Jeg liker ikke folk

Jeg har vært borte noen dager, ikke vært på nett. Kikket litt gjennom nettavisene, og så sakene om at narkomane spyles bort fra trappa utenfor Oslo S.

Vel og merke står ikke vekterne og spyler rett på narkomane, men på trappa – ikke sant, det er en forskjell der, men den er ikke så stor.

Spyler bort narkomane

På sett og vis forstår jeg at Byporten og KLP Eiendom er interesserte i at folk skal komme uhindret inn på senteret. For det kan jo selvsagt by på store problemer i forhold til hvor komfortabelt det føles for kundene, å bruke fire tusen kroner på sko rett etter man har måttet gå i sikksakk mellom de narkomane.

Eller mennesker, da. Som også er en betegnelse det går an å bruke.

Det er kanskje mer behagelig å bruke masse penger når man bare kan tenke på gode ting, på jordbær, på sommer, på spa, på venninnekvelder, på pene blomster, på renhet, på uberørt natur og p4, istedet for å faktisk av og til være nødt til å måtte ta inn en annen del av verden, en annen type virkelighet enn den man lever livet sitt i selv.

Jeg er så trett av at det er grupper i samfunnet hvor kampene og tiltakene mot marginalisering ikke ser ut til å virke. For bare bytt ut ordet narkomane i Aftenpostens overskrift med

innvandrere

homofile

jøder

frp-velgere

overvektige

Og, spylemenneskene kan si hva de vil. De kan si at det ikke dreier seg om at det utelukkende er narkomane de vil spyle vekk, men at de ikke vil at folk generelt skal sitte der.

– Med folk, mener du da de narkomane?

– Nei, utenfor Byporten og i trappene er det alle mulige slags folk, ikke bare narkomane. Vi har hatt noen episoder utenfor Egon hvor narkomane har vært til sjenanse for publikum, men vi mener ikke at de narkomane utgjør et særskilt problem for oss, sier Holsveen.

Lurer på om jeg skal ta med meg en vennegjeng en kveld, jeg. Så kan vi sette oss ned trappa og så skal jeg sjekke ut om de spyler med en gang det setter seg ned folk.

Og hva menes det egentlig med dette skillet mellom narkomane og folk?

Er ikke narkomane folk?

Jeg skjønner Byporten, for Byporten er ikke opptatt av noe annet enn sin egen profitt, og det kan jeg forstå, siden Byporten er et kjøpesenter og kjøpesentra ikke trenger å være opptatt av så mye annet enn at cash is king og at det skal komme mer penger inn enn det går penger ut. De leker ikke butikk. De er butikk.

Men folk som handler der, de forventer jeg bedre av. Folk som er på shoppingtur bør tåle å se at det sitter noen slitne folk i trappa. Turister, operafantaster, shoppingfruer og vanlige folk.

Vanlige folk er de verste.

Folk er fæle i flokk.

Folk tillater seg å trakassere andre som ikke er som dem.

På mange områder har vi kommet et stykke på vei. Kjønnsnøytral ekteskapslov, bygging av moskeer, erkjennelse av at fedme er et helseproblem og ikke et symbol på at man er svak og uten viljestyrke. Jeg er glad for det. Det betyr at vi er på rett vei. Men, i forhold til hvordan folk i flokk omtaler mennesker med rusproblemer, er folk så respektløse og så lite villige til å tenke seg om før de snakker og mener og tenker

at det er

en skam

Noen snakker om at man kan si ganske mye om et samfunn, ved å se på hvordan samfunnet behandler sine svakeste. Jeg tror det er mye rett i det. Med det mener jeg ikke at Norge er et land som behandler sine svake så mye dårligere enn andre land, men vi har vel egentlig et ganske så godt utgangspunkt til å forbedre den hjelpen vi gir til de som sliter mest.

Det etableres tilbud, tiltak, væresteder.

Det er vedtatt en ventetidsgaranti for unge psykisk syke og unge rusmisbrukere (under 23 år).

Vi er midt inne i en opptrappingsperiode for rusfeltet.

Så, det skjer noe. Det skjer ikke fort, det skjer ikke nok, men det skjer noe.

Når skal det begynne

å skje noe, også

inne i hodene

folk?

