Drager, strålende soler, gatelyktmåner og politikerforakt

Jeg har vært på tur, jeg har sittet sammen med familien min og sett utover vannet, slappet av og hatt det fint. Inne i hodet har det surret tusenvis av tanker, det er gjerne sånn, og når tanker krasjer – så hender det faktisk at det kommer noe bra.

Som da vi satt i båten etter at ungene hadde lagt seg.

Jeg sa noe sånt som – Ååå! Se på den fine månen!

Supermann smilte bare og spurte om det var belysningen på brygga jeg snakket om, hvorpå jeg tenkte et eller annet om at herregud, hvor dum tror han jeg er, egentlig?

Akkurat da så jeg at fra der han satt, var månen helt skjult bak masta på en seilbåt, så spørsmålet var jo delvis legitimert på grunn av dét, og dessuten ble det ikke stilt på en sarkastisk og ekkel måte, men mer på en lun har du litt feber nå– aktig måte.

Og så tenkte jeg på to av bøkene jeg har lest den siste tida, og det var liksom ikke bare det at det ikke var pensum og at jeg i utgangspunktet var underernært på skjønnlitteratur, men jeg likte virkelig de bøkene. Og jeg vet at det er mange, mange, mange som har lest dem, skrevet om dem og at jeg har tenkt at jeg synes de virket litt kjedelige (jeg visste åpenbart ikke hva jeg snakket om da, det er helt tydelig), men nå har jeg i alle fall endelig lest Drageløperen og Tusen strålende soler, begge av Kahled Hosseini.

Fantastiske bøkene.

I tillegg til å gi en ny innsikt i atter et land jeg kan for lite om (Afghanistan), så hjelper bøker som dette meg til å forstå at jeg har det vanvittig bra. Helt grensesprengende bra, faktisk. Og det er helt greit å få den rett i ansiktet av og til, for jammen er vi opptatt av å klage over bittesmå ting.

Etter jeg hadde tenkt på månen og at den var fin og at jeg hadde smilt av den godlynte «tror du månen er en gatelykt»-praten, tenkte jeg på at jeg er glad vi bor i et land hvor vi kan diskutere politikere helt åpent. For selv om jeg synes det blir stor ståhei for ingenting (Haga) og at enkelte prosesser er helt på trynet (Barneombud-oppstyret), så er det en frihet i det, å kunne si hva man vil fordi det er greit å mene forskjellige ting.

Hva det har med det Hosseini skriver om? Ganske mye.

Sjekk forresten ut Hosseinis blogg her.

Legg igjen en kommentar

Filed under Uncategorized

Legg igjen en kommentar

