080808 Vi gifter oss 080808

Ting skjer for tiden.

I dag kom vi hjem fra båttur hvor vi blant annet så fine, fine Jan Eggum på Son Kro. I morgen reiser vi til Praha. Åttende august skal vi gifte oss.

Jeg vet at jeg lenge har vært litt sånn Bonzo er død og jeg er gravid-aktig. For your information: jeg har ikke hund. Jeg er ikke gravid. Det har vært så mye stress, så mye styr. Nå holder jeg på å roe det hele ned. Jeg driver med grounding – som en gammel terapeut ville ha sagt det. Hun sa ofte at jeg trengte det:

Victoria. Du måsta jorda!

Sa hun. Jeg løp rundt både i hodet mitt og i livet ellers.

Noen synes sikkert det høres ut som et stressprosjekt å skulle reise på ferie og så komme hjem for å holde et bryllup, som ennå lever mer i hodet enn på planleggingsblokka, for å si det rett ut – dette bryllupet har forelpig dreid seg mer om blogging (sjekk ut bryllupsblogg her om du vil), enn om reell planlegging av giftemålsdetaljer.

Jeg er ikke stresset.

Jeg er det motsatte av stresset. Rolig. Glad. Fornøyd. Jeg får lyst til å rope ut: – Ser du, Malin? Jag jordar!

Vi har bodd sammen i godt og vel fem år. Sammen har vi opplevd og gjennomlevd både gode dager, onde dager, fantastiske dager, litt halvsure dager, vanlige dager, og han vet og ungene vet og jeg vet, ja vi vet, at det er hverdager det er flest av. Så da er det om å gjøre at de blir så gode som mulig.

Som regel har vi vært veldig flinke til å gjøre dagene gode. Men ikke bestandig. Samtidig er det kanskje slik at det virkelig gode starter der man klarer å skape noe nytt og godt ut av noe negativt, at dersom man klarer å snakke ut og snakke med, ikke bare snakke til og snakke om, så skapes en grobunn for noe genuint fundamentalt og varig?

Jeg tror i alle fall det. Jeg tror altfor mange mennesker lever livene sine hvor den ene dagen er den andre lik, hvor det meste går i den samme tralten, hvor ingen problemer kommer til overflaten og ei heller ingenting løses fordi det ikke snakkes om noe.

Da funker det jo ikke. Slik funker det i alle fall ikke for meg. Slik vil ikke vi ha det.

Så derfor har vi viklet i hodene, løst opp tråder som var sammenknytt, fått tak i de delene av oss selv som var blitt mer eller mindre borte på veien i et slags hverdagensstressogmas-kav. Vi har begynt å bruke tid igjen. På å være sammen, på å ha fri. På å være to som vil noe skikkelig sammen, fremfor å være to som samarbeider om praktisk deling av arbeidsoppgaver. Ikke slik at det var sånn hele tiden før, for det har virkelig vært uendelig mange flere gode dager enn onde. Men, vi har gjort noe med det som skapte stress, tvil, sårhet og irritasjon.

Jeg gleder meg.

Jeg, som aldri skulle gifte meg, gleder meg virkelig. Og ikke bare til den dagen. Det er jo én dag.

Etterpå kommer det som er resten av livet.

Jeg skjønner ikke hvorfor det er så mange som stresser så mye med selve bryllupet. Jeg er ikke så engasjert i servietter og nyanser av hvitt. De er nesten like alle sammen uansett. Vi trenger ikke gjøre alle disse tingene på en bestemt måte, bare fordi så mange andre gjør det. Det er én dag. Familie, noen venner, god mat og bra stemning. Det er ikke så vanskelig å få til.

Samtidig, jeg er jo ikke likegyldig heller. Slett ikke. Men jeg synes jeg tenker over ting som er viktigere enn et pent dekket bord. Jeg tenker tanker som hittil har vært ukjent terreng for meg. Om tre kvarter skal vi snakke med presten. Finne ut av hvordan vi vil ha det i kirken. Jeg gikk noen runder inne i hodet før jeg fant ut at jeg ville at vi skulle gjøre det der. Jeg har… – la oss ta kortversjonen, problemer med hvordan kirken behandler en del mennesker.