19 kommentarer

Filed under Meninger, Samfunn

19 responses to “Jeg liker ikke folk

  1. Ja, det er flere som ikke er folk. Her er et eksempel:

    En overlege ved en psykiatrisk avdeling var ute på byen, der han traff en kvinne som han innledet et forhold til. Han visste ikke at hun var pasient ved en psykiatrisk avdeling ved samme sykehus. Selv om han ikke var hennes behandler, gransket Helsetilsynet likevel saken.
    http://www.fvn.no/nyheter/kristiansand/article495773.ece

    Like etter at Fædrelandsvennen skrev om saken, kom dette «innlegget» i en nettdebatt, skrevet av en mann under fullt navn: «Hvordan kan en overlege som har en høy utdannelse bli tiltrukket av Psykriatiske pasienter? Vi bor i en gal, gal verden.»

  2. For folk flest, som de sier. Jeg elsker menneskeheten, det er bare folka jeg ikke liker.

  3. Første halvdel av 70 tallet arbeidet en onkel i ordenspolitiet i oslo. Han var en snill mann, men
    han fikk ordrer som f.eks lød:» Fjern narkoungdommene i slottsparken. »
    Poenget for ham var at ingen flyttet seg fordi om de fikk beskjed om det.
    Likevel ble ordren opprettholdt med beskjed om å bruke batong. Knekk kragebenet på de som nekter.
    Denne typen ordre tok helsen fra onkel, og han ble overført til en annen avd.
    Han kunne ikke snakke om det uten å gråte, eller bli rasende..
    Men jeg tror at dersom du sitter der den dagen de spyler, da treffer du «de utkommanderte» som gjør det de får ordre om.
    Si ifra, så rekvirerer vi demonstrasjonsassistanse fra aldershjemmene,
    husmorlaget og saniteten…. det er sikkert mange fornuftige allierte» der ute»… om man bare kunne nå dem og organisere noe.

  4. vaarloek

    jeg liker heller ikke «folk». jeg liker ikke «menneskeheten» heller. «the trouble some people have being i german, i have being human» – fra margaret atwoods «surfacing» (fritt etter hukommelsen).

    det handler ikke bare om hvordan vi benhandler våre medmennesker, men også hvordan vi behandler dyrene, og enda dypere: miljøet, og for å vise sirkelen: oss selv. vi viser rett og slett vår manglende respekt for oss selv gjennom å degradere hverandre til narkomane og homofile og innvandrere, dyr til produksjonsenheter og miljøet til ressurser … for når alt kommer til alt er det oss selv det til slutt går utover.

    og om ikke oss, så våre barn og deres barn, og deres barn etter der igjen.

    jeg vil leve i en verden som tenker sirkulært. all denne lineære, logosentriske, dualistiske, _vestlige_ tankegangen fører oss kanskje framover rent materialistisk, men føre det _oss_ framover?

    jeg har mine tvil.

  5. Hei dere fire! Takk for fine kommentarer! Går litt i hundre her nå og skal snart ta toget, men kommenterer dette i kveld, jeg.

  6. Veldig bra og viktig innspill, Victoria! Som alltid er det interessant å lese hos deg.

  7. Åh du skriver så bra, og du har så rett! Når skal det begynne å skje noe inne i hodene til folk?

  8. Takk for kommentarer, og beklager at jeg har vært så slapp til å følge opp her inne…

    Sigrun: Jeg er enig med deg, og husker hendelsen du lenket til. Men jeg tenker vel at mange (=folk) ser på «narkomane» som noen det er enda lettere å se ned på, undervurdere etc. fordi de liksom selv er skyld i sin egen skjebne.. Jeg vet at mange har fordommer mot psykisk syke, men jeg tror at folk lettere har sympati for noen som sliter psykisk enn for en narkoman i Skippergata.

    Joakim: Huff, jeg er dessverre litt enig med deg også. «Dessverre» fordi det hadde vært hyggeligere å like menneskeheten…

    Predikeren: La oss lage folkebevegelse! Spennnede det du sier om onkelen, og trist – herregud. Men modig av ham å fortelle om det!!!

    vaarloek: Den kommentaren leste jeg jo tidligere i dag, og har tenkt mye på den siden. Denne setningen brant seg fast: «i viser rett og slett vår manglende respekt for oss selv gjennom å degradere hverandre til narkomane og homofile og innvandrere, dyr til produksjonsenheter og miljøet til ressurser». Den setter tankene i gang hos meg… Du har helt rett.

    Lothiane: Takk for det 🙂 Du er så veldig grei 🙂

    SCat: Takk 🙂 Jeg lurer på det samme. Hvor lenge kan det aksepteres at folk flest gir faen???

