. Noen snakker om en genetisk svakhet, andre snakker om sosial arv og manglende styrke til å håndtere kriser. Uansett er det slik at det er en feil eller mangel hos den enkelte som gjør at man begår den ”feilen” å bli rammet av dette. Kan vi ikke slå det fast en gang for alle: dette kan ramme alle. Heldigvis vil de fleste av oss som rammes av disse helseproblemene finne måter å leve med det. De fleste kommer seg. Noen vil trenge mye hjelp for å få et liv med gode og meningsfylte fellesskap, de aller fleste kommer langt med litt profesjonell hjelp og støtte fra dem rundt.

Mental Helse kjemper ikke bare for dem som har psykiske problemer og deres pårørende. Vi kjemper like mye for at samfunnet skal få en form og et innhold, slik at det ikke blir mer av disse problemene. Vi kjemper like mye for at ”normalene” i dette landet skal samsvare med de menneskene som bor her.

Landsstyret har gitt sentralstyret et oppdrag. Oppdraget er å lansere en underskriftskampanje, for å sikre en helsetjeneste som skal kunne ivareta også den psykiske helsa til det norske folk. En underskriftkampanje for å kreve fortsatt øremerking av midler til psykisk helse i statlige og kommunale budsjetter. For pengene salderes bort, til og med i en opptrappingsperiode skjæres det ned på budsjettene til de psykiske helsetilbudene. Selv om dette med rette kan kalles et folkehelsetilbud. Nei dere, nå må det mobiliseres!

La oss starte en folkebevegelse. En folkebevegelse for et samfunn som er varmt nok og sterkt nok til å ivareta alle. Klarer vi å skape et samfunn som er godt nok til å ivareta dem som sliter mest, ja da har vi et samfunn som er godt for oss alle sammen. Alle har en mental helse. Er det ikke slik at det er dem som tror de ikke har det, som virkelig har et problem?

Anne Grethe Klunderud

landsleder

7 kommentarer

Filed under Helse, Hold deg oppdatert, Organisasjoner, Politikk, Samfunn, Samvittighet, Uncategorized

7 responses to “Livet går opp og ned for alle

  1. Og hvem er det så som snakker om denne «svakheten» og sårbarheten hos dem som sliter psykisk? Jo, det er fagfolk, det. «Folk flest» tror ofte på det «ekspertene» sier, men det er fra psykiatrien selv forestillingen stammer.

  2. Til Sigrun: Dette har ikke noe med dette innlegget å gjøre, men jeg oppfordrer deg til å lese den nye posten min! Du nevnes der 😛

  3. Det er jeg enig med deg i, Sigrun. Samtidig er det nok kanskje slik at forestillingen også lever videre, fordi den på en måte «aksepteres og adopteres» av brukerne.

    Jeg synes Ann-Mari Lofthus skrev godt om det i TPH 1/08.

    Takk for flott tekst i Klassekampen!! Jeg så den dessverre ikke selv – og så den ikke på nettet der (de legger jo ut så lite!), men fikk sms av TPH-redaktøren at du hadde omtalt tidsskriftet 🙂

    Ha en god helg 🙂

  4. Britt Åse

    Så flott at du la ut dette! Applaus 😀

  5. Yay! Dette skal jeg blogge videre i morgen, Vicky!

  6. vibeke

    Jeg synes Per Fugelli sier det så bra i boka «Rød resept»: «Kroppen bor i et menneske med gåtefulle særpreg som påvirker helse og sykdom, et menneske med samvittighet og selvilde, med frykt og lyst, med streben etter tygghet og mening, med opplevelse av seg selv som herre eller slave, med drifter mot tvil og selvødeleggelse. Kroppen bor i et menneske som igjen bor i et samfunn med egenskaper som påvirker helse og sykdom, med rasisme eller toleranse, med trygghet eller fare, med mangfold eller ensretting, med frihet eller tvang, med samhold eller jeg-dyrking. Det betyr at når vi skal forstå helse og forebygge sykdom, kan vi ikke alene bruke mikroskopet på cellen, organet, kroppen som «ein Ding an sich». Vi må også bruke makroskopet og analysere kroppens organiske samspill med de ekstistensielle sidene ved det menneskelige prosjekt og med de politisk gitte livsbetingelsene.» Og derfor er det så viktig det som Klunderud sier: Alle har en mental helse. Samfunnet og vi som bor her må ta innover oss det. Derfor er Fugellis bok en bok jeg stadig tar fram i forbindelse med mitt møte med folk i min jobb. Vi er ikke alle like flinke til å møte folk i ulike livssituasjoner, men hvis vi tar med alle komponenter som gjør oss til mennesker med de egenskapene og såkalte skavanker vi har, så får vi et varmere samfunn. Det er jeg sikker på. Mitt liv går opp og ned – fra å ville ligge langt under dyna og grine, som jeg gjorde på tirsdag, til å være fit for fight og bare med DEN innsatsviljen på onsdag. Slik er det bare. Fordi jeg er et menneske.

  7. Takk for kommentarer 🙂

    Britt Åse: Så bra du synes det 🙂

    Virrvarr: Da gleder jeg meg til å lese det som kommer fra deg (eller det du allerede har skrevet, jeg har vært på tur og offline) 🙂

    Vibeke: Jeg liker Per F. godt, men har ikke lest den boka. Den skal jeg jammen meg lese i sommer 🙂 Livet går opp ned, det er helt sikkert, men jeg har det ofte sånn at de «onsdagslyspunktene» nå oppveier de «tirsdagsnedturene». Det er godt 🙂

Legg igjen en kommentar