Men så ville jeg det allikevel. Gifte meg. I kirken. Og nå nynner jeg på Mendelssohn og Wagner. Ting endres tydeligvis. Men nå er vi i ferd med å vise hverandre at vi

sammen vil

skape noe

virkelig varig.

17 kommentarer

Filed under Famileliv

17 responses to “080808 Vi gifter oss 080808

  1. Gratulrer så mye, men jeg missuner deg ikke. dete r ingenting som å stå opp klokken 1 om ettermiddagen uten noe som helst for for ansvar så overhodet. AAAA nå skal jeg bland meg en ettrmiddags drink, men jeg tenker gjennom hva jeg skal pakke ned til Kreta turen.

  2. Hehe, Trond 🙂 Du er vel inne på noe der 🙂 Men det er ganske laidback her også, egentlig 🙂

    God tur til Kreta!!

  3. Åååå, gratulerer så mye, så hyggelig!

  4. vibeke

    Det der var nydelig! Særlig dette – fordi det er så viktig i samlivet: «at dersom man klarer å snakke ut og snakke med, ikke bare snakke til og snakke om, så skapes en grobunn for noe genuint fundamentalt og varig?» Hverdager er det mange av, men vi kan skape disse dagene om til små oaser, hvis vi ønsker det sterkt nok, og så det viktigste av alt – å stole på hverandre. Vårt bryllupp for en evighet av tid siden huskes spesielt godt i vår familie og vennekrets pga nydelig musikk i kirken. Vi hadde fått spesialarrangert to brudemarsjer og tre salmer. En venn av oss ga oss dette i bryllupsgave – sammen med 12 staute messingblåsere og et strålende orgel. Ikke et tørt øye var å oppdrive.
    Jeg ønsker dere til lykke 080808 og alle dager framover 🙂

  5. Åh, så gøy! Gratulerer kjempemye! 🙂

    Lykke til med de forberedelsene som skal gjøres, og god ferie! 🙂

  6. Bryter inn litt igjen… Det gøyeste og kanskje koseligste bryllupet jeg har vært i, serverte maten på papptallerkener.. 🙂 Bl. annet..

  7. Hjelp!

    Er jeg en av de som skal gifte meg 08.08.08, så må jeg kjappe meg å finne en kjæreste :-/

  8. Marie

    Åh, så koselig! Jeg skal definitivt ikke gifte meg. Aldri, ALDRI. Men jeg fikk litt lyst nå likevel, littegrann. Du høres lykkelig ut.

  9. Hei alle sammen! Så koselig av dere å kommentere innlegget 🙂 Nå sitter vi på hotellet i Praha – og jeg har akkurat fått massasje nede i kjelleren på hotellet. Bra 🙂

    Svarer alle samlet jeg, for rekker ikke mye nå – men igjen: tusen takk!

    Hurra!

  10. Vil bare si lykke til!

    Og gratulerer så masse på forskudd.

  11. Tusen takk for det, Beate!! Så glad du er på beina igjen!!!

  12. Gratulerer med det forestående bryllup 🙂

    Lykke til på livets vei og sånn, håper på masse sol for dere!

  13. Hei du!! Tusen takk for det 🙂 Vi får nok sjanse på at det blir mer sol i livet sånn rent generelt enn værmessig akkurat på fredag.. Da ser det nemlig ikke bra ut i det hele tatt. Men det blir nok fint uansett, tenker jeg!

  14. Vil sende deg mine lykkeønskninger for den store dagen i dag og i dager og år som kommer. Størst av alt er kjærligheten! Masse klemmer fra Kjellemann

  15. Tusen takk for det, Kjellemann! Det ble helt fantastisk fint alt sammen!! Blir en egen post om dette 🙂

Legg igjen en kommentar