  9. Som en representant av Folket tar jeg avstand fra denne ondsinnede posten. Folk Flest liker ikke narkomane, så Folket har kommet frem til at de skal puttes i leirer, så Folk slipper å se dem, bli snakket til av dem eller forsøkt solgt megafon til. Vi, Folket, forbeholder oss retten til å dømme minoriteter for å holde dem i kne.

  10. Britt Åse

    Ja, det er sånn det er. Vi har lave instinkter.
    Men, når vi ser de narkomane i øynene ser vi at de er folk, de også.

  11. galfisk: «forsøkt solgt megafon til » 🙂
    Tror faktisk noen hadde likt at narkomane ble kjørt ut av byen og inn i ghetto, jeg. Verden er syk.

    Britt Åse Men hvorfor er det slik at mange helst ikke vil se etter? Haster bare forbi.

  12. Britt Åse

    Det er ubehagelig.
    «De» har kanskje overtatt rollen etter «de gale» fra føritida? «Hvis jeg ser på henne snakker hun til meg og da vet jeg ikke hva jeg skal si eller hvor jeg skal gjøre av hendene mine, så jeg forter meg bare videre og ser så opptatt ut jeg bare kan, så slipper jeg å få vite noe eller føle noe og da blir det fort borte igjen.»
    Sjenanse? Når vi blir usikre er det jo enklest, hvis ikke tenker oss om, å avvise det fremmede. Det er ikke gitt at ‘folk’ pr.def. er onde, tror jeg. Vi er hjelpeløse, alle vi som er folk, når det kommer til det vi ikke forstår.

    Forresten er det nok gjensidig også, -ikke når det gjelder maktforhold altså, men holdming. Folk som har levd på ‘Plata’ i noen år, men de har null peiling på hvordan mitt kjedelige, normale liv er, så da blir det lett til at de reagerer like ‘håpløst’ i forhold til ‘oss’ som vi gjør overfor ‘dem’.

    Jada, dette ble nok både klokt og sammenhengende. Det er jammen meg noen utfordrende tema du driver og forer oss med.

  13. Britt Åse

    Det ble usammenhengende pga et ‘men’ for mye og ‘holdming’. Beklager, men det jeg har tenkt går vel fram sånn omtrent?

  14. Britt Åse 🙂

    Jeg synes det både ble klokt og sammenhengende, jeg.

    Og jeg tror nok du også har helt rett i det du skriver, om at folk som lever ulike liv ofte ikke vil forstå hverandre så godt bestandig, siden man er best kjent med måten en lever sitt eget liv på.

    Utfordrende temaer er jo litt moro,da. Jeg setter stor pris på at dere blir med og diskuterer 🙂

  15. Og ja – det kom veldig godt frem hva du mente 😀

  16. Britt Åse

    Det er godt å høre.. Hodet og fingrene er ikke alltid i synk 😉

  17. Ordet omsorg ligger ikke lagret i enkelte mennesker vokabular….

    Jeg leste et sted om noen gamle damer som var litt lei av barnevognmafian som overtok et serveringssted. De var lei av barnevogner, puppelufting og ungeskrik. De kunne ikke oppholde seg der. Der var jo ikke mulighet for ro! …på et serveringssted som er åpent for alle og gudhvermansen osv. Jaja 😉 Kanskje de fikk et tips der. Spyll dem vekk, spyll vekk alle som er slitsomt tilstede *hehehe*

    Hvorfor kan vi ikke bare like hverandre som vi er? Hvorfor kan vi ikke bare la det være rom for hverandre….? Og så kan man jo prøve å sette ordet omsorg ut i praksis.

  18. Svein

    Nogensinde levet sammen med en narkoman? Jeg har, i snart 30 år, og forsökt å hjelpe. Orker ikke mer lögner og bedrag for å skaffe seg dop

  19. Groftekanten: hehe, synes jeg ser de gamle damene med lilla hår i harnisk over barnevogner og pupper 🙂 men skjønner noen ganger serveringsstedene, for det skal jo ikke være umulig for folk å komme frem heller..

    Svein: nei, det har jeg ikke. Jeg forstår at det sikkert er veldig tøft, og at jeg ikke egentlig aner noe om hvordan det er for deg.. Men, det blir litt på siden, for det jeg virkelig reagerer på er at offentligheten stimatiserer denne gruppa folk så veldig. Jeg synes det er urimelig.

Legg igjen en kommentar

